Väldigt varm vinterjacka

Jag undrar om någon kan tipsa om en riktigt varm vinterjacka som man håller sig varm i minst -20 °C.
Har kollat in jackor från outdoor survival canada men det är ett okänt märke för mig. Har bara sett att deras jackor håller värmen i -40°C.
Finns det någon billigare jacka som ändå håller värmen och är vattentät?

När jag behöver riktigt varmt brukar jag sitta ned, typ fågelskådning eller kvällar vid brasan.
Då är det poncho och filt över benen som gäller. Eller varför inte fjällduk eller vindsäck.
 
Har en HH https://www.jackan.com/produkt/jack...nsen-herr-vanir-icefall-svart-small-48-usa-34
kolla om storlek på lager nu 1500 skr
Varmare behövs ej om du ej är helt still tog en vindtät jacka över när det blåste ca 15m/s och minus 10-15
grävde ut stor grop för tält
Ylle underställ,fleectröja,dunjackan,Fjällräven G1000 med foder höll värmen med grävning men ej i högt tempo för att ej bli svett 4- lager alltid minst 3 på vintern
Jackan är för varm i Södra sverige de kallaste och blåsigaste dagarna,och skulle köpt lite tunnare för att kunna anv mer i övrigt.
Tips om dunparkas är nog en bra ide dock få herrar som vill anv.men har en longrock med syntetfoder och att vind ej tränger in mellan ytterplagg gör stor skillnad.(i GBG hänger nu ofta tidigare varma kläder i gaderoben hela året)
Den billiaste varma jackan jag har är en CAT arbetsjacka 500 kr (Ullared Lantmännen) syntet hålfiber med dubbla lager foder och fickor som är dolda under yttersta blixtlås för tex telefon som blir varm och batteri håller tex längre denna går bara att anv några dagar om året.
 
Vilken som helst riktigt rejäl parka i stor storlek (Engelsons är billiga t. ex.) och en dunjacka att ha under, även den lite "oversize" som man säger numera. Då kan du ha en ordentlig ylletröja under dunjackan om det skulle behövas. Så kan du variera värmen efter vädret.

Så gör jag, och jag HATAR att frysa. Vill du komma billigt undan finns goda chanser att hitta alltsammans på loppis. Dunjackan jag använder som foder/förstärkningsplagg kostade mig 40 kronor. Ful som stryk, men den syns å andra sidan sällan.
 
Som sagt lite oklar frågeställning, men jag är ute rätt många nätter per säsong i temperaturer under -25-30° där jag är rätt stillastående (astrofotografering) och som förstärkningsplagg använder jag en RAB 8000 meter dunjacka, dunbrallor från Mountain Equipment, Jörn Antifrys med filtinnersko och tre par tjocksockar. Medan jag sätter upp grejerna/rör på mig är det dock alldeles för varmt, så det gäller att anpassa klädseln. När jag cyklar i -25-30 så kör jag bara två tunnare lager under skaljacka men det kräver ju att man håller igång hela tiden.
Jag har inget behov av vattentätt förstärkningsplagg, men det finns ju ett antal olika modeller t ex denna från RAB.

Tack för tipsen :)
Men hur får du i tre par tjocksockar i skorna? Är skorna 1 eller 2 storlekar större än din vanliga storlek då?
 
Tack för tipsen :)
Men hur får du i tre par tjocksockar i skorna? Är skorna 1 eller 2 storlekar större än din vanliga storlek då?

Ja precis, för vinterkängor så väljer jag så stora så jag får plats med flera lager ullsockar och det ska inte vara tight då heller utan finnas luft. Utan att de känns för stora förstås. Jag brukar också använda en tjock näversula som innersula; den är runt 1 cm tjock men bidrar med isolering underifrån.
Om man ska vara hyfsat stillastående i flera timmar i temperaturer under -25-30° så behövs inte bara jacka utan allt måste funka, annars blir det snabbt misär.
Så här kan det se ut på mina små midvinterturer, här sjönk tempen några grader under -25° och jag brukar vara rätt stillastående under ganska många timmar. Även med varma dunjackor, skor, dunbyxor, rejäla handskar, mössa så tränger sig kylan på ibland så jag får jogga upp värmen ibland.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
egh01 Hur varm/tung förstärkningsjacka för vinterturer? Kläder 9
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
iphonefisken Canada Goose Citadel - Tillräckligt varm? Kläder 6
pajpaj Varm jacka! Kläder 26
luktafotogen Varm syntetjacka? Kläder 6
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
Davva2 Varm, formbeständig, andningsbar balaklava för stora huvuden? Kläder 3
Charli28 Houdini switch jacket - tillräckligt varm? Kläder 0
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
sandwichman Fjällräven Kodiak. Varm nog? Kläder 1
Utvandraren Varm mössa Kläder 8
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
jlw Varm mössa Kläder 1
AndreasL varm parka? Kläder 25
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
Martin Fjäderlätt Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt? Kläder 98
Mtess Varm tröja Kläder 20
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
riger Förslag på vinterjacka Kläder 13
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
LindaBirgitta Vinterjacka i stor storlek Kläder 4
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
Nature_lover Vinterjacka till Norrland, tips? Kläder 11
Snubblaren Vinterjacka? Kläder 13
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
pajaflow Vinterjacka i Göteborg Kläder 10
vuogga Vinterjacka till min flickvän? Kläder 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.