Dunjacka inför vintern

Jackan du hänvisar till är en genomsydd, enkellagers av kort modell. Min dunjacka för vinterbruk är dubbel och har längd till under stussen. Själv tycker jag att en dunjacka för vinterturer bör gå att dra utanpå ditt skalplagg samt att isoleringen är god liksom längden. Huvan, fodrad givetvis, bör rymma din vintermössa oxså. Kontrollera oxså att ärmlängden räcker till dina behov.
go tur
 
Det är en fråga om Ekonomi, som student har jag inte råd att lägga flera tusen på en jacka. Det är därför jag undrar över de lite billigare alternativen..

personligen har jag inget emot att jag eventuellt får dra en skaljacka över dunjackan för få mer värme.

Tack för tipset i alla fall!
 
Min son och flickvän studerar i Umeå och har behov av varma vinterkläder hela vintern. Som studenter väljer de att fynda vinterkläderna på våren, och kan på så sätt spara mycket pengar;)

Dun är ett exklusivt material, speciellt i hög fillpower, varför en bra dunjacka tyvärr blir dyr. En varm jacka kan innehålla lika mycket dun som en mellanvarm dunsovsäck.
Själv köpte jag en dunjacka (dunparka)på Stadium (Everest) för några år sedan som jag tycker fungerar bra för sitt pris. Min primära användning är varm vinterjacka till vardags.

Här är ett annat alternativ, inte direkt 850CUIN fillpower, men samtidigt vänligare prislapp:
http://www.stadium.se/varumarken/everest/klader/148747/everest-m-adv-urban-jkt#.Ukfvxb5vmUk
 
Senast ändrad:
Så, jag letar efter en Dunjacka till min första vintertur på flera år.. och har nu snubblat över en jacka från ITab som jag är nyfiken på.. problemet är att jag vet inte om det är värt att köpa den, jag hittar inget om fill power!

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17475&plats_id=1567&aktbild=4

är det någon som använt jackan som kan ge mig lite feedback på den?

tack!

Den jackan lätt o inte värst mkt fill power.. är väl tänkt som förstärkning under en skaljaka el liknande..

Har funderat på en sån själv och tror de fungerar riktigt bra om man vandrar eller lite extra värme vid lägret..

Inget man tar på sig när man väntar på bussen iofs..
 
Tänk på när det gäller bambu är att det torkar långsamt, ska du först jobba hårt och sedan sitta still i kyla så finns det andra material som är bättre lämpade.
 
Merino eller syntet beroende på hur hårt du tänker jobba när du rör på dig.
Syntet är det som torkar snabbast men luktar efter ett tag och är inte lika varmt som ull.
Merino håller värmen även om det är fuktigt och luktar inte men torkar inte lika snabbt som syntet om du är riktigt svettig.
 
okej.. problemet är att i dagsläget vet vi inte vart vi skall, alltså vet vi inte hur hårt vi tänker jobba,.. men förmodligen inte allt för hårt.

tack för tipsen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.