Erfarenheter av lätta skaljackor

Jag har sedan en tid tillbaka börjat fundera på att skaffa en skaljacka model lättare, då jag insett att min Klättermusen Froste (vilken för övrigt är en fantastisk jacka), vilken väger ca 1 kg är väl tung för aktiviteter då utrustningens vikt är av intresse.

Det jag är ute efter är en jacka i vattentätt material (typ GoreTex Paclite) med en vikt på under ca 350 g, vilken tål att användas i lite tuffare förhålllanden (med packning, regn och rusk mm) samt har en relativt god ventilation. De jackor som jag framförallt har tittat på är Arcteryx Alpha SL (340 g) och Haglöf Lim Ultimate (250 g). Just nu lutar det åt Arcteryx-jackan eftersom jag upplever den som lite mer robust och funktionell än Haglöfs-jackan, dock till priset av lite högre vikt.

Om någon har erfarenheter av dessa jackor eller tips på alternativ så gör gärna ett inlägg!
 
Har själv en LIM Ultimate jacka som jag är mycket nöjd med. Minus är att om det regnar mycket samtidigt som man anstränger sig så fungerar inte membranet speciellt bra. Tror att detta är symtomatiskt för alla jackor av den här typen, oavsett märke.
Finns ett opartiskt test att läsa. I Råd&Rön nr5 -09. I det testet fick LIM Ultimate jackan omdömet "bäst i test".
Arcteryx-jackan kan jag inte uttala mig om.

Kunde tyvärr inte bifoga filen med testet, då den var för stor. Tidningen kan ju finnas på biblioteket.

Lycka till!
Lars Östlin
 
Har en Arcteryx Theta Sv, väger 549 gram så den är ganska lätt iallafall. Och jag tycker den är fantastiskt bra. Väldigt stryktålig och skyddar otroligt bra mot regn! Om du går och känner på dem i affären känner du ganska stor skillnad på alpha och theta jackan, Theta tycker jag känns mkt mer robust. Luvan blir ju något stor när man inte har hjälm på sig men många bra smarta spännen gör att det inte blir till ett problem.

Det är väl deras bästa och dyraste jacka men jag köpte min på ebay och betalade strax under 3000 kronor för den så om du letar lite kan du komma ner väldigt mkt i pris.

Lycka till
 
Här är min recension av Marmot Mica Jacket. Jag är förbaskat nöjd med den och rekommenderar den starkt.
För övrigt har jag nu gjort en DIY-lösning på huvan vilket har förbättrat funktionen oerhört.
//Peter
 
Skriver som tidigare talare. De är för täta så fukten stannar i jackan. Jag kör med en bumullsanorak från Klättermusen på vintern. Har dock en Tierra skaljacka för slalom men det blir svettigt invändigt även för en sådan aktivitet. Har börjat bli gubbe och tycker att korta "snygga" jackor är kasst när man är till fjälls. Kallt om baken, framtill och man får upp kalluft i ryggen.

Har också funderat på Paclite. Hur fungerar Paclitejackor i vinterförhållanden?
 
Skriver som tidigare talare. De är för täta så fukten stannar i jackan. Jag kör med en bumullsanorak från Klättermusen på vintern. Har dock en Tierra skaljacka för slalom men det blir svettigt invändigt även för en sådan aktivitet. Har börjat bli gubbe och tycker att korta "snygga" jackor är kasst när man är till fjälls. Kallt om baken, framtill och man får upp kalluft i ryggen.

Det är väl inte gubbigt, det är vettigt. Har också en anorak (bomull/polyester-blandning tror jag) på vintern. Skaljackan (nån Marmot-jacka med Goretex paclite) använder jag en del till vardags dock, trots att det kan vara rätt kallt (vilket väl här i Gbg innebär ca 10-15 grader kallt). Men det blir svettigt o konstigt när man cyklar i nån timme (oftast har jag jackan uppknäppt helt enkelt). Nej, jag tycker att den funkar rätt uselt på vintern, inget jag skulle satsa på.
 
Jag vet men jag har själv gått i den fällan att jackan ska vara "snygg" och funka till alla säsonger och på stan. Nu har jag testat mig fram till några olika som man har till olika saker. Har själv en Haglöfs LIM men den används mest som regnjacka.

