Jacka för vandring: en eller två jackor?

Med fara för att upprepa liknande trådar försöker jag mig ändå här. Jag står i ett dilemma när det kommer till val av jacka till vandringsbruk, i fjällen och skogen, främst vår, sommar och höst. Under sommaren för långa vandringar bortom leden i fjällen, t.x. Sarek.
Jag är ingen nybörjare, och känner väl det mesta till de tekniska aspekten bak olika lösningar på regnställ och membranplagg, dess fördelar och nackdelar etc.

Ändå har jag varit lost sedan min gamla gore-tex-jackan definitivt gav upp förra året, och jag fick hitta en ny lösning. Den gamla jackan har fungerat okay, men ändå har jag varit tveksam vilken en av två möjliga lösningar jag skulle få välja: 1) fortsätta det vanliga systemet med en rejäl ’allround’ kvalitets-skaljacka som används båda mot vind och regn, eller 2) et dubbelt system av en lätt vindjacka som ibland kan motstå lite regn + supplera men lättare regnjacka om det regnar mycket, som i bland rekommenderas.

Fördelar och nackdelar är ju kända: skaljackan är smidig därför att man bara behöver ha med sig den och den känns kanske mer rejäl, men är också dyrare, man svettas, den kanske inte håller i längden, går inte att torka lika bra etc. Vindjacka + lätt regnjacka på andra sedan är bra därför att vindjackan är mer komfortabel och slitstark för att den inte har en membran, men systemet kan också vara irriterande när man får ta av och på sig regnjackan och vindjackan hela tiden. Här är det kanske skönare bara att ha en jacka och inte behöva tänka vidare vilken man har på eller när man får byta.

Jag testade ut system 2 förra året i Sarek. Var mycket nöjd med vindjackan som var mycket skön de typ 8 av 10 dagar jag bar den. De två med regn var det irriterande att skulle ta av och på sig en annan jacka, som tillmätt slapp in vatten (den blev returnerat) när vi gick genom Rapadalen, och var avundsjuk på min väns gore-tex pro jacka som var helt tätt även genom den blöta Rapa-jungeln.

Just nu är jag fortfarande tveksam, men ligger mellan en Klättermusen Allgrön som jag har fått ett jättebra erbjudande på eller min gamla lätta vindjackan + en lätt skaljacka, typ Haglöfs L.I.M eller likande.

Jag ber om ursäkt för ett långt inlägg, men hoppas att ni tycker problematiken är intressant att diskutera, för det är inte så lätt att lösa som vissa folk hävder. Jag behöver nått som är till at lita på och som fungerar i manga år. Vad tänker ni om båda system?

Tack så mycket på förhand!
 
Om du prioriterar livslängd och stryktålighet så är nog skaljackan att föredra men om du prioriterar vikt och följsamhet hos plaggen så är dubbla jackor ett bättre alternativ. Själv kör jag alternativet 2 jackor men jag är inställd på att jag nog kommer att få skaffa nya plagg pga.skador på dem relativt snabbt.
 
Det är nog väldigt personligt men här kommer mitt resonemang. Jag använder endast en lättare regnjacka. Den är från Patagonia i paclite och har ventilation under armarna men är nog att klassa som lättare regnjacka då den väger under 300g och inte andas speciellt bra men håller helt tätt. Jag uppskattar genomtänkt luva, hel dragkedja, högt placerade fickor (ovan avbärarbälte) och ventilation även om det adderar lite vikt. Förövrigt till överkroppen har jag, funktions t-shirt, lätt dunjacka och tunn-skjorta. Detta funkade bra nu senaste turen vid Rogen i veckan trots kallt väder och systemet blir väldigt lätt, då allt kan användas samtidigt när det behövs. Beroende på väder/årstid så kan man såklart ta med något extra förstärkningsplagg eller byta ut något. Sover även i en underställströja men den används enbart till det.

Jag har testat med klassisk goretex-jacka men tycker de gör sig bäst för hemmabruk på svampturer och liknande. De är dessutom ganska dyra och inte speciellt slitstarka när det kommer till membranets funktion. Superlätta regnjackor saknar ofta bra ventilation, fickor, hel dragkedja och framförallt bra luva med "keps" och följsam passform.

/Gustav
 
Jag använder en vindtät skjorta från Fjällräven och en marmot Gore-Tex jacka vid regn.

Jag tycker det funkar bra i dom flesta situationer.
Jag skulle kanske spara några gram om jag tog min vindjacka och regnjacka som använder när jag springer men jag tycker komforten är så mycket bättre med skjorta och Gore-Tex när jag vandrar.
 
