Byxa för skog

Har ett flertal sköna softshell byxor jag nyttjar men är i behov av ett par som lämpar sig bättre för skog och mark. Att ha enklare softshell utan förstärkningar känns inget vidare om man är ute i skog och ska elda osv särskilt inte vid fuktigt/blött väder.

Har kikat på Revolution race Gpx pro och nya märket Norra med sin byxa Ljung men vet inte vilket som är att föredra, båda märken är nya för mig. Alltså inte ute efter skallager men något mer tåligt att smutsa ner än mina Houdini liquid eller Brekktetind från Bergans och i något lägre prisklass än fjällräven keb/abisko osv.

Någon som kan ge tips och råd?
 
Tycker som ett ytterligare alternativ och förslag att du bör prova Haglöfs Mountain rugged pants, slitstark och bekväm byxa,
 
Finns säkert billigare byxor som är lika bra, men jag älskar mina lundhagsbyxor. Använda nästan varje dag i skogen i ett år utan tecken på slitage, torkar fort, hållbart tyg, även stretchstyget har hållt fint.
 
Även Pinewood har fina byxor till hyfsade priser. Har Himalaya Extreme med tex-foder under hösten och är mycket förtjust i den. Finns även utan foder, då heter den enbart Himalaya.
 

MisslyckadSjälvmördare

Gäst
Tycker som ett ytterligare alternativ och förslag att du bör prova Haglöfs Mountain rugged pants, slitstark och bekväm byxa,

Slitstark absolut, använder de rätt mycket. Men jag tycker att modellen faktiskt är lite snäv och tajt, dvs benen är lite smala över låren vilket gör de ger lite motstånd i terräng när man ska ta höga kliv och hoppa över lågor eller mjuka fluffiga mossar. Haft svart modell o de är varma en het sommardag även om myggfickorna hjälper till, när jag använd de så fick jag lite problem med svamp i ljumsken, något jag inte fått med andra byxor. Aningen känsliga för gnistloppor, vilket såklart nästan alla helsyntet byxor är.
Inge byxor jag skulle rekommendera att köpa utan att ha prövat de i fysisk butik, just pga tajtheten över låren.
Samtidigt så gillar ja byxorna då de är lite fåfäng som jag är, att de är snygga funkar bra till vardagen utan att se ut som en hoppochlekare och onekligen slitstarka och suger inte upp någon fukt som t.ex fjällrävenbrallor. Har haft 3 par, totalt varav 2 har gått upp i gylfen eller knäppningen, fast det är något som iofs något händer alla mina byxor förr eller senare och inget jag håller till last för tillverkaren, gylf och knappar går sönder efter användning.
 
Senast redigerad av en moderator:
Tycker också Haglöfs Rugged är en grym byxa, Norröna har en liknande variant som också är skön. Själv brukar jag använda Fjällräven Keb överallt, skönaste byxorna jag haft. Vill du ha slitstarkare byxor kan jag utöver Haglöfs Rugged rekommendera Vidda Pro. Kommer nog aldrig att lyckas slita ut dom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
dadoni Bergans Budor byxa Kläder 0
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
Gunnar81 Byxa för fjällvandring? Kläder 36
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
jowisp Ortovox jacka & byxa Kläder 1
100826 Everest sofftshell byxa (Stadium) Kläder 1
TomasF Biege byxa Kläder 1
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
Schneeberger Taiga Thule byxa Kläder 1
haja2043 Jacka byxa från T&P Outback Kläder 3
Vandringshyveln Jacka och byxa? Kläder 6
Schneeberger Någon som använt Engelsons Särna jacka/byxa Kläder 1
brigas Arcteryx gamma mx byxa Kläder 3
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
PetNor ITAB's Traveller byxa Kläder 15
acr32 Byxa fjällräven vidda vs Domines ? Kläder 2
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
daddster m90 som vandrings byxa Kläder 44
jomic3 Haglöfs T-mark Combo byxa.. Kläder 0
Jonik Byxa till allt (nästan) Kläder 14
spiff byxa för långa Kläder 2
pelleponken Alround byxa för jakt och vandring? Kläder 3
brandmansmicke Byxa i schoeller? Kläder 10
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
mountainman Byxa tierra Couloir (naturkompaniet) Kläder 0
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
peterjensen Tierra Sarek byxa Kläder 2
airgab Klättermusen Megin byxa till salu Kläder 2
fson Tierras Yukon byxa? Kläder 1
mafr Klättermusen Mithril byxa ! Kläder 13
Byxa Tierra Cassin Ridge? Kläder 10
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...