Det är väl inte gubbigt, det är vettigt. Har också en anorak (bomull/polyester-blandning tror jag) på vintern. Skaljackan (nån Marmot-jacka med Goretex paclite) använder jag en del till vardags dock, trots att det kan vara rätt kallt (vilket väl här i Gbg innebär ca 10-15 grader kallt). Men det blir svettigt o konstigt när man cyklar i nån timme (oftast har jag jackan uppknäppt helt enkelt). Nej, jag tycker att den funkar rätt uselt på vintern, inget jag skulle satsa på.
 
Jag har själv en Paclitejacka från Haglöfs och jag trivs med den och använder den i princip dagligen, enda nackdelen jag har märkt är att vindklaffen bakom dragkedjan gärna viker undan sig närman drar igen dragkedjan, smått irriterande..
Har dock bara haft den ca ett år drygt så kan inte bedömma livslängden, men den håller ännu utan bekymmer..

Men därimot så skulle jag säga att en jacka med membran i princip alltid är för tät när det är hög aktivitet, jag cyklar i min utan bekymmer men kommer tydligt ihåg hur på en vintertur med pulka hur dom med vattentäta skaljackor fick öppna sina enorma ventilations-dragkedjor under armarna och även sticka ut armarna genom dom för att hålla nere temperaturen.. Medan jag åkte med underställ + softshelljacka utan att ha några problem, även om det ju kan vara individuellt..
Och även fast en softshelljacka inte ventilerar hur bra som helst så är det fortfarande väldigt mycket bättre än nått vattentätt.

Jag överväger seriöst att inte ta med paclitejackan på vintertur, utan att köra med softshell+primaloftjacka på raster.. Men det är klart, en skaljacka att dra utanpå alltihop är ju ruskigt skönt när det blåser.. Eller regnar snöblandat regn.
 
Vintertid finns det två lägen när skalplaggen verkligen gör nytta, när man gräver snöka och när det är regnblandadsnö i horisontellt drev.

Vid rejäl frost sätts membramet igen snabbt och insidan fylls med is. Experten säger rätt plagg till fel uppgift.
Regnar det rejält så blir det vått på insidan för att där är kondenslinjen. Experten säger rätt plagg till fel uppgift.

Ursäkta en enkel fråga men när är GTex rätt då? När du skall passera kassan!

För ansträngande övningar ute finns smartare plagg än svåradministerade. IMHO
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alsander Erfarenheter av Mammut Taiss Kläder 0
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Eärendil Paramo, erfarenheter från vinterturer? Kläder 2
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
branfeldt Houdini Wooler Houdi, erfarenheter??? Kläder 14
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Niludde Erfarenheter av dessa regnbyxor? Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Rellmeister ERFARENHETER av Paclite Kläder 1
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
avslutad150402 Erfarenheter kring Mammut Kläder 11
Surjamten Erfarenheter Mammut Kläder 0
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
Jamte Marmot Essence - erfarenheter? Kläder 1
hundhår Ecco Rugged Terrain, erfarenheter? Kläder 1
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
Bluesbrother Erfarenheter av Lowa? Kläder 3
MartinBoa Erfarenheter från polska Roberts? Kläder 24
kaggen Erfarenheter av Haglöfs LIM Barrier? Kläder 15
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
plingon Erfarenheter av Marmot W Chelsea Coat? Kläder 0
DrJ Mont-bell kläder, erfarenheter? Kläder 6
Info Cutan-Stretch (KM) - erfarenheter? Kläder 4
Info Erfarenheter av Mountain Hardwear - Mesa Convertible Pant? Kläder 0
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Mountain Hardwears Malticore? Kläder 1
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
joask202 Erfarenheter av kläder i bambu? Kläder 5
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
Zebaztian Erfarenheter av militära kläder? Kläder 14
langby Gamma MX erfarenheter? Kläder 2
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
highlandpark Erfarenheter av underställ? Kläder 5
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
MacLarsson HellyTech erfarenheter. Kläder 0
marot729 Erfarenheter av Helly Hansens HellyTech? Kläder 4
erax erfarenheter Gore-tex sockor ? Kläder 5
bopa Erfarenheter av powerstretch Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.