Byxa Tierra Cassin Ridge?

gunnarh@telia.com (Gunnar H)

Gäst
Jag går i funderingar på att köpa mig ett par skalbrallor. De skall användas till Telemarksåkning och turer i vinterfjäll. Är lite intresserad av Tierras Cassin Ridge. Jag är innehavare av en dylik jacka, men jag undrar om någon har några erfarenheter av byxorna. Och till sist: Vaför bytte Tierra ut Kevlarförstärkningarna i de tidigare modellerna mot Cordura?
//Gunnar H
 
Skaffa activentbyxor istället !

Hej !
Välj activent istället. Det är smidigare att åka telemark i och andas bättre för toppturerna. Jag tycker 3-lagers Goretex är onödigt skrymmande och tungt på vintern.OK, för flerdagarsturer med tält/bivackboende är väl Goretex fortfarande hyfsat, men för dagsturer och piståkning tycker jag activent är bäst. Jag använder Tierras Fast track. Dessa går inte riktigt utanpå Scarpa T2, men man överlever ändå.Smidigheten och komforten överväger.


Beträffande Tierrabyxorna så tycker ju du kan maila Tierra och fråga om förstärkningen på experience@tierra.se


MVH, Mats, Umeå
 

martin.hertzberg@telia.com (Martin Hertzberg)

Gäst
Cassin Ridge - BRA!

Om hur Cassin Ridge är att åka telemark med vill jag inte uttala mig. Hur de är mot andra märken vill jag inte heller säga så mycket om, men jag kan säga att Cassin Ridge byxor är mycket sköna och smidiga att ha på sig när det gäller vandring, cykling, lättare uteaktiviteter eller som regnbrallor. De prasslar mycket, men är ända lätta att gå i. Fickan på benet är värdelös, det går max att ha ett papper i den - plånbok är inte att tänka på. Sedan det faktum att Tierramärket är sytt rakt igenom fickan gör den inte så vattentät. Eftersom de inte är förstärkta på knäna och i rumpan är de nog inte så bra till att ha som klätterbrallor. Tremalzo-väven är nog inte så hållbar mot ett berg... Det är mycket bra att kunna ta bort hängslerna. Det märks inte att man har en liten "flopp" bak när man inte använder hängslerna.
En annan miss är de "justeringsband" som sitter på sidorna över de längsmedgående blixtlåsen. I hålen skulle det behövas öljetter eller dylikt. När man drar åt dem har de en tendens till att korva ihop sig, men det är lätt att fixa. De avtagbara snölåsen är också mycket bra. Även fast man går med bar hud mot byxorna känner man inte blixtlåsen. En annan bra detalj är att tejpen på insidan av benen inte är speciellt hård. Det eliminerar risken för slitage som var ett problem på bla lite äldre Klättermusenbrallor har jag erfarit från nån Jeppe... Hoppas det gav lite klarhet... Maila gärna!
 

vidar@sasquatch.se ()

Gäst
Kevlar(Keprotec)kontra ny forstärkning

Keprotec är nöt-tåligt,men Är grov i ytan. Luddar derför och
suger vatten. Många tyger är mer rivtåliga.
Tyget som nu är valgt har bättre totalvärden enn det gamla.
At ligga mellan plast pjäxor och skadade stålkantar
en hel sesong är tufft.
Cordura och Keprotec är lätt at få tag på
Båda meterial elskar snö och vatten, som kan bli is.
tungt och mycket stelt. Tätare,tunnare vävar är bettre om man
får tag på det!
du tuggar hål på allt.Antal meter,åkstil eller
bruksområde avgör tiden det tar!

