Tierra eller ITAB-behöver råd!

Jag har bestämt mig för att köpa en ny vindjacka och ett par nya vindbyxor,nu är jag har slitit ut min Montane Lite-speed jacka och Montane Featherlite byxor.

Jag ska ha jackan+byxorna året runt vid löpning,mountainbike cykling och längdskidåkning. Jag är ute efter en tunn jacka+byxa som inte är helt vattentät,men som skyddar mot vind och mot snöslask och duggregn och som andas bra.

Dom två modellerna som jag nu står och väger mellan är antingen Tierra Scirocco jacka+byxa eller ITAB T&P Vind jacka+vind byxa. Bägge jackorna+byxorna från båda tillverkarna är både på bild+produktbeskrivningen väldigt lika varandra,det som skiljer bägge åt är förståss priset.

Tierra jackan och Tierra byxan är trots det nedsatta priset tillsammans 400 kronor dyrare än ITAB jackan och ITAB byxan(till ordinarie pris så är Tierra jackan+byxan 1100 kronor dyrare än ITAB jackan+byxan).

Finns det någon som har provat antingen Tierra Scirocco jackan eller ITAB Vind jackan och kan ge eran feedback på respektive? Vilken av jackorna är bäst främst för löpning? Vilken av dom andas bäst mm? Vilken av dom är det bästa köpet? Kom gärna med synpunkter!

TierraSciroccoJacka.jpg

Tierra Scirocco Jackan http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=6362
ItabVindJacka.jpg

T&P Vindjacka http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17069
 
Om itabs jacka är gjord i deras vanliga tunna vindväv så skulle jag inte använda den för skidåkning, det blir för varmt. Möjligen lugnare löpning i regn, men då har itab en enklare och lättare modell av windbreaker som nog är lämpligare.

Om materialet är det som jag misstänker så är det väldigt tätvävt och mer ett material för uppvärmning och nervärmning än för aktivitet...

...mina 25 öre...

//J
 
Hej,

ITAB jackan känner jag inte till. Jag köpte min Scirocco förra våren och den har varit med i ryggan sedan dess. Perfekt när man behöver ha något vindtätt. Tillräckligt snygg för att dra på när sommarkvällen börjar bli kall. Dessutom i återvunnen polyester, det känns bra.

Erik
 
Lite snabba tankar:

Scirocco har en av marknadens trevligaste vävar för lätta vindjackor. Skön direkt mot huden och känns ganska rejäl. Finns i flera färger.
Itabs väv vet jag inget om.

Scirocco har bröstficka för vänsterhänta. Det känns inte så supersmart.

Itabs jacka är gul och svart. Inte så snyggt (...om man inte råkar tycka att det är snyggt. Det får man.). Om jackan inte är snygg vill man inte ha den till vardags, och om man inte kan ha grejerna till vardags är det ju dumt att köpa dem.

Priset på Tierrajackan är bra!
 
Jag har nu provat men valt att inte köpa Tierra Scirocco setet. Första intrycket av jackan+byxan var att dom var väldigt snygga och hade skön passform. Jag kategoriserar Scirocco setet som fjäderlätta,alltså i samma kategori som Montane Lite-speed jackan+byxorna,dvs dom är väldigt tunna vilket säkert betyder att dom andas väldigt bra,men vilket också gör att dom går sönder väldigt lätt.

Får man fråga varför det inte blir Montane igen? Jag är supernöjd med min Lightspeed Velo.
Jag tyckte att Montane var lätta och sköna och andades väldigt bra,men dom gick sönder på tok för lätt. Jackan tålde tex inte friktionen som bildades när jag hade på mig mitt vätskebälte när jag löptränar. Det blev hål i jackan där vätskebältet satt. Montane byxorna fick revor i benslutet efter att jag använt dom till löpning och mountainbike.

Jag bedömmer att Scirocco setet var så tunt så det är säkert lite för ömtåligt för mig. Jag tror att det skulle slitas lika dant som Montane setet.Jag hoppar även över ITAB jackan av samma anledning. Det jag istället nu funderar på är att köpa ett traditionellt träningsoverall set med DWR impregnering,typ något som Stadium säljer. Dom är inte lika lätta som Montane och Scirocco,men dom är mycket slitstarkare och kostar hälften så mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
rlindqvi Tierra Conrad Kain vs. Haglöfs Helium eller Heli ? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
tommy.paulsson.5 Tierra Kläder 1
Swift Tierra Ace Pant Kläder 6
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
nuddis Tierra Roc Blanc Pants Kläder 3
Elle_belle Tierra Roc Blanc W Kläder 0
gimholt Ersätta skalställ (Tierra Conrad Kain) Kläder 1
Jerker86 Tierra Whitehorn Kläder 0
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
hannulan Tierra Roc Noir Kläder 7
Nautilus Tierra Prime jacka dark lime? Kläder 0
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
murkla Tierra Kläder 0
Ullarulla Fråga om Tierra Pacman Jacka och regn? Kläder 12
Curium Tierra Scirocco Jacket Kläder 3
69-hard Tierra Cho Oyo Kläder 1
niklaz Byta kläpp på dragkedja på min gamla Tierra? Kläder 22
Martin Fransson Tierra Dhaulagiri Kläder 7
lolipopan Tierra Prime Jacket Kläder 1
realout Tierra Piedra Pant Kläder 0
oskarfk Ny skaljacka, Tierra Snoowie/Intrepido? Kläder 1
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
rand Tierra Prime- Omdömen! Kläder 10
PJE Tierra softshell Kläder 12
Mr.Plow Åsikter om Tierra. Kläder 13
Aico Tierra - størrelser Kläder 0
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
donTommazo Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon? Kläder 7
puttepatrik77 Tierra Kläder 8
Runner75 Tierra Sälka på sommaren Kläder 5
avslutad_221205 Tierra Powder? Kläder 1
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
filipito Tierra jacka Soft Shell Kläder 1
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
mountainman Byxa tierra Couloir (naturkompaniet) Kläder 0
pasta Tierra Adrenaline PacLite jacka? Kläder 1
Tomas J Tierra Conrad Kain jacka? Kläder 10
bushmaster84 tierra sarec Kläder 2
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
lusth Tierra Kläder 7
axel_broman Klättermusen/haglöfs/tierra Kläder 7
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
peterjensen Tierra Sarek byxa Kläder 2
Niclas Tierra Yukon Kläder 0
arghe Tierra vs Marmot Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.