Hur fiskar man Håkäring?

Jo, man kan äta håkäring. På Island fermenteras håkäring (isl hákarl) eller ibland brugd och äts i små bitar. För den som tycker surströmming luktar starkt är det inget att prova. Jag har delat en bit tillsammans med min isländske svåger ( o så delade vi en flaska Svarta döden samtidigt, underlättade)
 
Jo, man kan äta håkäring. På Island fermenteras håkäring (isl hákarl) eller ibland brugd och äts i små bitar. För den som tycker surströmming luktar starkt är det inget att prova. Jag har delat en bit tillsammans med min isländske svåger ( o så delade vi en flaska Svarta döden samtidigt, underlättade)

Se där ja! Jag har läst någonstans om att köttet från håkäring måste trikintestas om det ska anv. som mat. I länken ovan så matade dom hundar med håkäring men som jag förstod så kokas det först.
 
Håkärring kan bli mkt gammal. Könsmogen först som 100-åring om jag förstått rätt. Borde den inte skyddas?
Hej, den är skyddad nuförtiden betraktas den som "Akut hotad".

Kul berättelse.
 
Håkäring från kajak. Gädd-Joel storfiskar.

Finns film om man söker.

/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.