ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd?

1337702.jpg


http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17134&aktbild=2

Kan denna jackan vara värd sina pengar (695:) som förstärkningsplagg/rastplagg vid dagsturer/kortare stugturer med turskidor på fjället? Jag har läst en del på forumet om både extremt lätta dunjackor T.ex. WM Flash och KM Liv och avancerade syntetjackor T.ex. KM Hild och Arcteryx Atom LT Hoody. Men jag kan ändå inte låta bli att fundera om billigt fungerar lika bra för mina ändamål?

Vad tror ni eller är det någon som har erfarenheter av denna jackan? Dessutom så återstår också frågan hur bra jackan kan komprimeras och mycket plats den tar i ryggsäcken... Kom gärna med synpunkter och andra förslag på jackor.

Specifikationer från ITAB:s webbplats

* Vikt 780 g i stl M herr.
* Längd som går ner över stussen.
* Fast tvåvägs justerbar huva.
* Lycramuddar med tumgrepp mot värmeläckage.
* Ventilationsdragkedjor under armarma med handvärmarfickor.
* Invändig ficka samt nätficka.
* Tvåvägs dragkedja med vindlist bakom.
* Dragsko nertill.
* Yttertyget av polyester microfiber med DWR- behandling.
 
km liv

Har en km liv själv och den har varit bra ända från februari.
Har nu tvättat den för 1:a gången. OBS: jag vet hur man tvättar dun, och jag rekomenderar inte den tröjan för den pengen. Om jag gissar så tror jag att ca 2 DL dun ligger i komprimeringspåsen/innerfickan efter denna tvätt.
ska kontakta km på måndag, jag hoppas innerligt att tröjan är felsydd, att dunkanalen inte är ihoppsydd där fickan är.. För jag kommer att kräva en ny tröja eller pengarna tillbaka
 
Har en annan syntetjacka från Itab som är ca 5-6 år gammal nu.
Har funkat bra som vardagsjacka och under skal kalla dagar.
Om man står ut med "Dressmancut ", dvs lite för mkt tyg över magen så är den helt ok för den pengen.

Så denna jacka är säkert bra, hoppas bara dom thightat till snittet...!
 
Hej!För dagsturer och stugturer skulle jag säga att den är hlt ok. Har också ett gammalt ex av en tidigare variant som har funkat bra, även om den har gubbig passform. Kolla på http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16978&plats_id=1512 , nya varianten på den jackan jag har. Lägre pris och lägre vikt, så jag skulle ta den istället.
Den är fin men jag saknar en huva! Tråkig färgkombo dessutom. Personligen gillar jag inte det här "bomber"-utseendet.

~Paul~
 
Det är just osäkerheten kring passform och packvolym som gör mig motvillig att köpa obeprövade alternativ. Längden, luvan och priset talar mycket för den här modellen. Det är besvärligt att beställa bara för att prova och sedan returnera om man inte är nöjd.

Kanske min gamla windstopper-fleece följer med upp i år igen.
 
Hur blev det?

jag har själv funderat på den där Itab micro puff men inte kommit mig för att beställa den. Hade ungefär samma funderingar som du mycket för att jag tidigare beställt ett par byxor där som jag blev tvungen att skicka tillbaka. De verkade vara gjorda för överviktiga...
Nu undrar jag mest om du eller någon annan som läser den här tråden har provat den och kan recensera den?
Annars har jag en liknande jacka som dock är betydligt tunnare och funkar bra efter skidåkning i inte allt för kallt väder. Köpte den på rea på Stadium. Tror det kan finnas en del sådana kvar i vissa butiker. Den heter M LT HOOD JKT S10 och min small kan lätta packas till en handbolls storlek och väger gissningsvis 450g. Priset på rean är mellan 300 och 500 kr beroende på butik. Den här är dock för kall för att klassas som vinterjacka.
 

Bilagor

  • DSC00554.jpg
    DSC00554.jpg
    50 KB · Visningar: 1,339
Jag köpte en Itab jacka i början av december och har använt den ute på jobbet och som vardagsjacka.
Här är lite + & -
+ Riktigt varm faktiskt,har haft den ute i -25 med underställ & medium fleece under utan att frysa
+ Skön längd som täcker rumpan bra, och inget Dressman-cut över magen
+ Ser ut som bra kvalite på sömmar dragkedja etc (får väl tiden utvisa mera...)
+ Skaplig huva,inget för hjälmar dock

-Lite mysko snitt i armarna,inte kort i längden men lite stramt på nåt vis
- Inte så värst komprimerbar
- Epigt inner tyg med tryckta snöflingor som passar bättre på barnkläder
- Lite halvtrist totalintryck, det är skillnad mellan min jacka & min sambos KM dunjacka...!
 
