Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa

Någon som kan tipsa mig om en lätt vattentät byxa med fullzip dragkedjor längst hela ytterkanten av benen? Gärna i någon material som andas någorlunda. Byxorna ska användas vid regn när jag vandrar och cyklar till jobbet. De ska även användas på blåsiga turer på långfärdsskridskor.
 
Var går gränsen för minimalistisk?

Själv har jag ett par Houdini surpass shell pant, de funkar väldans bra och dragkedjorna går hela, eller nästan hela vägen. I alla fall inga problem att trä dem över ett par stora kängor på kort tid.

Fördelen med dem är att de inte prasslar och faktiskt är helt ok direkt mot huden om det krävs någon gång (tex över shorts på sommaren).

Tycker de andas minst lika bra som några andra membranplagg jag provat.

Viktmässigt är de dock klart i överkant för att räknas som minimalistiska.
 
Jag är mycket nöjd med mina Didrikson regnbyxor med dragkedja längs hela byxbenet. Ingen aning hur mycket de väger, men de är inte tunga att ha på sig och fungerar ypperligt i Göteborgskt hällregn.
 
Var går gränsen för minimalistisk?

Själv har jag ett par Houdini surpass shell pant, de funkar väldans bra och dragkedjorna går hela, eller nästan hela vägen. I alla fall inga problem att trä dem över ett par stora kängor på kort tid.

Fördelen med dem är att de inte prasslar och faktiskt är helt ok direkt mot huden om det krävs någon gång (tex över shorts på sommaren).

Tycker de andas minst lika bra som några andra membranplagg jag provat.

Viktmässigt är de dock klart i överkant för att räknas som minimalistiska.

Gränsen för minimalistikt är rätt flytande. Tex om man som med dina Houdinibyxor skulle kunna skippa vandringbyxorna och därmed ha vandringsbyxa och regnbyxor i samma plagg så kan byxan givetvis få väga lite mer. Om jag däremot enbart ska köpa tex en regnjacka letar jag reda på jackan som väger så lite som möjligt. Förra året köpte jag tex outdoor research helium jackan. Grym, lätt och liten packvolym.

Använder du Houdinibyxorna som vandringsbyxor eller är de för varma? Är de helt vattentäta?
 
Bergans Superlett fullzip ca 400 g men trelagersmaterial
Jag har modellen med blixtlås till knäna. Runt 3 dl i volym om jag rullar ihop dem hårt. Gillar att den har gylf så man kan vädra lite mer.
Montane superfly pant, ca 350 g http://www.northstar.se/se/produkter/klader/byxor/3-lagers-skal/montane-super-fly-pant.html

Finns säkert lättare byxor om man går på lättare material. Dock inget jag känner till

Hur sitter Bergans byxorna på dig? De ser väldigt stora ut på produktbilderna.

Montane har jag spanat lite på men tvekat eftersom jag inte känner till märket så bra. Jag har inga erfarenheter av membranet eVent heller. Någon som har det? Montane har en ännu lättare byxa (fast utan dragkedjor då tyvärr). http://www.montane.co.uk/range/men/shell/minimus-pants
 
Jag är mycket nöjd med mina Didrikson regnbyxor med dragkedja längs hela byxbenet. Ingen aning hur mycket de väger, men de är inte tunga att ha på sig och fungerar ypperligt i Göteborgskt hällregn.

Haglöfs LIM pants

Blixtlås upp till höften

Gore-Tex Paclite
Vikt: 290 g (storlek L)

Tycker mina är kanon

Jag har en cykeljacka i gore-tex paclite. Jag tycker inte den andas speciellt mycket. Den funkar fint som regnjacka om det är mindre än 10 grader i luften. Om det är varmare än så blir jag lika blöt inifrån av svett. Jag gillar heller inte den kladdiga, galoniga insidan som klistrar sig fast mot huden. Det går absolut inte att ha den ytan direkt mot kroppen. När jag använder den har jag en tunn långärmad merinoullströja. Alla gore-tex-paclite plagg som jag har sett verkar ha samma typ av materiel inåt mot huden.
 
Gillar inte heller paclite när det kommer till jacka....har själv OR helium jackan och kan inte tänka mig något annat numera;).

Men byxor är helt ok i paclite...kör antingen med löparthights eller kebbrallor under. Dock använder jag inte dessa som förstabrallor förutom på vintern med vinterthights under.
 
Haglöfs LIM pants

Blixtlås upp till höften

Gore-Tex Paclite
Vikt: 290 g (storlek L)

Tycker mina är kanon

+1 på dessa brallor. EXAKT vad du frågar efter.

Om du vill ha några andra brallor efter att ha prova dessa så har du ställt frågan fel ;-)

Jag bara älskar mina, väldigt sällan jag behöver använda dem men när jag väl behöver dem så finns dom alltid där i packningen i och med att dom är så lätta och packvänliga.
 
Bergans passform på mig

De sitter bra på mig. Nu är jag varken ett benrangel eller en broiler men behöver ganska vida byxor för att ha rörelsefrihet. Samtidigt är det inte några problem att dra på dem över ett par andra byxor t ex jeans. Men visst är du smal och vill ha smala byxor så finns det nog märken med bättre passform.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
Jakzy Ute i sista minuten, hjälp! Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.