Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa

Jag är ute efter exakt samma byxa, efter att mina marmot precip gett vika efter ett par års användning (vilket jag inte anser är tillräckligt bra hållbarhet, dessutom tålde de inte speciellt mycket regn).

Jag funderar dock kring hållbarheten hos haglöfs lim, enligt någon här på utsidan så höll de endast en halv vandring. De hade fått massor av små hål där byxan ligger emot kängan. Vid cykling, som dessa byxor också är tänkta att användas till, så nöts det ganska mycket på insidan av låren. Mina precip gick även sönder just här. Det är en ganska speciellt typ av nötning då man cyklar, och ofta under ganska lång tid. Min fråga är alltså om det är någon som har erfarenhet av hållbarheten på haglöfs lim, kanske tom någon som cykelpendlar?

Dessutom är jag intresserad av montane-byxorna och deras hållbarhet!

Väldigt bra pris på byxan hos outnorth just nu.
http://www.outnorth.se/haglofs/lim-...&utm_content=Pants+long&utm_campaign=Prisjakt
 
Minimalistisk, lättvikt m,m innebär ett visst avskall på slitstyrka....det kommer man aldrig ifrån.

Isåfall kanske man är inne på del produktsortiment....lätta vävar/mtrl har inte samma slitstyrka som tjockare och det kan man inte förvänta sig heller. Nu säger inte jag att det är ok om byxor faller isönder efter en dag;)

Skall man använda dessa brallor jämt/ är i miljöer som ställer stora krav utrustning, så bör man kolla på mer slitstarka byxor.
 
Minimalistisk, lättvikt m,m innebär ett visst avskall på slitstyrka....det kommer man aldrig ifrån.

Isåfall kanske man är inne på del produktsortiment....lätta vävar/mtrl har inte samma slitstyrka som tjockare och det kan man inte förvänta sig heller. Nu säger inte jag att det är ok om byxor faller isönder efter en dag;)

Skall man använda dessa brallor jämt/ är i miljöer som ställer stora krav utrustning, så bör man kolla på mer slitstarka byxor.

Nej, självfallet är det så. Jag skulle kunna köra med galonisar också, men jag är inte ute efter extremerna utan en bra kompromiss mellan vikt/slitstyrka/vattentäthet.

Om man jämför marmot precip med haglöfs lim så väger precip 380g och lim 290g, och då ska man ha i åtanke att precip, till skillnad från lim, har dragkedja hela vägen. Förmodligen är det alltså inte byxmaterialet som väger mindre. Kollar man sen på priset så är det en vässentlig skillnad, därför borde man förvänta sig bättre tålighet hos lim än precip. Om så är fallet, blir jag nöjd.

Min fråga kvarstår alltså, är det någon som har erfarenhet av lim och dess hållbarhet?
 
Jag har ett par LIM, och är nöjd än sålänge...har väl inte slitit dessa överdrivit mycket.

Har även haft en LIM jacka i flera år...och utifrån den så är nog dragkejdan det som ger upp först enligt mig.

Men det var en av de första LIM jackorna som fanns, så den detaljen kan ha blivit åtgärdard....men dragkejdor som skall vara vattentäta är problematiska överlag efter en viss tid.
 
Jag är ute efter exakt samma byxa, efter att mina marmot precip gett vika efter ett par års användning (vilket jag inte anser är tillräckligt bra hållbarhet, dessutom tålde de inte speciellt mycket regn).

Jag funderar dock kring hållbarheten hos haglöfs lim, enligt någon här på utsidan så höll de endast en halv vandring. De hade fått massor av små hål där byxan ligger emot kängan. Vid cykling, som dessa byxor också är tänkta att användas till, så nöts det ganska mycket på insidan av låren. Mina precip gick även sönder just här. Det är en ganska speciellt typ av nötning då man cyklar, och ofta under ganska lång tid. Min fråga är alltså om det är någon som har erfarenhet av hållbarheten på haglöfs lim, kanske tom någon som cykelpendlar?

Dessutom är jag intresserad av montane-byxorna och deras hållbarhet!

Väldigt bra pris på byxan hos outnorth just nu.
http://www.outnorth.se/haglofs/lim-...&utm_content=Pants+long&utm_campaign=Prisjakt

Jag håller med om att slitningen vid cykling är rätt speciell. Jag var förbi Alewalds häromdagen och kände och klämde på de här Vandra II byxorna http://www.alewalds.se/webshop/herr/byxor/skalbyxor/vandra-ii-pant.html
De hade förstärkning på insidan av benen och i rumpan. Hade de varit goretex Active istället för paclite på övriga delar hade jag slagit till.
 
Minimalistisk, lättvikt m,m innebär ett visst avskall på slitstyrka....det kommer man aldrig ifrån.

