Ny prisvärd dunjacka, tips sökes

Fast en dunjacka använder man väl just till att förstärka sin klädsel med vid rast,vila? Jag har alltid trott att förstärkningsplagg betydde rastkläder, och det jag antar att du menar kallas mellanlager. Kanske lite OT, men det är bra om vi kan undvika att tala förbi varandra. :)

Vad det gäller Stormberg så har min frusna moder en sådan sedan några år sedan och hon klagar inte. Visst, för henne duger den inte de allra kallaste dagarna men man ska kanske inte jämföra sig med en gammal tant allt för ofta. Kvaliteten verkar det inte vara något fel på alls så vitt jag har kunnat se, eller höra för den delen.
 
Jag tycker det är rätt intressant hur stort behovet av små ihoppackbara dunjackor som "förstärkningslager" blivit det senaste året bland den stora massan.

Det har ju blivit så vanligt med dessa komprimerbara "förstärkningsjackor" i dun att folk går omkring med dem på stan och använder som vanliga jackor.

Jag antar att majoriteten av de som inte använder dessa till mode, utan använder dem till riktigt friluftsbruk gör det när det är minusgrader på vintern, eller? Har inte greppat användningen riktigt.
 
Jag tycker det är rätt intressant hur stort behovet av små ihoppackbara dunjackor som "förstärkningslager" blivit det senaste året bland den stora massan.

Det har ju blivit så vanligt med dessa komprimerbara "förstärkningsjackor" i dun att folk går omkring med dem på stan och använder som vanliga jackor.

Jag antar att majoriteten av de som inte använder dessa till mode, utan använder dem till riktigt friluftsbruk gör det när det är minusgrader på vintern, eller? Har inte greppat användningen riktigt.

Ja gud vad dumma de är som har ett lätt, bekvämt och varmt plagg på överkroppen. De borde snarast gå tillbaka till att klä sig i sämre saker.
 
Stenblock: jag har en dylik jacka, förvisso med syntetfyllning men användningsområdet är detsamma. Jag använder den dels som rastplagg i fjällen på vintern, och dels som jacka i stan... men då framförallt på vår/höst när det är för varmt att ha den på dagen så man vill ha den undanstoppad, då är det perfekt med något som blir riktigt litet :)
 
Ja gud vad dumma de är som har ett lätt, bekvämt och varmt plagg på överkroppen. De borde snarast gå tillbaka till att klä sig i sämre saker.

Det var inte menat som kritik. Kanske uttryckte mig lite klumpig. Jag var mer nyfiken över den väldiga populariteten dessa jackor fått, även bland folk som jag antar inte använder dessa jackor i fjällen eller i kallaste vintern.

Undrar t ex om hur de används. Har man med sig dem även då det inte är nollgradigt?
 
Ja gud vad dumma de är som har ett lätt, bekvämt och varmt plagg på överkroppen. De borde snarast gå tillbaka till att klä sig i sämre saker.

Hörrudu Gro, det där inlägget låter lite trist. Du som annars skriver med kunskap som din styrka och oftast är lärorikt att läsa.

Jag tror inte det är frågan om plagg som inte har sitt berättigande inom friluftslivet utan är det är väl mer frågan om det där med prislappen?

Just nu har det utvecklat sig till ett massmode plagg och därmed borde prislappen ligga lägre.

En bylsig jacka med dunfyllning visavi ett karbonpapper med dito fyllning borde väl vi kunna kommentera kritiskt beträffande prisbilden, eller?

Sedan beträffande ylleplagg, de väger mer, helt riktigt. Upp till var och en hur man riggar sin värme och i övrigt bedömnda klädsel för respektive ändamål.
 
Hörrudu Gro, det där inlägget låter lite trist. Du som annars skriver med kunskap som din styrka och oftast är lärorikt att läsa.

Jag tror inte det är frågan om plagg som inte har sitt berättigande inom friluftslivet utan är det är väl mer frågan om det där med prislappen?

Just nu har det utvecklat sig till ett massmode plagg och därmed borde prislappen ligga lägre.

En bylsig jacka med dunfyllning visavi ett karbonpapper med dito fyllning borde väl vi kunna kommentera kritiskt beträffande prisbilden, eller?

