Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart?

Att kolla upp en bra regnjacka gör mig bara galen, det är ett evigt letande i en total djungel vad jag märkt hittils. Och man hör så blandade saker om alla möjliga jackor. Delamineringar hit och dit, saker som ej håller eller ger upp efter nåt enstaka år. Jag är intresserad av nåt som håller, har en bra garanti (därav Gore-Tex) och något som håller för vanlig fjällvandring (där nötningen på jackan sker huvudsakligen över axlarna och nacken) och möjligtvis vardagligt bruk en lång tid framöver. (tänk promenader, året om, i skog och stad)

Tänk fjällvandring under vår och höst med möjligtvis en lätt fleecetröja under ifall det är kyligt. Kanske vintertid med under förhållanden då man kan stöta på snöblandat regn och slask, men ej under kalla perioder, då duger vanlig fodrad jacka, snö kan man ju ändå bara borsta bort.

Vart kan detta tänkas finnas? Det handlar om stora pengar, så vikten av hållbarhet och garanti är viktigt. Jag har verkligen svårt för att lägga 5000kr på t.ex. en Keb Eco Shell om något skiter sig efter nåt år och deras garanti inte täcker jackan. Visst kan man köpa t.ex. en Marmot Precip för runt tusenlappen och sedan ersätta den vartannat år när väl laminatet ger upp, men hur kul är det?
 
Jag var också på jakt efter något slitstark skal och köpte slutligen Norröna Recon jacka+byxor. Det har fått goda recensioner, och mina tankar var att duger det åt norska specialförbanden så borde det väl betyda ok grejer. Hittils kan jag bara recensera ett år med kläderna, men hittils nöjd. Håller tätt, kraftigt yttertyg som ej visar några tecken till nötning trots ganska omild behandling i skog, på fjället, älgjakt, lägereldar mm. Rejält kraftiga dragkedjor som hittils inte visat någon förslitning. Men det är ett rätt tungt (och dyrt) skalställ.
 
Alla regnjackor börjar läcka förr eller senare så du tänker rätt med garanti, eller köp så billigt att det känns som en förbrukningsvara som du kan "skriva av" direkt.

Några exempel:
Outdoor Research: livstids garanti, inga frågor (vad jag har läst, inte provat själv).
Norröna: fem års garanti. Fått flera jackor utbytta direkt i butik bl.a. en regnjacka som läckte efter tre år.
Arcteryx: livstids garanti. Fått ett par byxor som delaminerade utbytta.Tog några veckor och behövde själv skicka byxorna till Schweiz men annars bra bemötande och service (blev t.ex. erbjuden dyrare produkt i utbyte).
 
Jag har en Outdoor Research Helium II som i stort sett alltid får följa med. Tar ingen plats/vikt och håller torrt i hällregn. Har inte behövt testa deras garanti, men så har jag bara haft den i fyra år ännu.

Har även en Bergans Storen jacka i Dermizax NX och det är det bästa materialet jag hittills stött på. Enligt mig mycket trevligare än de gore-tex varianter jag testat. Den är bara två år, men andas väldigt bra och är rejälare än Helium II jackan och med mycket fler fickor m.m.

Håller med om att det är en djungel, men kolla in dessa två alternativ om något passar dig.

Har en massa regnbyxor jag är missnöjd med, nu senaste är Vaude Drop 2 som fått bra betyg, men de håller inte tätt i långa hällregn. Funderar på att skaffa OR Helium byxorna istället.
 
Följer denna tråd med intresse. Dels för att jag söker något liknande själv och dels för att jag åker offroad-motorcykel och vill ha ett bra ställ att dra över mc-kläderna. Gillar den varianten bättre än att ha ett svindyrt mc-ställ med Gore-Tex för runt 15'.
Ska ta en ordentlig titt på de förslag ni gett.
 
livstid - definition?

HUr bedömmer man livstid i livstids garanti?
Den onda tolkningen är ju att jackans liv är över då den börjar läcka och därmed är garantin slut.

Det kan ju inte gärna vara brukarens livstid - att köpa ett livstids jack-abbonemang skulle inte gå att göra med rimlig ekonomi.

Hur bedömmer man att en jacka passerat sin livstid, dvs hur länge gälelr egentligen en sådan garanti?

En tidbestämd känns bättre men vad anses vara normalt uppsliten och vad är "förtida" och kan generera garanti-byte/reparation?

/Patrik
 
Livstid för en jacka brukar uppskattas till 10 år, sedan görs avdrag beroende på slitage. En regnjacka som tillbringar stor del av tiden i ryggsäcken och inte släpas över klippor eller ålas genom täta buskage borde räknas till de som bör hålla i 10 år.

Jag fick ett par regnbyxor i Gtx utbytta efter 11år utan uppvisande av kvitto, Gore gick helt och hållet på hur slitna byxorna var och det var inget större slitage.
 
Vet inte hur det ser ut med garanti då köpte den begagnad, men det är ju ändå Millet så de borde väl ha nåt vettigt
Googlade det lite snabbt nu och det verkar bara handla om 2 år.

Goretex membranet har fortfarande upp till 10 års garanti beroende på slitaget. Det är två separata garantier, en från tillverkaren ofta 2-3 år och sedan ett från gore.
 
Tack för alla svar!

Just nu känns det aktuellt med nåt från antingen Marmot eller Outdoor Research, som båda har livstids garanti på sina plagg utöver Gores egna garanti. Ska man lägga 5000:- på ett plagg, så måste det nästan hålla 10 år eller mer för att vara värt det enligt mig. Det är ju trots allt då 500:- per år för att hålla sig torr, dom få dagar man kanske är ute i rejält regn med jackan. Övriga tiden funkar ju annars vilket billigt regnplagg från Stadium Outlet som helst nästan.
 
Måste det vara Goretex? Annars finns det ju kraftiga kläder i hög kvalitet med ventilation ordnad på olika sätt, tex Klättermusen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13
Tarmkatt Bra en-lagers/Skalkängor som enbart är av läder utöver sulan. Kläder 44
Matfarsan 1-lagers boots något för mej? Kläder 11
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
srpp enkel o ren tre lagers skalbyxa (typ regn- eller cykel-) Kläder 10
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
mariaa Slitage på insidan av 3-lagers Gore-Tex Kläder 7
Oskar Q Skillnaden mellan två och tre lagers gore-tex? Kläder 14
Ix 2 vs. 3 lagers gore-tex Kläder 3
gladegp Ta ur fodret i 2 lagers GTX Kläder 0
svindeln Finns det 3-lagers Paclite? Kläder 6
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
stol Laga 2 lagers Gore-Tex Kläder 2
2-lagers eller 3-lagers goretex Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.