Isåfall kanske man är inne på del produktsortiment....lätta vävar/mtrl har inte samma slitstyrka som tjockare och det kan man inte förvänta sig heller. Nu säger inte jag att det är ok om byxor faller isönder efter en dag;)

Skall man använda dessa brallor jämt/ är i miljöer som ställer stora krav utrustning, så bör man kolla på mer slitstarka byxor.

Jag håller helt klart med dig att minimalism drar ner kvalitén. Ett exempel är Outdoor research jackan Helium som jag har. Den funkar helt perfekt till vardags. Är supernöjd. Den pallar hällregn hela cykelvägen till jobbet, regnskuren på skogsutflykten med familjen och funkar perfekt mot vinden när man åker skridskor. Men mer än 1 h riktigt ihållande regn fixar den inte. Då börjar det läcka igenom. Så jag skulle inte ta med den på en veckas fjällvandring. Då behöver man en ordentlig skaljacka med goretex eller liknande.
 
Behöver man verkligen hel dragkedja på sidan. Känns som den blir en ganska stor risk ur vattentäthetssynpunkt. Hur länge håller en sån dragkedja vattentätt? Jag har ett par med dragkedja upp till knäna. Upplever inte det som ett problem att få på mig som med skor på. Av märket Scott.
 
Behöver man verkligen hel dragkedja på sidan. Känns som den blir en ganska stor risk ur vattentäthetssynpunkt. Hur länge håller en sån dragkedja vattentätt? Jag har ett par med dragkedja upp till knäna. Upplever inte det som ett problem att få på mig som med skor på. Av märket Scott.

Jag har ingen aning om det funkar eller inte men många märken har en byxa med full zip så det borde väl funka? Någon som har erfarenheter? Jag tänker att man jag ha dem uppzippade i ryggan. Kommer regnet är det bara att snabbt zippa på utan att få en massa blöt lera på insidan av byxan.
 
Var går gränsen för minimalistisk?

Själv har jag ett par Houdini surpass shell pant, de funkar väldans bra och dragkedjorna går hela, eller nästan hela vägen. I alla fall inga problem att trä dem över ett par stora kängor på kort tid.

Fördelen med dem är att de inte prasslar och faktiskt är helt ok direkt mot huden om det krävs någon gång (tex över shorts på sommaren).

Tycker de andas minst lika bra som några andra membranplagg jag provat.

Viktmässigt är de dock klart i överkant för att räknas som minimalistiska.

Väldigt sugen på de byxorna, men är de slitstarka? Jag funderar på att ha med de istället för regnbyxor så har man både extrabyxor och regnbyxor i ett.
 
Jag har ingen aning om det funkar eller inte men många märken har en byxa med full zip så det borde väl funka? Någon som har erfarenheter? Jag tänker att man jag ha dem uppzippade i ryggan. Kommer regnet är det bara att snabbt zippa på utan att få en massa blöt lera på insidan av byxan.

Jag har full zip på Marmots Precip och det har fungerat mycket väl under de år jag haft byxorna. Använt en hel del och det är stor skillnad i hur smidigt det är att få på sig utan att snöra av sig kängorna jämfört med en kortare kedja. Byxan blir aningen tyngre med den hela dragkedjan men den lilla skillnaden rår inte på fördelarna. Marmot har en ganska ordentlig kedja och det känns inte som att den kommer ge med sig i första taget. Men visst, en rörlig del är en rörlig del.
 
Jag har full zip på Marmots Precip och det har fungerat mycket väl under de år jag haft byxorna. Använt en hel del och det är stor skillnad i hur smidigt det är att få på sig utan att snöra av sig kängorna jämfört med en kortare kedja. Byxan blir aningen tyngre med den hela dragkedjan men den lilla skillnaden rår inte på fördelarna. Marmot har en ganska ordentlig kedja och det känns inte som att den kommer ge med sig i första taget. Men visst, en rörlig del är en rörlig del.

Att det står såhär om Precip gör att jag tittar på Houdini Surpass shell istället just nu. Jag kommer säkerligen att cykla MTB när det regnar.

"Observera att byxorna inte är lämpliga för exempelvis cykling p.g.a. att materialet är mycket tunt."
 
Att det står såhär om Precip gör att jag tittar på Houdini Surpass shell istället just nu. Jag kommer säkerligen att cykla MTB när det regnar.

"Observera att byxorna inte är lämpliga för exempelvis cykling p.g.a. att materialet är mycket tunt."

Det är värt att nämna. Ett par tidigare byxor av precip jag haft tålde cykelsadeln ganska dåligt så är det cykling som står på schemat så gör du nog rätt i att kolla på en annan byxa. I övrigt är jag mycket nöjd med Marmots byxa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
Jakzy Ute i sista minuten, hjälp! Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.