Jag köpte en Itab jacka i början av december och har använt den ute på jobbet och som vardagsjacka.
Här är lite + & -
+ Riktigt varm faktiskt,har haft den ute i -25 med underställ & medium fleece under utan att frysa
+ Skön längd som täcker rumpan bra, och inget Dressman-cut över magen
+ Ser ut som bra kvalite på sömmar dragkedja etc (får väl tiden utvisa mera...)
+ Skaplig huva,inget för hjälmar dock

-Lite mysko snitt i armarna,inte kort i längden men lite stramt på nåt vis
- Inte så värst komprimerbar
- Epigt inner tyg med tryckta snöflingor som passar bättre på barnkläder
- Lite halvtrist totalintryck, det är skillnad mellan min jacka & min sambos KM dunjacka...!
Vad heter modellen i fråga?? Vad kostade den? Har du någon bild på den?

~Paul~
 
Det blev en Klättermusen Liv på rea istället

Efter att jag startade den här tråden tänkte jag länge och väl, jämförde flera märken, provade flera olika modeller i storstan och det tog så lång tid att till sist hade klättermusen utförsäljning på sina produkter. Där hittade jag en Klättermusen Liv i rätt storlek och ok färg som jag slog till på...

trots att jag delvis hade avfärdat denna modell pga avsaknad av luva, ingen hellång dragkedja och inga fickor har jag faktiskt inte saknat detta de gånger jag har använt den. Det ska väl vara en liten ficka till mobil/plånbok då jag jönsat ned till brevlådan eller för att handla och inte kunde motstå att ta på mig jackan.

Därför är jackan Micro Puff Jacket från ITAB fortfarande ett frågetecken för mig, men jag är dock nöjd med mitt köp som dock blev dubbelt så dyrt. Recensionen på ITAB-jackan verkar dock ge ett positivt intryck med tanke på priset.

Jag tycker fler friluftsaffärer som har webbutiker borde införa fri frakt och fri returfrakt som Addnature precis har gjort. Då skulle man våga att beställa mer kläder och skor via nätet utan att först gå och prova. Fast det är ett helt annat ämne...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
MarkusF Itab Kläder 38
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
Gråbuse ITAB vandringsbyxa Kläder 12
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
xblp Typ ITAB - fast för barn? Kläder 6
Aleks_T ITAB-byx ersättare! Kläder 17
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
axeman99 Itab fjeld eller fjeld light Kläder 4
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
melon ITAB Explorer? Kläder 1
mörtkungen Itab: Väst Thermal och regnrock Kläder 1
magnusma Itab Fjeld Kläder 14
joask202 ITAB nyheter Kläder 6
avslutatmedlemskap160620 Itab Kläder 7
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
periskop Byxor: Fjällräven eller Itab Kläder 8
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
metrotiger ITAB, Skaljacka T&P Lazer Kläder 3
PetNor ITAB's Traveller byxa Kläder 15
magnusma Itab`s eskimo Kläder 1
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
xtrem REA på Itab Kläder 0
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
brigas ITAB packaway damstolekar Kläder 2
Martin Fjäderlätt Itab Packaway - kass efter 2 år? Kläder 25
janåkes Kvaliteten på ITAB-produkter? Kläder 50
xyzxyz Passform ITAB Kläder 4
GJMC ITAB Packaway regnbyxor - fotöppning Kläder 9
ollefisk ITAB T&P All-Season Kläder 2
Viberg Rea på ITAB Windbreaker väst Kläder 0
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
dennis_h ITAB och storlekar Kläder 11
sajberjohan ITAB´s kläder Kläder 76
ceciliaw ITAB? Kläder 5
pelka M's Nano Puff Hoody Jacket vart?? Kläder 3
DK13 Patagonia nano puff jackan? Kläder 6
PannePanne Patagonia Nano Puff eller Haglöfs lim barrier pullover? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.