Ultralätt regnställ

Jag har köpt ett regnställ som endast väger 356g totalt (jacka + byxa) i storlek L. Jackan är ganska stor i storleken så jag antar att materialet i sig måste vara något av det lättaste regntäta som finns. Materialet är silkeslikt och skrynklar inte. Det är ett ”tyst” material. Det prasslar alltså inte när man rör på sig. Det andas också väldigt bra och är vindtätt. Det verkar vara slitstarkt men det har jag inte vågat testa än. Hoppackat tar det nästan ingen plats alls. Hade den inte varit så stor och ”ful” (smaksak) i modellen skulle jag använda den som vanlig vindjacka också. Jackan är ganska stor och bylsig för storleken. Där kan man kanske gå ner en storlek från normalt. Byxorna är, av någon anledning, inte alls det. Där får man nästan gå upp en storlek. Jackan finns i anorakmodell också och den är säkert ännu lättare.

Stället säljs nog mest i golfbutiker och jag har endast hittat två butiker på nätet som säljer det: http://www.cykla.net/regnklader.htm och http://www.intertrade.se/

Jag använde mig av det första gången på en vandring i Skottland, där det en dag formligen vräkte ner regn under, i stort sett, en hel dag. Jag förblev helt torr. Vattnet formligen rann av stället och det torkade på nolltid. Efter ytterliggare några vandringar verkar det som regntätheten har gett vika lite grann, antingen för att jag tvättat den i tvättmaskin eller för att ytskicktet har försvunnit och man kanske måste återimpregnera. Enligt anvisningar, som jag läst i efterhand :), ska man inte tvätta i tvättmaskin utan endast för hand med mild tvål. Jag har helt enkelt gjort så att jag impregnerat jackan (byxan fortfarande absolut vattentät) med vanligt medel för Goretex och på så sätt fått tillbaka absolut regntäthet.

Är det någon annan som har erfarenhet av det här stället? Jag är i alla fall helnöjd med tanke på regnskyddet + vikten.
 
Konstigt bara att ITAB:regnställ verkar vara så mycket tyngre.

Jag fick en begäran om att göra en recension på "golf"stället och jag ska försöka mig på det. Som sagt, jag har haft stället i två år nu och det är fortfarande regntätt efter impregnering. Jag kan inte påstå att jag använt det när jag gått i snårskog och liknande så det är svårt för mig att veta om det är slitstarkt. Det verkar dock vara det.

Jag har behållt stället på när solen har börjat skina vid något tillfälle och trots hög aktivitet har jag inte, vad jag tycker, blivit mer svettig under än med min Marmot Ion Windshirt. Det gäller bara att låta jackan vara öppen nertill och inte dra åt dragskon.

Konstruktionen med en huva som ligger instuvad i en ficka med vanlig dragkedja i nacken är kanske det sämsta med jackan. Den sitter endast fast längst bak och man måste sålägges knyta runt den över kragen för att det inte ska läcka in vatten. Detta går men är lite bökigt.

Det finns endast två fickor utan blixtlås fram på jackan och dessa skulle man faktiskt kunnat vara utan. Har man t.ex. något tyngre i den, t.ex. en kamera så tynger den ner den så mycket så mycket att tyglocket inte täcker öppningen längre och det läcker in vatten. Anoraken har en stor ficka fram som verkar vara mer praktisk men den har jag aldrig provat. På sidorna på byxan finns det bara täckta hål, så att man kommer åt fickorna i byxorna under. Detta är en bra konstruktion och läcker inte in vatten.

Jackan är som sagt ganska, eller t.o.m. väldigt rymlig och jag skulle nog kunna tänka mig att man kan gå ner en storlek än normalt. Har dock inte testat. Byxorna sitter däremot mera tajt på och där kan man förmodligen gå upp en storlek utan problem. Jag är 183cm lång och byxan i Large är exakt rätt i längd men kunde vara längre. Det finns en dragkedja längst ner som gör att i och urklivningen med kängor eller skor går utan problem.

Den ända information jag har hittat på nätet om materialet är på sajten www.cykla.net/regnklader.htm Saxat därifrån står det:

" Våra regnkläder från Nya Zeeland har allt du kan önska dig av ett regnplagg. Materialet känns som silke och skrynklar inte. Det andas och känns aldrig fuktigt eller klibbigt. Det är vindtätt och bevarar kroppsvärmen. Inga fogningar gör att du kan rulla ihop dem och när du vecklar ut dem är de fortfarande släta och fina.

