Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ?

Hejsan !

Jag och min fru funderar på att prova på att vandra.
Vi avser att börja på lättare leder tex Tiveden, men vill också kunna vandra tex Kungsleden samt ge oss av från de utstakade lederna ibland.
Min erfarenhet av vandring begränsar sig till militära strapatser, iförd M90-utrustning, för ca 14 år sedan.
Därmed är jag ganska osäker kring all utrustning som finns för civilt bruk.

Jag har hittat ett par vandringskängor som heter Bagheera Ridge som verkar vettiga för den typ av vandring vi vill prova. De har dessutom ett vettigt pris, 699 kr.
Problemet är dock att jag bara hittat dem via postorder från antingen Ellos eller Utrustad.se.

Finns det någon på forumet som har någon erfarenhet av dessa kängor ?
Ridge_opt.jpg

Bagheera Ridge

Tack på förhand,

Nethendril
 
:)kängorna är ok om ni inte behöver de till vinterturer, de är lite kalla, om ni köper en eller 2 storleker större kan ni anvanda 2 eller 3 strumpor men kom ihag att är bra att byta strumpor eller torka de efter långa promenader eftersom du kommer att sveta lite mer......man kan torka strumpor med att sätta en flaska men varm vatten inne.......
 
Jag skulle aldrig chansa på att köpa på postorder om jag inte provat skorna. Av allt du köper inför en vandring är fotbeklädnaden det viktigaste.

HåkanF
 
försenad kängor-svar?

Om du inte redan har köpt & testat:
Är de vattentäta nog (det är ju inte goretex men en annan sort membran)?
Ger de bra nog stöd i stenigt terräng och med ryggsäck?
Annars vill jag istämma med MAJJEN att det är bäst att pröva för man köpar. Men kan ju schicka tillbaka postorderköp om de var för små el dåliga.
Jag istämmar med YAKI WAKI att plats för sockar och strömpar är viktigt.
PS: Enligt bilden på kängan har den inte "trekking-binding" dvs. att nr 3 från ovan inte har ryckats 3-4 cm tillbaka från den linja de andre krokar bildar. Men mycket blir såldt som 'hiking' och 'trekking' utan att vara bra för annat än en stadspromenad
Ha en bra tur!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.