letar efter ny vinterjacka / dunjacka

Som naturfotograf/fågelskådare blir man oftast stillasittandes väldigt länge. Då hade jag stora krav på en varm jacka som jag även kunde ha med mig ganska mycket utrustning i.

Jag har haft tills i veckan en Canada Goose Snow Mantra expedition som klarat av jobbet otroligt bra. Suttit still i tempraturer i -25 i timmar utan att frysa.

Problemet med min förra jacka är att så fort man började gå eller svettas var det kört. Man blev så varm och det kändes som att man satt i en bastu.

Så nu har jag avveklat denna klenod och skall införskaffa mig en ny jacka. Jag vill att den skall fungera till vanligt brud hemma. Även fjällvandringar på hösten då det kan kyla på rejält.

Jag har otroligt dålig kompetens då det gäller skaljackor osv. Så ni kan väl försöka peka mig i rätt riktning

Tack på förhand
Martin
 
En svårlöst ekvation

Vill du hålla dig varm i stillasittande, blir du tvungen reducera isolerande lagret inför förflyttning.
Som stillasittande genererar du mellan 60-100W, börjar du gå och bära stiger din outputt till över 200W.
Så mitt tipps blir använd den dunjackan du har till standon och lägg den i säcken när du går. Att det sen är en billig lösning kommer på köpet.
När man går och bär på vintern brukar undertröja, skjorta, tunn ylletröja och skalplagg räcka långt.
Annars får man gå med längre och raskare steg. Huvudbodnaden är den förnämligaste temperaturreulatorn, tunn yllemössa, vid march och rejäl skinnmössa, med nedfällbart runtom, vid statisk verksamhet.
Dito med handskar.

Go tur!
 
Tror inte riktigt ni förstod vad jag menade. Förstår inte riktigt vad grodanBoll menade med sitt inlägg heller. Var ju inte direkt något givande inlägg.

Min nuvarande jacka väger runt 2-3kg. Den är för stor och för tung att använda.
Jag kommer inte längre sitta stilla så jättemycket utan jag är ute efter en jacka som fungerar bra i fjällen på hösten, i stan på vintern osv.

Vad jag har förstått är det en del som kör dunjackan som ett lager och sedan en skaljacka ovanför. Jag är inte ute efter någon budgetvariant så lösningen seobserver gav är helt utanför. Då jackan behöver en egen ryggsäck bara för att bäras med. (tack för tipset ändå)

Känns som att det borde finnas någon på denna sidan som kan detta?

Jag har spanat in haglöfs strato dunjacka men skulle gärna vilja ha några andra tips.

Tacksam för svar
Martin
 
Men man kan helt enkelt inte vandra i en dunjacka om det inte är mycket extrema temperaturer under -25 grader. Under vandring så har man mycket varierande värmeproduktion, beroende på om man är stilla, vandrar i lättgådd terräng eller vandrar uppför, Det allra bästa sättet att reglera värmen är just att använda sig av flerlagerspincipen, och det har inget med budget att göra!
 
Har en PointFive dubbel, lång lätt dunjacka den väger i XL 1215 g, rymliga fickor och värmande stor huva. När jag går har jag något skaligt på mig, ofodrad vindblus, annorack (i bomull eller syntet) eller ngon ofodrad jacka, regnar det har jag regnjacka. Dunplagget bör vara såpass rymligt att du kan bära den utanpå dina ytterkläder. Dina skalplagg måste var så rymliga att du kan bära din dunjacka under dem.... Min dunjacka fyller som en 1200 g sovsäck när den är nerpackad, rullad in i sin egen huva.
Vad är det som är oklart?
Du försöker röra på dig med ett standoplagg på, det garanterar svettning.......Flerlagersprincipen innebär reglering, efter situation....mer aktivitet m a o.
 
Vad sägs som att komplettera jackan med en väst där du kan ha utrustningen. Då behöver du inte en tung jacka och du kan med lätthet bära den in en ryggsäck när du förflyttar dig.

/Petri
 

avslutad210712

Gäst
Tycker nog att grodanBolles inlägg var väldigt bra även om det förstås inte inkluderade något om dun.