Mitt klädsystem är uppbyggt efter principen att det det inte gör något om det blir blött. Både torr- och våtvikt är låg, och allt torkar snabbt.

Långärmad löpartröja i polyester.
Lätta zip off-byxor i polyester.
Kalsonger i polyester.
Brynja i polyester (primärt som kvällströja men även som förstärkning om det blir riktigt kallt).
Vindjacka på drygt 100 g.
Lätt keps i polyester.
En 1/3 syntetbuff som pannband/öronvärmare.
Regnjacka och regnbyxa i 2,5-lagers med 10000 mmvp, totalvikt 400 g.
Lätta skalvantar som är hyfsat vattentäta.

Ovanstående klädsystem funkar från värmebölja till ett par plusgrader, snöblandat och hård vind.


Regnjacka är för varmt att gå i om det inte regnar jättemycket. Att ha en kombinerad regn- och vindjacka funkar därför inte för mig.

Regnar det bara lite och det ser ut att vara en kortare skur så tar jag inte på mig regnkläderna. Det blir för liten avkylning med så pass lite regn, så då är det skönare att gå utan. Eller med andra ord - om kroppsvärmen och vinden torkar mig lika snabbt som regnet väter mig, då fortsätter jag utan regnkläder.
Därför tycker jag inte att det blir särskilt jobbigt att skifta jacka. Endast vid riktigt krångligt väder blir detta mödosamt.

Regnar det mycket, eller blåser och regnar så att jag får svårt att hålla värmen, tar jag på regnkläderna.


Gällande regnkläder som inte är helt täta, så anser jag inte att det är ett problem med den klädsel som jag har under. Jag håller mig mer än varm även om det skulle komma in litet under axelremmarna och jag redan är fuktig.
2020 gick jag i Itab packaway-ställ under en regnig vecka i Sarek. Det stället ska vara 5000 mmvp. Går man i hög vegetation som är blöt så börjar det så småningom rinna igenom, men i övrigt höll det mer än godkänt tätt. Efter den turen var jag övertygad om att jag aldrig skulle behöva värstingregnkläder med 30000 mmvp.


En riktig bra trelagersjacka håller tätt mot det mesta och håller för slitage under många år, men jag kommer personligen aldrig ta med en sådan på en sommartur igen. Betydligt fler nackdelar än fördelar.
För dagligt bruk hemmavid är en sådan suverän.
 
Håller med om vad som har skrivits här. Känner både fördelar och nackdelar, men det är ändå svårt att välja.

Personligen brukade jag inte svettas speciellt mycket i den gamla gtx jackan, fast softshelljackan känns så mycket skönare och hanterar lätt regn ganska bra specielt supplerad med en lätt regnjacka. På andra sedan tycker jag fortfarande att en rejäl hardshell känns tryggare att gå runt med på nått sätt... Om det är ren inbildning och placebo är en annan sak; tycker personligen att de dyra tex-jackorna är överskattade.

Jag åker iväg till Kebnekaisefjällen första i september, så har ändå lite tid att besluta mig.

Hör gärna flera åsikter!
 
Om du inte kan välja så kan du ju fortfarande ta en ordentlig skaljacka OCH en lätt vindjacka på 100 g.
Då får du det bästa av två världar, till ett ganska modest viktstraff.

Men jag tror ändå att du överskattar en lätt skaljackas "värdelöshet", även om det såklart beror på ens personliga preferenser.
Jag har den här, som tyvärr utgått.
Blev inget "hällregn i tre dagar" på årets tur, men däremot mycket hård vind och småregn och snöblandat. Märkte inget läckage, men det kan såklart ha hänt att det kom in lite under axelremmarna.

Detta tycks vara ersättaren. Saknas info om vattenpelare, men kamraten har en och det ser ut att vara exakt samma membran och material. Den var med på samma tur och jag tror den presterade precis som den blåa.

En sådan jacka OCH en lätt vindjacka väger ungefär hälften av klättermusen allgrön.


Jag har ett par byxor med samma membran och i samma material, vilka jag är väldigt nöjd med.
 
Stommen till vindblus hänger nog redan i din garderod, en 50/50 poplin herrskjorta. Sy igen fronten till mitt för bröstvårtorna blixtlås eller kardborre till halsen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
K-9 Jacka för Grotta & Vandring Kläder 4
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0
fotografiskt Vadmalsbyxor/jacka Kläder 8
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
rJohansson Bra jacka? Kläder 24
SLMT Tunn jacka Kläder 9
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
stenblock Efterlyses: supertunn jacka med huva Kläder 41
Bulgakov jacka från national geographic? Kläder 0
jowisp Ortovox jacka & byxa Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.