Sedan beträffande ylleplagg, de väger mer, helt riktigt. Upp till var och en hur man riggar sin värme och i övrigt bedömnda klädsel för respektive ändamål.

Det jag reagerar på är att man dömer andras klädsel. Det är väl fantastiskt om folk klär sig i saker som är lätta och bekväma? Hur kan det vara negativt? Prislappen för kvalitet kan inte komma särskilt mycket lägre, snarare handlar det om att de billigaste plaggen i segmentet inte håller någon kvalitet.

Sen förstår jag inte var du hittar något om ylleplagg? Jag har i alla fall inte sagt nåt om det?
 
Det jag reagerar på är att man dömer andras klädsel. Det är väl fantastiskt om folk klär sig i saker som är lätta och bekväma? Hur kan det vara negativt? Prislappen för kvalitet kan inte komma särskilt mycket lägre, snarare handlar det om att de billigaste plaggen i segmentet inte håller någon kvalitet.

Sen förstår jag inte var du hittar något om ylleplagg? Jag har i alla fall inte sagt nåt om det?

Jag själv dömmer nog inte andras klädsel, det jag funderar på här är huruvida ett plagg som förvisso nog har bra kvalité i sin specifika grupp, i det här fallet mycket tunna plagg med lite dunfyllning i är värt sitt pris. Jag skulle tro att producentens vinstmarginal i detta fall just nu är rekordhögt ända tills marknaden har mättats eller eventuell konkurrens gjort sitt. Högkvalitativa plagg som betingar ett högt pris förstår jag men i just detta fall känns det som om prisbilden förefaller vara orimligt högt i förhållande till produkten. Små serier som exempelvis fjällrävens nummerserie som ska lyfta märkets exklusivitet till skyarna är en annan intressant företeelse men när det gäller de tunna dunjackorna för runt 2-3.000 spänn känns prisbilden mer som ett utslag av kallt kalkylerande av räknenissar som spekulerar i maximal marginal än att det skulle vara frågan om kvalité visavi pris.

När det gäller det jag skrev om ylle var det rent allmänt, inget till just dig.

Kul ändå att dissikera det här tycker jag.
 
Yngsta dottern (född 1998) fick förra vintern en Itabjacka i dammodell med 80/20 dun fjäder. Hon har använt den en hel del till och från skolan och i kallt väder i slalombacken. Hon är nöjd och har erfarenhet av dyrare dunjackor Rab och Mountain Equipment som förvisso är varmare men också en hel del dyrare.

Skulle tro att man blir nöjd med TS förslag på Itabjacka om man vet vad man betalar för.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
waltruz söker prisvärd skidbyxa Kläder 15
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
Damberg Prisvärd thermojacka? Var? Kläder 8
IsDa Tips på prisvärd skaljacka Kläder 6
Brune Wolff-Wear dunjacka Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
jfc.bromma Dunjacka som lager 2? Kläder 16
Mrlacke Dunjacka för 6000m+ Kläder 3
traser Dunjacka,ihopklumpad fyllning Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Viktorious Kompressionspåse och dunjacka? Kläder 1
nicko_ (Quark) Dunjacka från Roberts.pl Kläder 3
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
majjen Dunjacka Kläder 12
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
vandrafjäll Istället fär komprimerbar dunjacka ? Kläder 5
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
fuchs Kallt med dunjacka + rygga Kläder 25
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Mr. Red Det här med dunjacka Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
vonlarsson Dunjacka 2010 Kläder 21
skyspy Dunjacka Kläder 2
pelka Förvaring av dunjacka! Kläder 3
Henrik.A Dunjacka Kläder 4
mindful Ihopvikbar dunjacka Kläder 7
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
ödemark Dunjacka-lista Kläder 30
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
snowhound Dunjacka - fjällräven Kläder 5
Mathias PHS Rökluktande dunjacka? Vad göra?? Kläder 14
shalin dunjacka för vintertur Kläder 7
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
dave1 Yttermaterial i Feathered Friends-dunjacka Kläder 2
StefanP- Dunjacka nedpackad i extreme värme Kläder 5
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
sandwichman Bra dunjacka? Kläder 14
afro haglöfs dunjacka Kläder 0
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.