Erfarenheter av militära kläder?

Har lite smått funderat på att skaffa ett par M90 byxor och eventuellt en jacka också, har hört att det är bra grejer, både i slitstyrka och sköna att bära.

Då jag själv aldrig gjorde lumpen, så ha rjag ingen erfarenhet av dess själv.

Är det lämpliga vår/sommar/höst kläder? Andas dom bra? Nu är det svenska väderförhållanden jag tänker mest på.

Och till sist vart kan man köpa dess?
 
M90 - Slitstark och effektiv!

HEJ!
Av egen erfarenhet som FBU:are och Lotta kan jag bara säga att hade jag fått använda min uniform mer så hade jag gjort det! Jag vill inte missa ett tillfälle att få dra på mig uniformen!
Den är slitstark, funktionsduglig och i mina ögon effektiv. Sommartid andas den men vintertid behöver du underställ och vid regn överdrag. Precis som med vissa andra kläder alltså. Det är gott om bra fickor med kraftiga dragkedjor som håller för det mesta. Vad som saknas kan vara en huva men det går ju att komplettera med en vanlig mössa alternativt en luvtröja under jackan.
Vad som bör uppmärksammas är det att det är ett militärt plagg. Militären gillar inte att "civilister" springer omkring i "deras" uniform och du kommer säkerligen att få frågor om förbandstillhörighet osv.
Jag gillar plaggen och använder dem vid utomhusaktiviter så ofta jag kan!
Hoppas mina tankar kring ämnet har gettt dig något!
 
några ställen...

http://www.mil-con.se och klicka på M90.
http://www.billingedalen.com och klicka på kläder...

t ex. Det finns några till, du kan ju googla och se.

Jag använder ett par m59-braller när jag går, som är 65% polyester och 35 % bomull. Dösköna och bra tycker jag att de är. De är lite vindtäta och står emot lätt regn, speciellt om man impregnerar dem.

Men egentligen är jag lite kluven till att använda militära kläder civilt. Det är ju faktiskt en uniform, och med den följer ett visst ansvar, eller?
Jag tror ju inte att det är olagligt att bära den ute i skog och mark, men ingen av oss skulle väl komma på tanken att gå omkring i t ex en polisuniform?
 
Och M90 uniformen finns inte i andra färger än, kamouflage?

Anledningen att jag tittar lite på en M90 är att den inte är så farligt dyr, har en liten känsla av att man får mycket för pengarna. Men har ni andra saker att rekomendera så är jag öppen för förslag

Polisuniform är olagligt att ha på dig, och du inte är polis, har för mig jag hört det någonstans, men kan inte svära på det.
 
Var lite för snabb i skrivandet.

Tror det är olagligt att ha polisuniform på sig, om man inte är polis, har för mig att jag hört det någonstans men kan inte svära på det.
 
M90 introducerades när jag gjorde lumpen för en herrans massa år sedan. Jag kommer ihåg att man var överlycklig äver att slippa bära M59 då den är en riktig flasuniform för malajer. M90 tålde hyfsat med vatten och hade bra passform. Det var till och med så att man vågade åka hem kommunalt i den utan att skämmas men det var en parantes.

Nu idag när man fått lite perspektiv så tror jag att det finns mycket bättre alternativ men det brukar kosta lite mera. En polare som hade med sig sin uiform i fjällen (fiske) för några år sedan sa att den var skit.

Men allt är ju relativt.
 
Någon som vet om M90 uniformen finns i någon annan färg än kamouflage?

Eller om det finns någonstans där man kan få tag på bra tyg, och ett mönster om jag ska sy upp ett par själv.
 
M90

M90 byxorna lämpar sig väldigt bra för tuffa tag.
Ny inpregnerade så är det vind och "skapligt" regn tåliga.
Bra och stor sidfickor, smidiga byxor med bra passform till skillnad från M59.
M59 byxor har den fårmågan att väga bly mär de blir fuktiga och är sydda för någon med jätte rumpa.

Jag lovar att ingen från FM tar dig för militär.
Var och varannan springer omkring med något som kommer ifrån det militära. Kängor, Fältskjorta, sprit kök, Byxor, spade, etc etc.

Men om du kör hela informen så med jacka byxa kängor mössa fältskjorta så kanske folk tycker att du är lite knepig. Militär vanabee.
Istället för M90 jackan finns det många alternaiv som för samma kostnad är mycket bättre alternativ.
Med bättre andning förmåga, regntålighet smidigare.
En kapuschong brukar vara bra vid riktigt busväder på fjället.

