Erfarenheter av underställ?

Har provat en mängd olika fabrikat av superunderställ; Helly Hansen, Craft, New Line etc. När man är måttligt aktiv, typ vandring, funkar de bra men när man ska springa på vintern tycker jag "fukttransporten" inte är speciellt imponerande. Någon som har liknande erfarenheter eller kan komma med tips om superunderställ som funkar riktigt bra att springa i om vintern?
 
Lite fuktfysik, ifall det intresserar :)

Jag inbillar mig att det kan finnas en maximal fukttransportsgräns (typ g/cm2) för ett givet (underställs-)material. Men jag är inte säker på att det är det som är problemet.

Underställets funktion är att lyfta svetten upp en nivå till "mellan"lagret där det ska fördunsta. (Fördunstningen kyler, det är ju därför kroppen svettas -för att bli kyld).
Det som driver fördunstningsprocessen är det faktum att luften är torr, men om skalplagget inte andas tillräckligt blir luften fuktig och till slut stoppas fördunstningen (och kylningen uteblir). Då kommer också mellanlagret bli blött och det finns inte någoting som driver fukten ur understället heller.

Om ytterkläderna(skalet) är fuktiga efter träningen är det nog för täta kläder som är problemet.
Kör jag längdskidor och har craft underställ + en träningsjacka utanpå så blir den blöt när man tränar. Det är jackan som för dålig att transportera bort svetten.

/Ola
 
anders_lofgren; sa:
Har provat en mängd olika fabrikat av superunderställ; Helly Hansen, Craft, New Line etc. När man är måttligt aktiv, typ vandring, funkar de bra men när man ska springa på vintern tycker jag "fukttransporten" inte är speciellt imponerande. Någon som har liknande erfarenheter eller kan komma med tips om superunderställ som funkar riktigt bra att springa i om vintern?

Ibland undrar jag om vi inte ställer för höga krav på våra kläder. För att fukttransporten skall fungera krävs dels att fukten transporteras från huden till plaggets ytterskikt (naturligtvis), dels måste det finnas möjlighet för fukten att avdunsta. Under kraftig fysisk aktivitet är klimatet mellan ytterplagg och underställ ganska varm och fuktigt. Är relativa luftfuktigheten över 100% så kommer ingen avdunstning att ske. Precis vid ytterplagget är det vintertid betydligt kallare och därför kommer fukten att kondensera mot insidan på ytterplagget (Gore-Tex eller inte). Är sedan ytterplagget blött (ofta när man springer på vintern i Skåne) så hindrar detta fukttransporten ut till det fria ytterliggare. Oavsett material i ytterplagget så kommer inte vatten i gasform att sprida sig till ett vattenmättat yttertyg.
När jag springer eller går med tung packning funkar inte något av mina underställ heller (ungefär samma urval som ovan), men då man stannar tycker jag att dom torkar hyggligt fort. Kungens m90 skjorta är sämre än civila superunderställ (innehåller bomull, antagligen för brandegenskapernas skull). Annars märker jag ingen större skillnad.
 
Det slår mig då du skriver att fukt-transporten inte imponerar då su springer på vintern.

Nu gissar jag lite granna, men jag tror att det har att göra med yttertemperaturen. Dvs. temperaturen i den luft dit transporten bär hän.
Varm luft kan bära mera vatten i förångad form vilket gör att fukttransporten i värme blir större.
När du anstränger dig på vintern är luften förmodligen kallare vilket medför att en mindre kvantitet vatten kan tas upp i luften, därav även en mindre fukttransport.

Jag tycker i alla fall att det låter vettigt. Med detta i bakgrund fungerar nog alla underställ sämre i kalla förhållanden.

mvh/samme

ps. som alltid finns det risk att jag har helt fel. ds.
 
samme83; sa:
Det slår mig då du skriver att fukt-transporten inte imponerar då su springer på vintern.

Nu gissar jag lite granna, men jag tror att det har att göra med yttertemperaturen. Dvs. temperaturen i den luft dit transporten bär hän.
Varm luft kan bära mera vatten i förångad form vilket gör att fukttransporten i värme blir större.
När du anstränger dig på vintern är luften förmodligen kallare vilket medför att en mindre kvantitet vatten kan tas upp i luften, därav även en mindre fukttransport.

