Bra vandrings skor

hej gott folk,
är ny här på forumet.
Tänkte köpa ett par nya skor och är intresserad av lite tips!
I dags läget kör jag med Salomon XA Pro 3D Ultra 2GTX är nöjd med dom
men tycker dom håller lite kort tid, o andra sidan använder jag dom mycket, så vet inte vad man kan begära.. Anväder dom varje dag när jag promenerar i både skog och stad, promenerar med dom ca 1-2 mil om dagen (har hund ;-) ) och i mellan åt dagsvandringar som med tiden ska utökas. Har även sprungit i dom ett fåtal gånger, men bara korta sträckor, (max 2Km) Skorna håller ca 3 månader har varit noga med att hålla dom rena. Det som blir slitet är sulan , och tygmaterialet på ovansidan som spricker.

kriterier för skor:
Bra för fötterna (har känsliga fötter får lätt ont i dom)
Vattentäta, går mycket i sankmark.
Slitstarka
inte allt för varma.

Mvh
Fredrik
 
Jag använder Meindl Island pro. Om de är bra för dina fötter vet jag inte men de är bra för mina =)
Dem är slitstarka och vattentäta, förutsatt att du sköter om dem och smörjer dem osv...Jag tycker inte att dem är alltför varma heller :=)
 
Jag använder Meindl Island pro. Om de är bra för dina fötter vet jag inte men de är bra för mina =)
Dem är slitstarka och vattentäta, förutsatt att du sköter om dem och smörjer dem osv...Jag tycker inte att dem är alltför varma heller :=)

Dock är de väldigt tunga för vardagligt användande.
 
Jo dom där meindl ser ju bra ut men jag föredrar nog lite lägre sko.
Dom som jag har tittat på är:
Haglöfs Crag GT
Haglöfs Escape GT
Keen Targhee II
m.m
 
Keen Targhee har jag två par av, men jag har bara använt dem till vardags, dock mycket. Sulan slits förstås, och förmodligen är jag bra på att slita sulor, speciellt i bakänden. De passar bra på breda fötter.

Jag hade också ett par kängor med samma sula, 1.1 kg paret, som var sköna så länge de höll. De sprack i Schweiz och på plats köpte jag ett par Salomon Exit2 nånting, som jag nyss startade en tråd om, med den upplysande rubriken "skor". De har nu gåt 12 dagar i Alperna, 6 dagar i norska fjällen och 19 dagar i Pyreneerna. De fungerar utmärkt, men sulan börjar slitas. Jag vet inte vad de kostar i Sverige, men i Frankrike kostar de 75 euro och i Schweiz gav jag iaf mindre än 100 Franken.

Jag spar dem till någon lättare tur framgent; på min nästa alptur ska jag använda ett par Merrell som jag köpte för 117 euro i Paris nyligen, med rikt mönstrad Vibramsula. Tyvärr hittar jag ingen modellbeteckning och iingenting på vare sig den franska eller svenska Merrell-sidan stämmer helt.
Men den är nog nära släkt med Moab. Paret väger 840 gram.

Jag har ytterligare ett par Salomon som jag nyss använde på en tämligen onödig tur på Östgötaleden. En stor fördel med dem är att de inte har vanliga skosnören utan sådana där tunna kevlarsnören med en dragsko. I den terräng jag gick skulle jag med konventionell snörning ha fått stanna och knyta dem var tionde minut. I den långifrån gästvänliga terrängen fungerade iaf dessa skor ypperligt och sulan, med små klossar gav bra fäste på alla underlag.

Fast vattentäta är nog inga av mina skor och blöt om fötterna blir man ändå.
 
Lånar tråden lite, jag letar också efter en schysst vandringsko, men även att kunna använda till vardags promenader under höst och vårvinter. Har även jag kikat på Haglöfs crag skor, ingen som har erfarenhet ifrån dessa? Fungerar sulan bra- den formbara som först ska värmas i ugnen? Dessa skor är ju inte vattentäta, men vattenresistenta, hur bra fungerar dom i blöta marker ( tänker mer om jag passerar någon myr, det är blött efter regnskur i gräs, mossa osv) när dom är endast vattenresistenta? Hur bra andas dom, blir dom mycket varma inuti på sommaren?
 
Hej..
Efter mycket velande så fick det bli Haglöfs Crag q Gt får se hur dom är jämfört med mina salomon.. Snowdog du kan få redogörelse när jag provat dom.. Tror det dröjer ett tag dock dom hade dom inte på hyllan..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Nya vandrings/vardagsskor Kläder 11
desireman Prisvärda vandrings/trekking byxor! Tips? Kläder 12
daddster m90 som vandrings byxa Kläder 44
hensu Fiske/vandrings kängor Kläder 1
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.