FM säljer ut kanska mycket överskott från mobföråden.
Så att det ska komma till användning i stället för att brännas(Det mesta av överskottet har bränts ändå pga byråkrati). Så det är bara att använda.

Mina M90 byxor och M90 kängor har följt med i många år och kommer att fungera bra i många år till.

//Ante
 
Itabs fjällbyxa!

Jag älskar 90-brallorna, mycket tack vare att de passar "avlånga" människor som jag (193 cm, 84 kg). De inbyggda damaskerna och stora benfickorna är också toppen.

Men färgen... Visst, långt ute i vildmarken spelar det ingen roll, och kamouflaget gör att man är mer diskret. Men i mer civilisationsnära stunder (utförsåkning, långfärdsskridskp, dagsturer i skogen eller blandat "hopp & lek") är militärmönstrat en nackdel. Därför har jag letat efter alternativ, och hittat ett som uppfyller de flesta krav. Först köpte jag Haglöfs Nansen för en tusenlapp, och trots att de är riktig bra funkade de inte hela vägen. Bland annat är de för korta (trots att det är LONG-versionen), och förböjningssömmarna i knäet är felplacerade så att de skaver. Sen är det billiga kardborreband istället för riktiga förslutningar som håller i längden.

Så beställde hem ett par "fjällbyxor" från Itab för 400 spänn, och det visade sig att de faktiskt var mer påkostade i sömmar och detaljer än Haglöfsbrallan. Största skillnaden är att de är av 35/65-tyg och inte helsyntet, vilket ger sämre vattenavstötande egenskaper, men en skönare känsla mot huden. De finns som sagt också i fler storlekar än Haglöfs.

Så om du vill ha ett bra alternativ till 90-brallan rekommenderas de skarpt!
http://www.gallerian.org/itab2/index.htm
 
Re: M90

ingopongo; sa:
M59 byxor har den fårmågan att väga bly mär de blir fuktiga och är sydda för någon med jätte rumpa.
//Ante

Tack för den! ;-)

Grejen är det verkar finnas flera olika byxor som av någon anledning kallas m59. Dessa skiljer sig åt väsentligt i passform, men även i material. Mina är som sagt i 65/35 men det fanns på samma ställe m59-braller i 50/50, som kändes helt annorlunda. Jag kan tänka mig att dessa verkligen väger bly i regn, mina funkar okej ändå, tycker jag.
 
Det finns ett flertal olika versioner av M59, såg för ett tag sen en version som såg precis ut som m90 fast med m59:ans tjocka bomullstyg.

Personligen så gillar jag inte att använda m90 uniform när jag är i det civila. Men det är himla bra byxor...

Regnstället är också det riktigt funkis, men kan bli lite svettigt om man rör på sig för mycket. Men som allt annat från försvarsmakten så tål det en hel del stryk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alsander Erfarenheter av Mammut Taiss Kläder 0
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Eärendil Paramo, erfarenheter från vinterturer? Kläder 2
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
branfeldt Houdini Wooler Houdi, erfarenheter??? Kläder 14
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Niludde Erfarenheter av dessa regnbyxor? Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Rellmeister ERFARENHETER av Paclite Kläder 1
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
avslutad150402 Erfarenheter kring Mammut Kläder 11
Surjamten Erfarenheter Mammut Kläder 0
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
Jamte Marmot Essence - erfarenheter? Kläder 1
hundhår Ecco Rugged Terrain, erfarenheter? Kläder 1
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
Bluesbrother Erfarenheter av Lowa? Kläder 3
MartinBoa Erfarenheter från polska Roberts? Kläder 24
kaggen Erfarenheter av Haglöfs LIM Barrier? Kläder 15
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
plingon Erfarenheter av Marmot W Chelsea Coat? Kläder 0
DrJ Mont-bell kläder, erfarenheter? Kläder 6
Info Cutan-Stretch (KM) - erfarenheter? Kläder 4
Info Erfarenheter av Mountain Hardwear - Mesa Convertible Pant? Kläder 0
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Mountain Hardwears Malticore? Kläder 1
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
joask202 Erfarenheter av kläder i bambu? Kläder 5
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
langby Gamma MX erfarenheter? Kläder 2
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
highlandpark Erfarenheter av underställ? Kläder 5
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
MacLarsson HellyTech erfarenheter. Kläder 0
marot729 Erfarenheter av Helly Hansens HellyTech? Kläder 4
erax erfarenheter Gore-tex sockor ? Kläder 5
bopa Erfarenheter av powerstretch Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.