Ny prisvärd dunjacka, tips sökes

Jag tackar för alla konkreta och de mer diskuterande svaren. Frågar ni min sambo har jag omöjligt behov av en annan jacka. Har en barkley? Dunparkas om det skulle va jäkligt kallt ute på stan. Vill ha en mindre kostsam dunjacka eftersom det oftast eldas en del på vinterturerna jag vill inte behöva vara för rädd om den. En tanke är också att svepa in hunden i den om nätterna i tältet. Har en ca två storlekar förstor bomullsskaljacka som går att ha över eventuell dunjacka men då uteblir en del av loftet. Jag undrar om det kan bli eller finns en perfekt kombination. Jag vill klamra mig fast vid fantasierna om att bara jag har en varm huva så kommer allt lösa sig :)) tack / Eric

Varm huva

Helt rätt enligt mig. Åsikterna går isär om huva på mellanlager men jag tycker det är underbart både på fleece/primaloft/dun att ha huva. Värmer gött på nacken även när man inte har den på och det är underbart att dra på en varm huva som förstärkning till mössan eller istället för mössa (som man ju kan glömma och tappa bort). När det är riktigt kallt och blåsigt har jag dunjackans huva t.o.m. under skidhjälmen och det är otroligt skönt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag själv dömmer nog inte andras klädsel, det jag funderar på här är huruvida ett plagg som förvisso nog har bra kvalité i sin specifika grupp, i det här fallet mycket tunna plagg med lite dunfyllning i är värt sitt pris. Jag skulle tro att producentens vinstmarginal i detta fall just nu är rekordhögt ända tills marknaden har mättats eller eventuell konkurrens gjort sitt. Högkvalitativa plagg som betingar ett högt pris förstår jag men i just detta fall känns det som om prisbilden förefaller vara orimligt högt i förhållande till produkten. Små serier som exempelvis fjällrävens nummerserie som ska lyfta märkets exklusivitet till skyarna är en annan intressant företeelse men när det gäller de tunna dunjackorna för runt 2-3.000 spänn känns prisbilden mer som ett utslag av kallt kalkylerande av räknenissar som spekulerar i maximal marginal än att det skulle vara frågan om kvalité visavi pris.

När det gäller det jag skrev om ylle var det rent allmänt, inget till just dig.

Kul ändå att dissikera det här tycker jag.

Fast majoiteten av de jackorna jag har sett folk använda på stan, i kategorin tunna förstärkningsplagg, har inte kostat 2000-3000 kronor utan lägre.

Huva gör underverk för värmen när den behövs.

Tex Mountain Hardwear Ghost whisperer fungerar till allt, då blir den plötsligt prisvärd.
Om det regnar drar jag över en OutdoorResearch Helium2 så är jag både torr och varm med till många minusgrader.

Om det är kallt i pisten får den gå som mellanlager. Huvan märks då inte

Har du testat själv?

Min hjälm är inte gjuten efter mitt huvud så nej, det fyller så klart ut där det finns plats och värmer runtom (nacken, halsen, pannan, kinderna) på ett sätt som inte hade varit möjligt om huvan inte hade varit på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips