RET vs MTVR - hur jämföra dessa värden?

Det är ju förargligt att membrankläders ångpermeabilitet mäts enligt två olika standarder utan inbördes relation. Praktiska "omräkningar" och erfarenhetsmässiga jämförelser mellan dessa är också svåra att hitta. Jag inser såklart att man inte ska hänga upp sig på några exakta värden i något av systemen, och än mindre på jämförelser dem emellan, men någon grov fingervisning ger de förhoppningsvis inför en av dessa inte alltför billiga investeringar.

Jag tycker jag har en hyfsad känsla för MTVR-värdena; vill gärna ha minst 20 000 g/m²/24h för jacka (dock förhandlingsbart m.h.t. jackans övriga design), och minst 10 000 för renodlade regnbyxor. Men jag har noll koll på hur jag ska jämföra detta med Goretexvävar och deras RET-värden.

Är den några som haft tillräckligt många av bägge sorterna för att våga ha en ungefärlig uppfattning?
Vad skulle t ex RET <6 (Goretex Paclite Plus) ungefär motsvara i g/m²/24h (MTVR)?
Eller blir det för "svettigt" och bättre att i stället gå på Active Shell med RET <3,5?

Just nu är den Paclite Plus jacka jag spanat in lättare men ändå troligen mer robust (30 denier) än Active Shell-alternativet (13 denier). Jag väljer gärna den förra, om RET <6 står för en acceptabel "andningsbarhet", men inte annars.
 
Fransmännen är mer kategoriska, utan att ange vad de baserar sin jämförelse på. Min tilltänkta jacka med RET <6 skulle alltså inte riktigt uppfylla mitt (lite godtyckliga) krav på 20 000 MTVR, men ändå ligga rätt nära.

1693150937517.png
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.