Slitage på insidan av 3-lagers Gore-Tex

Min 3-lagers GoreTex jacka har på ett ställe blivit slitet på insidan, dvs det innersta lagret. Goretexmembranet ligger här i dagen. Kan jag själv laga till detta med t ex Liquiseam eller liknande, eller gör jag bäst i att lämna in till Gore-Tex-fixare?

Slitage.

Inte ett helt ovanligt problem. Frågan är hur gammalt plagget är, så det inte är en fråga om reklamation. Då är det bara att lämna iväg!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Slitage.

Jackan är nog ganska exakt ett år. fick den dock som utbytesjacka då jag reklamerade min förra, som var inköpt i juli 2003, så jag vet inte vilket som gäller som inköpsdatum.

Gäller slitage som byte vid reklamation?

lowe; sa:
Inte ett helt ovanligt problem. Frågan är hur gammalt plagget är, så det inte är en fråga om reklamation. Då är det bara att lämna iväg!

Slitage.

Om det är att betrakta som ett omotiverat slitage, så skulle jag nog reklamera. Du har väl antagligen betalat några kronor för plagget..?

Re: Slitage.

Då jag aldrig har ägt ett gore-tex plagg innan, vet jag itne vad som är att betrakta som "omotiverat slitage"

Har dock svårt att tänka mig att de ersätter en jacka som varit använd i över ett år. Men visst, kanske är det värt ett försök?

lowe; sa:
Om det är att betrakta som ett omotiverat slitage, så skulle jag nog reklamera. Du har väl antagligen betalat några kronor för plagget..?

Det går alltid att prova... Gå och prata med de som du köpte jackan av eller ngn som säljer samma märke. Vad jag har erfarit så har t ex haglöfs varit mkt generösa med reklamation, snabbt och smidigt...

Glid ner till affären där du köpte plagget och fråga vad de tycker att du bör göra med det.

Antingen får du ett nytt eller så får du helt enkelt en lagning på plagget. Själv gick jag ner med mina byxor som det hade uppstått ett hål i ( storlek av en 10-öring) på baksidan av låret. Svaret jag fick från dem var att antingen skickar vi in det så lagar de det åt dig med vanlig gtx-lagning dvs en lapp, eller så gör du det själv.

Valet var hyffsat enkelt, jag orkar inte vänta på att plagget ska va borta i en månad för att få tillbaka det med en lagningslapp över problemet, så jag valde att få med mig en gtx-lapp hem och ordna det själv. Dvs, ta bort pappret klistra på och därefter låt torka samt använd ett strykjärn på det. Klart att använda igen. =)

Re: Re: Slitage.

mariaa; sa:
Då jag aldrig har ägt ett gore-tex plagg innan, vet jag itne vad som är att betrakta som "omotiverat slitage"

Har du sysslat med sånt som du tycker berättigar att jackan slits sönder på insidan efter ett enda år? Eller har du haft onormala saker under jackan som har skavt?
Om inte - reklmera bums.

En trelagers GT-jacka är konstruerad för att vara, och marknadsförs som, ett tåligt friluftsplagg. Ett läderbälte som skaver mot en ryggsäck ska den till exempel tåla.

Annars är jackan felkonstruerad och det är en solklar reklamation enligt konsumentköplagen (i mina ögon).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips