Jacka för vandring: en eller två jackor?

Med fara för att upprepa liknande trådar försöker jag mig ändå här. Jag står i ett dilemma när det kommer till val av jacka till vandringsbruk, i fjällen och skogen, främst vår, sommar och höst. Under sommaren för långa vandringar bortom leden i fjällen, t.x. Sarek.
Jag är ingen nybörjare, och känner väl det mesta till de tekniska aspekten bak olika lösningar på regnställ och membranplagg, dess fördelar och nackdelar etc.

Ändå har jag varit lost sedan min gamla gore-tex-jackan definitivt gav upp förra året, och jag fick hitta en ny lösning. Den gamla jackan har fungerat okay, men ändå har jag varit tveksam vilken en av två möjliga lösningar jag skulle få välja: 1) fortsätta det vanliga systemet med en rejäl ’allround’ kvalitets-skaljacka som används båda mot vind och regn, eller 2) et dubbelt system av en lätt vindjacka som ibland kan motstå lite regn + supplera men lättare regnjacka om det regnar mycket, som i bland rekommenderas.

Fördelar och nackdelar är ju kända: skaljackan är smidig därför att man bara behöver ha med sig den och den känns kanske mer rejäl, men är också dyrare, man svettas, den kanske inte håller i längden, går inte att torka lika bra etc. Vindjacka + lätt regnjacka på andra sedan är bra därför att vindjackan är mer komfortabel och slitstark för att den inte har en membran, men systemet kan också vara irriterande när man får ta av och på sig regnjackan och vindjackan hela tiden. Här är det kanske skönare bara att ha en jacka och inte behöva tänka vidare vilken man har på eller när man får byta.

Jag testade ut system 2 förra året i Sarek. Var mycket nöjd med vindjackan som var mycket skön de typ 8 av 10 dagar jag bar den. De två med regn var det irriterande att skulle ta av och på sig en annan jacka, som tillmätt slapp in vatten (den blev returnerat) när vi gick genom Rapadalen, och var avundsjuk på min väns gore-tex pro jacka som var helt tätt även genom den blöta Rapa-jungeln.