m90 som vandrings byxa

Hur funkar m90 byxan till vandring och uteliv jämfört med tex fjällräven vidda?

den är ju ganska mycket billigare i inköp och andvänds ju ändå av militären så det kan ju inte vara vilket skräp som helst
 
Bara för att militären använder det betyder det inte att det inte kan vara skräp ;)
Använt M90-byxorna själv en hel del, framförallt i lumpen. Har inte använt just viddabyxorna men har provat en del andra friluftsbyxor och jag tycker 90-byxorna är helt ok. Rymliga fickor, hyfsat slitstarka, står emot en del regn när de är impregnerade, förstärkningar längst ner. Givetvis får man oftast vad man betalar för, men 90-byxan får nog anses riktigt prisvärd.
 
De har både för och nackdelar men definitivt är de välbeprövade och pålitliga. Största fördelen är att du kan få dem i mycket bättre storlekar. Vilkt och längd går dem på och jag fattar inte varför detta inte används på civila kläder. Nåväl, så länge du inte förväntar dig några mirakel utan bara funkisbrallor så är de en fullträff med tanke på priset.
 
Okies tackar för svar, ska testa lite olika modeller och låta passformen avgöra valet. käns som att båda g1000 byxorna och m90 är likvärdiga vad det gäller kvalite så dom som passar bäst vinner :p
 
M90-byxan är väl helt ok, åtminstone en seriösare friluftsbralla än Fjällräven Vidda, som saknar självklarheter som bla förböjda knän och förstärkningar på insidan av bensluten! Fjällräven har för länge sen gett upp sin ambition att producera funktionella och genomtänkta friluftsprylar. Nu för tiden är det masskonfektion som gäller.

/Per
 
Fjällrävens niche heter väl ute-mode. En del som i min värld är helt ute.
Snittet på M90 byxorna är helt Ok men färgerna lämnar väl en hel del att önska. Tyget är inte illa men blixtlåsen till fickorna är styva och sömnaden till dem har i flera fall vållat blodvite vid längre marscher. Det finns bättre och lättare utebyxor än de från första början omtalade.
 
M90

M90 är de perfekta byxorna vid strandfiske om man som jag gillar materialet i övrigt,de enda som har benfickor värda namnet.Sväljer en lagom stor ask.


peter
 
Gjorde lumpen med m59 systemet, har idag (HV) m90 systemet. Privat har jag ett par Fjällräven som jag inte börjat använda än.

Några korta (stressade) kommentarer:
- m90, bra för i militära sammanhang. Obra i det civila, finns klart bättre och billigare alternativ. Framför allt tycker jag att m90-byxan saknar Gällivarehäng, hade vunnit på mer gh.
- m59, Pösiga och hängiga för att passa som friluftsbyxor. Föredrar knappar framför dragkedja. 100% bomull ger bedrövligt regnskydd.
- Fjällräven. Bra passform i butiken och hemma i vardagsrummet. Har inte hunnit testa i ute i skogen.
- 5.11-byxor (bomull). Himla bra i medelahavsvärme! Bra fickor men definitvt inget Gällivarehäng = obra!

mvh
/joakim
 
M90 vs Fjällräven

Hej

Jag tycker M90 fungerar väl att ha och leva uteliv i. Visst torktiden är inte den kortaste om de bllir blöta och sådant men för den prislappen så må det vara hänt.

Däremot skulle jag inte vilja ha dem på mig på vandring. Där är ett par Fjällräven, Haglöfs eller andra civila friluftsbyxor bättre.

Kort sagt. Uteliv => M90 , Vandring => Fjällräven
 
Enda fördelen M90 byxorna har mot fjällräven vidda är halvdamaskerna och det faktum att man med dragkedjan kan ventilera mycket bättre än med ett par vidda. Gick med 90 byxan i Nijmegen i somras och trots 40 graders värme så var det inga större obehag att gå med 90 byxan.

Men det finns finns gott om billiga och bra byxor på den civila marknanden...
 
stoppenbach; sa:
Gjorde lumpen med m59 systemet, har idag (HV) m90 systemet. Privat har jag ett par Fjällräven som jag inte börjat använda än.