Jag tycker i alla fall att det låter vettigt. Med detta i bakgrund fungerar nog alla underställ sämre i kalla förhållanden.

mvh/samme

ps. som alltid finns det risk att jag har helt fel. ds.


Helt riktigt att varm luft kan innehålla mer vatten i gasform. Det är dock den relativa fuktigheten som spelar roll. En aprildag i Bangkok kommer du inte att ha mycket avdunstning, trots temperaturer på runt 35 grader. Det beror på att luften redan är mättad, relativa luftfuktigheten är närmare 100%.
Under ett löppass misstänker jag att vi har 100%luftfuktighet närmast kroppen. Hur mycket vi än transporterar bort fukt (ett underställ flyttar ju bara vattnet några millimeter) så blir förmågan till avdunstning begränsad. Därför måste det ske en luftväxling mellan underställ och ytterplagg (och igenom ytterplagget som på ett GT-plagg.)
Att problemet dyker upp vintertid beror väl mest på att det är obehagligast att vara fuktig då.
 
Kondens

Med civilt tunnt ullunderställ och snöblus utanpå så blev det alltid svett pga av alla remmar och doningar för otrivsel, i det militära. Nya snöblusen har än sämre fuktgenomsläppning! Civilt med grejorna i pulka och tunn ullundertröja på kroppen så fungerar det vintertid, men börjar det blåsa och anoracken skall på uppstår problemet igen! Vid cykling vintertid så funkar fukttransport och undertröjan hålls torr men bär man ryggsäck i båda remmarna så blir jag fuktig på ryggen, vid löpträning så blir jag våt! Men när jag bär lätt ryggsäck i en rem och byter sida under färden så är ryggen torr när jag kommer fram. Ytterligare ett argument för UL!
Jag har kört med sidenunderställ både vår/höst och vinter, de fungerar väl och känns sköna men är svaga i sömmar och nära dessa. Packegenskaperna är fenomenala och torktiderna helt acceptabla även under regnskydd vintertid.
Det det handlar om är relativa fuktigheten och ventilationen, väl hanterat av Klättermusen på deras hemsida. Deras skaljacka med upprullbar rygg är en lösning, en annan torde vara en halv löpjacka med windstopper i fronten och nät till rygg, det lär finnas sådana cykeltröjor/jackor. Annars är väl en tur med symaskinen att rekommendera.

Go tur

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alsander Erfarenheter av Mammut Taiss Kläder 0
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Eärendil Paramo, erfarenheter från vinterturer? Kläder 2
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
branfeldt Houdini Wooler Houdi, erfarenheter??? Kläder 14
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Niludde Erfarenheter av dessa regnbyxor? Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Rellmeister ERFARENHETER av Paclite Kläder 1
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
avslutad150402 Erfarenheter kring Mammut Kläder 11
Surjamten Erfarenheter Mammut Kläder 0
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
Jamte Marmot Essence - erfarenheter? Kläder 1
hundhår Ecco Rugged Terrain, erfarenheter? Kläder 1
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
Bluesbrother Erfarenheter av Lowa? Kläder 3
MartinBoa Erfarenheter från polska Roberts? Kläder 24
kaggen Erfarenheter av Haglöfs LIM Barrier? Kläder 15
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
plingon Erfarenheter av Marmot W Chelsea Coat? Kläder 0
DrJ Mont-bell kläder, erfarenheter? Kläder 6
Info Cutan-Stretch (KM) - erfarenheter? Kläder 4
Info Erfarenheter av Mountain Hardwear - Mesa Convertible Pant? Kläder 0
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Mountain Hardwears Malticore? Kläder 1
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
joask202 Erfarenheter av kläder i bambu? Kläder 5
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
Zebaztian Erfarenheter av militära kläder? Kläder 14
langby Gamma MX erfarenheter? Kläder 2
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
MacLarsson HellyTech erfarenheter. Kläder 0
marot729 Erfarenheter av Helly Hansens HellyTech? Kläder 4
erax erfarenheter Gore-tex sockor ? Kläder 5
bopa Erfarenheter av powerstretch Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.