Byxa till allt (nästan)

Är påjakt efter en skid/regn/cykelbyxa av det lättare slaget. Jag vet att det är mycket begärt av en byxa att fungera till allt detta och alternativen är att satsa på en enkel regnbyxa för vandring och skaffa andra byxor till resterande aktiviteter.

Anledningen till behovet är att jag behöver en regnbyxa till vår fjällsemester om en vecka. Tanken var att antingen satsa på en Marmotregnbyxa för 750kr eller lägga 2000+ på en byxa som är mycket mer all-around. För 750kr får jag en enkel, bra och lätt byxa att ha när jag vandrar. Ska jag satsa på något annat är det inte för att den ska vara bättre till vandring utan att den även ska fungera till annat. Framförallt är det då skidbestigning jag kommer att använda den till.

För att den ska fungera för mig som skidbestigarbyxa måste den vara tålig och kunna ventileras bra. Ska den även gå att använda som överdragsbyxa vid cykling måste den vara möjlig att dra åt runt vaden.

Alltså, går det att få en lätt, robust, vattentät, ventilerbar byxa med dragsko (eller liknande) för ett vettigt pris. Byxan ska vara ganska så låg i midjan, alltså inga hängslen, alt. avtagbara hängslen.

Någon som har något förslag och om de går att få tag på i Gbg? Jag ska iväg om en vecka så att beställa är ingen idé!
 
Haglöfs FossII byxa i proof-material?

100% vattentät även i ösregn och blötsnö, inga hängslen=dragsko i midjan, knappar och dragkedja i bena, andas grymt bra, lätta och hyfsat billiga. Priset låg på runt 1000:- för ett par år sedan!

Minus är att dom kan vara lite för glatta om man ramlar på rumpan i en brant backe samt att dom inte är lika robusta som ett par texmexbrallor. Mitt första par lyckades jag riva sönder när jag klättrade i stegjärn utan damasker. Men jag köpte ett par nya eftersom jag gillade dom så mycket!!
 
Kan inget om skidbestigning

..men när jag letade allroundbyxa (vandring, cykling och allmänt frilufsande i regn) fastnade jag för en Gore Bikewear i PacLite för 1600:-.
Cykelpendlar i dem, de har varit med på diverse vandringar (inklusive rejält våt tur i NZ), och funkar även som "sätta upp läger i regn"-byxa vid allt annat, typ paddling.
Svagheten är att de inte går att öppna så mycket i bensluten. Jag får dem över ett par halvhöga kängor, men de går knappast över pjäxor (som sagt, jag är inte skidare, så jag har inte testat).
Fördelar är att de går att dra åt runt vaderna och är extremt små och lätta packade.
Finns på CykelCity på Övre Husargatan.
/Erik
 
Regnbyxa för tät

En regnbyxa eller en goretexbyxa tycker jag är för tät för skidbestigning och eller cykling. Föreslår i stället en softshellbyxa med blixlås och resår vid anklarna.

Har själv ett par Mammut Champ som jag använder till samma saker som du nämnt + långfärdsskridsko trädfällning mm.

Se också
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26689
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29748
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29263

Finns förstås ännu fler trådar med liknande innehåll.

Löpartights funkar också bra och bägge ovanstående lösningar kan bli lite fuktiga i regn men torkar snabbt och de värmer även om de är lite fuktiga.

Thure
 
Re: Regnbyxa för tät

thureb; sa:
En regnbyxa eller en goretexbyxa tycker jag är för tät för skidbestigning och eller cykling. Föreslår i stället en softshellbyxa med blixlås och resår vid anklarna.

Delvis håller jag med dig, goretex och motsvarande andas mycket dåligt, men vad jag nu letar efter är just en allaroundregnbyxa i skal som är lätt att ventilera. Det viktigaste för mig med byxorna är att de är regntäta och lätta, sedan följer i prioritetsordning, slitstyrka vid anklarna, knän och i rumpan.

Jag gillar inte att gå toppturer i tighta byxor då jag föredrar att ha en löst sittande byxa som går lätt att ventilera.
 
Svårt... Regnbyxor med hel dragkedja längs benen (á la Marmot PreCip) kan man ju ventilera bra med, och jag kan inte påstå att den marginellt bättre "andas"-funktionen i t ex gore-tex skulle göra någon skillnad mot PreCip vid högpulsaktiviteter (skidbestigning).

Personligen skulle jag köpa en regnbyxa och så göra mina skidbestigningar/dylikt i ett par löpartights, lämpligen Newline Winter tight (stretchfleece och vindtäta på framsidan) som ventilerar bra och inte kostar skjortan, vilket ett par softshellbrallor per definition gör. Tightsen funkar dessutom som förstärkningsplagg under regnbrallorna om du får fulväder.
 