Vandra i dunjacka är inget jag skulle försöka mig på. Dunjackan för mig är ett plagg jag drar på mig när jag står still. På vårvintern när det är några minusgrader, dvs inte värsta vargavintern men troligen rätt i närheten av höstens temepratur, kör jag pulka med ett tunt merinoullställ och ett skal utanpå det och det är i varmaste laget så länge jag rör på mig.

Men vill du ha lite mer råd så får du nog tala om vilka kriterier som är viktiga som huva, vikt, packvolym, pris - nej visst ja det var oväsentligt lät det som. Är inte vikt och packvolym (inom rimliga gränser) något direkt problem så duger nog nästan vilken dunjacka som helst.
 

avslutad210712

Gäst
Om du bor i närheten av Luleå och är intresserad av Haglöfs kläder så kanske du skulle passa på att titta in hos Haglöfs Outlet i Haparanda innan du bestämmer dig. Tyvärr lite dåligt sortiment för män (men rätt mycket för kvinnor) men sist jag var in hade de både dunjackor och dunbyxor. Generellt sett har de 30% lägre pris än cirkapriset men ibland kan man ha tur och hitta rea med 50% på deras pris dvs 65% rabatt jämfört med cirkapriset.
 
Och reser man ännu lite längre så har ju Northstars butik i Malmberget ett utbud från andra tillverkare, som man normalt inte finner i andra butiker i Sverige.
 
Tror inte riktigt ni förstod vad jag menade. Förstår inte riktigt vad grodanBoll menade med sitt inlägg heller. Var ju inte direkt något givande inlägg.

Min nuvarande jacka väger runt 2-3kg. Den är för stor och för tung att använda.
Jag kommer inte längre sitta stilla så jättemycket utan jag är ute efter en jacka som fungerar bra i fjällen på hösten, i stan på vintern osv.

Vad jag har förstått är det en del som kör dunjackan som ett lager och sedan en skaljacka ovanför. Jag är inte ute efter någon budgetvariant så lösningen seobserver gav är helt utanför. Då jackan behöver en egen ryggsäck bara för att bäras med. (tack för tipset ändå)

Känns som att det borde finnas någon på denna sidan som kan detta?

Jag har spanat in haglöfs strato dunjacka men skulle gärna vilja ha några andra tips.

Tacksam för svar
Martin

flerlagerprincipen går ut på att man har flera plagg som man växlar beroende av aktivitet. du kan tex ha en tunn flecetröja, dunjacka samt skaljacka. när du går tar du av dunjackan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
_DanneW Letar efter de perfekta byxorna, finns de? Kläder 32
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
Kanii Letar hållbart ylleunderställ Kläder 13
cake Letar primaloft-jacka Kläder 12
Iggle Letar kängor Kläder 7
Nettan A Letar The North Face Mountain Light-jacka! Kläder 1
Gore Letar! Kläder 3
såg Söker efter en Slokahatt eller en Rallarhatt Kläder 2
123411563 Jakten efter den perfekta handsken Kläder 8
Evil stinkfoot Luktar svett även efter tvätt - Craft och Icebreaker Kläder 32
Mattias1981 Kängor vitnar och mjuknar efter vaxning Kläder 10
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
tokv41 Söker med ljus och lykta efter.. Kläder 3
Martin Fjäderlätt Itab Packaway - kass efter 2 år? Kläder 25
tomatchili GTX kängor efter ett tag Kläder 0
gundj Fleecejacka efter tvätt. Kläder 1
pack Är på jakt efter dunjacka Kläder 6
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
Ola Å På jakt efter bra skidbyxa. Kläder 15
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
riger Förslag på vinterjacka Kläder 13
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
LindaBirgitta Vinterjacka i stor storlek Kläder 4
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
Nature_lover Vinterjacka till Norrland, tips? Kläder 11
Snubblaren Vinterjacka? Kläder 13
pajaflow Vinterjacka i Göteborg Kläder 10
vuogga Vinterjacka till min flickvän? Kläder 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.