FAKTA
StayDri är tillverkat av SLR 2000, en unik micro-fiber av hög kvalitet. Plaggen är täckta på båda sidor med en dubbel beläggning av Hydrophillic, nästan med "mystiska egenskaper".Byxa + jacka väger bara 300 gram!
Alla jackorna har dragsko runt halsen, i midjan och nertill. Alla i samma material och är regnkläder!

OBS
Ej maskintvätt eller tumlare.Handtvätt i svag tvållösning ej vanligt tvättmedel"

När man tänker på vikt och konstruktion skulle jag nog i nuläget (om jag hade råd) köpa Haglöfs OZ pullover, tack vara bättre kontruktion och, som jag förmodar, samma funktion och ha ovanstående regnbyxor. Då skulle jag hamna på en totalvikt på strax över 300g.

Hoppas att recensionen var ok (det var min första :). Är det något annat ni undrar över så hör gärna av er.
 
Lägg gärna in recensionen

som en sådan också se topplisten.

Har du relativt långa ben?

Jag lurar på att köpa cykeljackan och vet inte vilken storlek jag skall välja.

Någon som har erfarenhet av cykeljackan? Helst skulle man vilja prova innan köp. Cykeljackor skall sitta rätt tight för att inte fladdra är min uppfattning.

Thure
 
Den verkar ju helt klart intressant med tanke på priset. Huvan ser ju dessutom ut att vara ok. Vikten som anges kan ju vara för den minsta storleken och kryper snabbt uppåt vid större storlekar. Men det är klart den är ju så billig så man kan nästan beställa hem, väga själv och testa utan att göra någon större förlust.
 
..jag glömde säga att jag inte har särskilt långa ben. Det är nog ganska normala. Jeansmåtten för längden hos mig är 32 eller 33. Jag rekommenderarde regnstället, som jag recencerat, till min svärfar som är lika lång som jag. Han beställde byxorna i X-large och är helnöjd. Jag är naturligtvis också nöjd men de är precis på gränsen.
 
Jag blev så nyfiken på jackan från Sierra Design att jag tittade lite på deras hemsida för att hitta mer information. Jag hittade inte den men jag hitta en annan regnjacka med en vikt på 153g i storlek L och dessutom med huva!! Det måste jag säga var det lättaste hittills jag har sett. Den är betydligt dyrare men inte så dyr att den avskräcker. Vad tror ni? Länk nedan:

http://sierradesigns.com/mens.display.php?id=580
 
Helt regnställ 290g

Helt regnställ 290gram för 1000 kr + frakt och kanske tull o moms. Det är ju nästan vad jag betalat för mitt regnställ på 932 gram, nu känner man sig ju lurad:)

Frågan är ju redan ställd men tål att upprepas, hur är hållbarheten? Tål den skavande remmar från ryggsäcken och fjällbjörkens grenar rispandes mot benen eller är den avsedd att användas på golfbanan?
 
När det gäller stället, som jag recenserade i början, kan jag bara intyga att den tål skavande remmar eftersom jag använt den med ryggsäck under mina vandringar. Vad gäller stället från Sierra Design har jag ingen aning. Kan ingen beställa hem och testa? :).
 
vikten imponerar. Om jag får tro min egen lista väger mitt ställ 400 gram. Det är byxor från ett Marmotställ och en (svindyr) Paclitejacka från Haglöfs. Byxorna är nog i kraftigaste laget - jag använder dem förstås mindre än jackan och kraven kan ine vara särskilt höga annars.
 
Jag blev så nyfiken på jackan från Sierra Design att jag tittade lite på deras hemsida för att hitta mer information. Jag hittade inte den men jag hitta en annan regnjacka med en vikt på 153g i storlek L och dessutom med huva!! Det måste jag säga var det lättaste hittills jag har sett. Den är betydligt dyrare men inte så dyr att den avskräcker. Vad tror ni? Länk nedan:

http://sierradesigns.com/mens.display.php?id=580

När den där jackan kom för några år sedan så var den "världens lättaste", men de inledande erfarenheter jag läste om från USA var att den inte höll helt tätt mot regn. Jag har hört samma om Patagonia Spectre. Sådana där kommentarer kan vara förrädiska, eftersom det kan vara måndagsexemplar. Det kan också vara så att helt nya produkter har väldigt många måndagar i veckan, vilket fabrikanten sedan rättar till. Så lite nya erfarenheter av Sierras lättaste jacka vore intressant.

Jag tycker golfstället som Perra tar upp var intressant, eftersom jag inte kände till det från början. Vikt och pris är ju klart tilltalande.


Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.