Är det inte bättre att ha med sig ett par skalbyxor i GoreTex vid skidbestigningar utifall det blir busväder, och enbart använda snödamasker utanpå ett par vanliga byxor (eventuellt med långkalsonger under om det krävs) om det är bra väder?

Det är iaf det systemet som jag funderar på just nu då jag också planerar att köpa ett par skalbyxor. Mitt dilemma består dock i om ett par midjehöga skalbyxor duger på vintern om vädret bli bistert.
 
Det beror ju på vad det är för väder. I april-maj går det ju att gå i i princip nästan vad som helst, medan i december-mars kan vara bistrare. Då vill i alla fall jag ha ett par rejälare byxor.
Dessutom beror det på vad man gör bestingen för. Jag själv njuter mycket av att få bestiga en topp, men det är också viktigt att få fin skidåkning ner. Där vill jag också hellre ha ett par rejäla GTex byxor istället för ett par tights.
 
Re: Re: Regnbyxa för tät

Jonik; sa:
thureb; sa:
En regnbyxa eller en goretexbyxa tycker jag är för tät för skidbestigning och eller cykling. Föreslår i stället en softshellbyxa med blixlås och resår vid anklarna.

Delvis håller jag med dig, goretex och motsvarande andas mycket dåligt, men vad jag nu letar efter är just en allaroundregnbyxa i skal som är lätt att ventilera. Det viktigaste för mig med byxorna är att de är regntäta och lätta, sedan följer i prioritetsordning, slitstyrka vid anklarna, knän och i rumpan.

Jag gillar inte att gå toppturer i tighta byxor då jag föredrar att ha en löst sittande byxa som går lätt att ventilera.

Du prioriterar mycket annorlunda än jag gör. Uppför när man svettas mycket föredrar jag att ventilera huvudsakligen via överkroppen men även mina Mammutbyxor kan ventileras extra genom att öppna gylfen och dra upp anklarna så att vaderna blottas. (pseudoknickers).
Dessutom så ventilerar byxorna bra genom tyget redan från början.

Jag kan inte tänka mig att cykla med prasslande skrymmande och fladdrande byxor och kan inte heller tänka mig att åka utför med sådana. Jag åker i och för sig telemark vilket ställer lite större krav på rörlighet än parallellsvängar.

Därmed inte sagt att du gör ett icke rationellt val utifrån dina preferenser och behov.

Thure
 
Re: Re: Re: Regnbyxa för tät

[QUOTE
Jag kan inte tänka mig att cykla med prasslande skrymmande och fladdrande byxor och kan inte heller tänka mig att åka utför med sådana. Jag åker i och för sig telemark vilket ställer lite större krav på rörlighet än parallellsvängar.

Därmed inte sagt att du gör ett icke rationellt val utifrån dina preferenser och behov.
[/QUOTE]

Klart man prioriterar olika. Dock åker jag också telias (och parallellt) och rörligheten får jag hellre genom att det är en något "pösigare" byxa. Pösigheten ger enligt mig ett bredare användningsområde, då man lätt kan temperera den. Men som sagt var allt är en fråga om personlig smak och vad man känner sig bekväm i. Som cykelbyxa ska den dock endast användas som överdragsbyxa i kraftigt regn. När jag (tränings)cyklar mtb eller racer har jag tights.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
airgab Klättermusen Megin byxa till salu Kläder 2
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
speedy Byxa för skog Kläder 11
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
dadoni Bergans Budor byxa Kläder 0
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
Gunnar81 Byxa för fjällvandring? Kläder 36
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
jowisp Ortovox jacka & byxa Kläder 1
100826 Everest sofftshell byxa (Stadium) Kläder 1
TomasF Biege byxa Kläder 1
Schneeberger Taiga Thule byxa Kläder 1
haja2043 Jacka byxa från T&P Outback Kläder 3
Vandringshyveln Jacka och byxa? Kläder 6
Schneeberger Någon som använt Engelsons Särna jacka/byxa Kläder 1
brigas Arcteryx gamma mx byxa Kläder 3
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
PetNor ITAB's Traveller byxa Kläder 15
acr32 Byxa fjällräven vidda vs Domines ? Kläder 2
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
daddster m90 som vandrings byxa Kläder 44
jomic3 Haglöfs T-mark Combo byxa.. Kläder 0
spiff byxa för långa Kläder 2
pelleponken Alround byxa för jakt och vandring? Kläder 3
brandmansmicke Byxa i schoeller? Kläder 10
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
mountainman Byxa tierra Couloir (naturkompaniet) Kläder 0
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
peterjensen Tierra Sarek byxa Kläder 2
fson Tierras Yukon byxa? Kläder 1
mafr Klättermusen Mithril byxa ! Kläder 13
Byxa Tierra Cassin Ridge? Kläder 10
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.