Ursäkta mitt svårska språk.
Vidar
 

olof

Gäst
Konrad cain

Hej


Det verkar som om du har ett par Konrad Cain från tierra.
Själv har jag ett par cassin ridge, modell äldre, med både kevlarförstärkningar i baken och på knäna. rörligheten är stor och jag antar att de funkar till telemark. ska själv prova i vinter.


mvh/Olof Gredegård
 
testa activentbyxor och känn smidigheten

Hej !
Förstår inte hur ett par bylsiga salopettbyxor kan vara kul att åka telemark i, testa ett par enormt lätta och smidiga activentbyxor istället !
Skillnaden är som natt och dag.
MVH, mats
 

martin.hertzberg@telia.com (Martin Hertzberg)

Gäst
Tankevurpa!

Självklart menade jag Konrad Cain!
Ber alla berörda parter om ursäkt...
 
Cassin Ridge

Har nu använt Cassin Ridge byxorna i en vinter säsong och är mycket nöjd. De förböjda knäna och den stora smidigheten gör de underbara att åka skidor i.
 
Cassin ridge byxa

Har inte provat Cassin ridge, men äger ett par Tierra Yukon.
Vill man ha ett par byxor som går upp en bit på ryggen, så är kanske inte yukon någon bra lösning. Annars är Yukonbrallorna med ett par rejäla hängslen ett utmärkt val vid vinteraktiviteter.

Lycka till, MVH Mattias!
 
Hållbara OCH smidiga

Jag har testat både Klättermusen och Tierras varianter på goretexbyxor. Väldigt klumpiga. Inte att modellerna är dåliga, men tyget är så stelt, speciellt Tierras. Till sist köpte jag ett par Berghaus Trango Extrem. Gamla modellen i två lagers Goretex. Bra mycket smidigare och väldigt slitstarka. Fodret gör derssutom att yttertyget altid glider lätt över knäna.

Kolla in http://www.sportnet.se -rean på TNF brallor också, om du nu vill ha trelagers pansar.
 
Conrad Kain

Hep!

Kolla in Conrad Kain byxan i Pac Lite. Jag använder snart inga andra byxor! Ett flexibelt, smidigt och extremt lätt Gore Tex plagg som jag använder både på sommarfjället och i skidbacken. Den tiden är nu förbi då jag hade olika byxor för olika årstider.

Hadeochlevväl
Tord B.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
mountainman Byxa tierra Couloir (naturkompaniet) Kläder 0
peterjensen Tierra Sarek byxa Kläder 2
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
speedy Byxa för skog Kläder 11
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
dadoni Bergans Budor byxa Kläder 0
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
Gunnar81 Byxa för fjällvandring? Kläder 36
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
jowisp Ortovox jacka & byxa Kläder 1
100826 Everest sofftshell byxa (Stadium) Kläder 1
TomasF Biege byxa Kläder 1
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
Schneeberger Taiga Thule byxa Kläder 1
haja2043 Jacka byxa från T&P Outback Kläder 3
Vandringshyveln Jacka och byxa? Kläder 6
Schneeberger Någon som använt Engelsons Särna jacka/byxa Kläder 1
brigas Arcteryx gamma mx byxa Kläder 3
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
PetNor ITAB's Traveller byxa Kläder 15
acr32 Byxa fjällräven vidda vs Domines ? Kläder 2
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
daddster m90 som vandrings byxa Kläder 44
jomic3 Haglöfs T-mark Combo byxa.. Kläder 0
Jonik Byxa till allt (nästan) Kläder 14
spiff byxa för långa Kläder 2
pelleponken Alround byxa för jakt och vandring? Kläder 3
brandmansmicke Byxa i schoeller? Kläder 10
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
airgab Klättermusen Megin byxa till salu Kläder 2
fson Tierras Yukon byxa? Kläder 1
mafr Klättermusen Mithril byxa ! Kläder 13
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
tommy.paulsson.5 Tierra Kläder 1
Swift Tierra Ace Pant Kläder 6
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
nuddis Tierra Roc Blanc Pants Kläder 3
Elle_belle Tierra Roc Blanc W Kläder 0
gimholt Ersätta skalställ (Tierra Conrad Kain) Kläder 1
Jerker86 Tierra Whitehorn Kläder 0
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.