Några korta (stressade) kommentarer:
- m90, bra för i militära sammanhang. Obra i det civila, finns klart bättre och billigare alternativ. Framför allt tycker jag att m90-byxan saknar Gällivarehäng, hade vunnit på mer gh.
- m59, Pösiga och hängiga för att passa som friluftsbyxor. Föredrar knappar framför dragkedja. 100% bomull ger bedrövligt regnskydd.
- Fjällräven. Bra passform i butiken och hemma i vardagsrummet. Har inte hunnit testa i ute i skogen.
- 5.11-byxor (bomull). Himla bra i medelahavsvärme! Bra fickor men definitvt inget Gällivarehäng = obra!

mvh
/joakim
Mina M/59-byxor, och jag har ett gäng allt sedan tiden i armén under 80-talet, är i 50/50 bomull/polyester. Finns tjockare och tunnare varianter, med knäppning eller dragkedja i gylf. Vill man ha en billig tålig byxa med bra fickor är det en bra, dock tung byxa. Under senare år har jag använt en lättare byxa från Taiga (Trader), som också är i 50/50 bomull/polyester. Med modifaktioner nertill så bensluten går att stänga är det en bra friluftsbyxa, i synnerhet för vandring, inte så dyr heller. Blir en väldigt bra friluftsbyxa när jag ordnat så framfickorna går att stänga. Lårfickorna rymmer sittunderlag och draglåda.

Raskesven
 
M90

Efter att ha knallat runt i Arméns kläder under 12år och ett par länder så anser jag följande:

M90 byxans enda nackdel är att den är varm och att torktiden är lång vid sommarvandringar.

Passormen är kanon!
Men vintertid är den perfekt..kunde man få den utan camo så skulle jag slå till direkt!

Funktionellt är den betydligt bättre än fjällräven, har själv Barents!

Nu finns den ute i ett lättare tyg, framtaget för utlansstyrkorna, hade ett par uniformer på prov i Liberia 05. Har nog inte ännu kommit ut på regementerna änn minder i handeln.

//Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Tvättråd för Försvarets M90-handske. Kläder 7
vandrafjäll M90 värmebyxa Kläder 4
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
Erik1 M90 Värmejacka/ Komarock - Hvilken modell? Kläder 10
Martin_Be M90 byxor sökes! Kläder 5
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
se8 M90 kängor Kläder 14
avslutmedlemsk1008 Hur bra är kronans M90? Kläder 77
ctve8n m90 skor Kläder 2
ekholm försvarets m90 pansar byxor Kläder 42
hobbes M90 värmebyxa Kläder 1
Aknot M90-byxor och snuskburk Kläder 11
Martin Fjäderlätt Civil M90 på Recon Kläder 1
Haddock M90-kängor, var? Kläder 2
Svenjohansson M59 och M90 Kläder 9
avslutat080903 M90 hatt - var köper jag den Kläder 16
Maua Byxkrokar modell M90? Kläder 9
-Patric- Storlekar på M90 Kläder 3
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
Napoleon Vilken storlek i m90-kängor? Kläder 1
perwickström Snickers version av M90 ? Kläder 3
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
Johan es Hjälmunderlag M90? Kläder 1
mathiaso Förstärkningströja M90 - Ullfrotte orginal 400g???? Kläder 9
tyvik Angående Gore-Tex i M90. Kläder 3
BLÅ M90 Kläder 6
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5
museo12 Nya vandrings/vardagsskor Kläder 11
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
desireman Prisvärda vandrings/trekking byxor! Tips? Kläder 12
hensu Fiske/vandrings kängor Kläder 1
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
speedy Byxa för skog Kläder 11
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
dadoni Bergans Budor byxa Kläder 0
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
Gunnar81 Byxa för fjällvandring? Kläder 36
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
jowisp Ortovox jacka & byxa Kläder 1
100826 Everest sofftshell byxa (Stadium) Kläder 1
TomasF Biege byxa Kläder 1
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
Schneeberger Taiga Thule byxa Kläder 1
haja2043 Jacka byxa från T&P Outback Kläder 3
Vandringshyveln Jacka och byxa? Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.