Nya vandrings/vardagsskor

Har haft ett par Salamon XA PRO 3D gtx. Bästa skor jag haft någonsin nästan.
Haft de både på jobbet och ute i naturen. Samt lättare vandring.
Kvalitén har varit sådär då de börjar få lite skavanker. Men, visst jag har använt de mycket.
Funderar på att köpa nya likadana, men vill kolla vad andra alternativ det finns.
Har tittat lite på Haglöfs Observe GT II också, för jag har mycket annat i Haglöfs som jag är nöjd med.
Vad har ni? Tips och råd?
 
Har haft samma skor som museo12 och de höll 220 mil.
Skosnöret längst fram nötte ner sig i tyget och sulan tog förståligt slut. Riktigt bra skor!


..sent using tapatalk
 
Hittar man bra grejer skall man inte försöka hitta nått bättre...ni vet inte laga nått som inte är trasigt.
Haha blir bara skit.

Så fortsätt med dom om du e nljd

Kör själv med Addidas Ax1/Ax2 just nu - massa par.
 
Jag använder mina dagligen, så visst slits de. Precis som nämns är det först och främst skosnöret som gör hål på ovansidan av skon, längst fram.

Har för mig att Salomon nyligen gjort om denna doja lite, bredare läst tror jag. Har inte hunnit prova om det påverkar passformen negativt.

I övrigt har detta varit en mycket beroendeframkallande sko. Har knappt använt något annat de senaste 5-6 åren...
 
Skicka ned skorna i en spann med två korkar klorin nån timma en gång i månaden eller efter längre rundor o skölj ur o torka.
Är dom skitiga så kör man en blötläggning i tvättmedel också och sköljer ur.
Behandla dom med silikonspray efteråt.Impregnerar och vårdar gummi och plastdetaljer.
Inga problem och hålla skor som nya.

Så hittar ni bra skor så köp på er ett lager kloner av dom och pyssla om dom.

Jag kan med bomullstrumpor gå 50km med 30kg på ryggen i sträck och fortfarande ha fötterna kvar.
 
Om man är ute mycket men kanske inte flera dagar i rad så är ett bra tips att växla mellan två tre par skor. Det tar en viss tid för ett par att torka. Att använda samma sko varje dag innebär att den aldrig hinner torka ut mellan användningarna. Då menar jag svett inte yttre väta. En sko som inte är helt torr nöts snabbare, börjat lukta snabbare och håller därmed kortare tid. Är man ute många dagar så kan man i ju inte bära med sig massa par skor men två par sulor, torra strumpor och skor som torkar snabbt är ett bra tips. Pratar även hör om svett även om yttre väta också är en viktig parameter på vandring.
 
Vått och fuktigt läder samt skinn slits vida fortare än torrt.

Jag kör numera mest med Rockport med dämpning, köp på dig några par när det är rea.

Ombyte av innersulor samt strumpor håller skon torrare. Glöm inte att lufta skon när du tagit ut innersulorna för byte, 10 minuter med plösen uppdragen kan göra under.

Strumpor och innersulor torkar du lätt mellan byxa och kalsong.

Borsta bort sand och jord det sliter hårt på skor i alla material.

Ombytesskor är guld värda efter dagens etapp.

go tur
 
Nån som har tips på läderskor med kraftiga sulor som funkar för skogspromenad men ser stadsmässiga ut , gärna enfärgade läderskodon. Kan tänka mig både med och utan gtx

Tycker om passformen på mina ecco light iv, men kvaliteten är dålig då sömmarna gått upp två gånger under först året

Hanwag rottach ser bra ut men finna inga affärer som säljer dem

Meindl har den här typen av rustika lågskor men ingen distribution till Sverige

Nån som har annat förslag ?
 
Senast ändrad:
Nån som har tips på läderskor med kraftiga sulor som funkar för skogspromenad men ser stadsmässiga ut , gärna enfärgade läderskodon. Kan tänka mig både med och utan gtx

Tycker om passformen på mina ecco light iv, men kvaliteten är dålig då sömmarna gått upp två gånger under först året

Hanwag rottach ser bra ut men finna inga affärer som säljer dem

Meindl har den här typen av rustika lågskor men ingen distribution till Sverige

Nån som har annat förslag ?

Finns jättemånga Hanwag och Meindl här: http://www.myhuntingshop.de/
Jag köpte ett par Hanwag Chamdo därifrån för kanske tre år sedan. Det fungerade bra, porto tillkommer och det tog väl en-två veckor att få dem. Vet ej hur det är med returer. Mycket fin kvalitet fast lite tunga.
Kan också tipsa om tyska Ebay (ebay.de) om man letar Hanwag. Kan finnas ännu billigare där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
desireman Prisvärda vandrings/trekking byxor! Tips? Kläder 12
daddster m90 som vandrings byxa Kläder 44
hensu Fiske/vandrings kängor Kläder 1
seww Membranfria vardagsskor/kängor Kläder 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.