Vilken slags byxa till fjällvandring?

Jag ska vanra över fjällen från Vålådalen till Mora med start i slutet av augusti (det blir boende i både tält och STF-stuga) och kan inte bestämma mig för vilka byxor jag ska vandra i:

- Fjällräven stretchiga vandringsbyxor (tunga och lite otympliga trots stretch
- En riktigt tunn och skön vandringsbyxa från Bergans, med tyg som ser ut att vara av ripstopmaterial
- Hellånga löpartights

Till vardags brukar jag vandra i mina Nike löpartights. Det är skönt och smidigt och även enkelt att dra på regnbyxor ovanpå. Är lite osäker på hur de fungerar mot mygg, riviga grenar och även torktid. Bergansbyxorna är nya och supersköna. Materialet är tätt men tunt. Osäker på om de står emot myggen och morgondaggen, men de lär torka superfort och iom ripstop borde de vara ganska tåliga trots att de är tunna. Fjällrävenbyxorna står emot det mesta, förutom regelrätt regn, men jag tycker att de är tunga och otympliga, särskilt om jag måste dra över regnbyxorna under vandringen. Byxorna behöver fungera både för vandringen, men även på kvällen i stuga eller tältläger. Jag är ingen person som har ett ambitiöst läger utan tyngdpunkten ligger på själva vandringen (gillar att vandra långa sträckor varje dag och kör med lätt packning - 10 kg inkl allt).

Vad vandrar ni andra i och hur resonerar ni kring val av byxor?

Har med mig regnbyxor och ullunderställsbyxor och kan därför variera temperatur och skydd oavsett vilken byxa jag väljer.
 
- Fjällräven stretchiga vandringsbyxor (tunga och lite otympliga trots stretch
- En riktigt tunn och skön vandringsbyxa från Bergans, med tyg som ser ut att vara av ripstopmaterial
- Hellånga löpartights
Byxorna behöver fungera både för vandringen, men även på kvällen i stuga eller tältläger. Jag är ingen person som har ett ambitiöst läger utan tyngdpunkten ligger på själva vandringen (gillar att vandra långa sträckor varje dag och kör med lätt packning - 10 kg inkl allt).

Vad vandrar ni andra i och hur resonerar ni kring val av byxor?

Har med mig regnbyxor och ullunderställsbyxor och kan därför variera temperatur och skydd oavsett vilken byxa jag väljer.

Här är lite tankar :)!

Löpartights.
+smidiga, lätta, torkar snabbt och är lätta att dra regnbyxan över vid behov.
- mindre smidiga om du ska leva stugliv och myggen lär bita igenom.

Fj Kebb?
Låter som att du uteslutit dom redan...?

Bergans:
Svårt att säga när modellen är osäker. Men lätt, skön och i ripstop låter som att du har en vinnare :).
Evt så kan du ju ta med löpartightsen ändå, dom tar inte så mycket plats eller väger så mycket.

För egen del så går jag i FJ Abisko hybid Zip off, en väldigt lätt byxa i snabbtorkande MT väv....och fastän jag misshandlat dom både till vardags och till fjället så har det aldrig gått hål i dom eller så, sömmen på fickorna bakom rumpan har dock släppt, så det fick förstärkas.

För mig är prio att byxan är lätt, snabbtorkande och skön att gå i, speciellt i uppförsbackar, att det inte stramar på något sätt. Sedan är det ett plus med ventilation av något slag.

Tittade faktiskt idag på en annan modell, Abisko Lite trekking, också en lätt byxa i ripstop G 1000 light med förhöjda knän som kändes riktigt bra.

Har även ett par Vidda, men den modellen tycker jag är för tung, varm och klumpig för sommarfjället, den använder jag bara på vintertid :)!
 
Jag tycker du beskrivit en ganska väl matchande önskelista för en byxa i polyamid/elastan.

Exempelvis Haglöfs Mid II Fjell brukar gå att hitta ganska billigt. Lätta och lite lätt stretchiga, men ändå tuffa. Jag hade mina i hundra dagar i Nya Zeeland, men sålde dem när jag kom hem i och med att jag som vanligt är för lång för M och för smal för L.

Materialet var dock kanon. Inte för varma i solen, inte för kalla när det blev kyligt, och riktigt snabbtorkande. Jag använde dem mycket för att våtvada i samband med flugfiske, så just den delen blev väldigt väl testad.

Resekamraten köpta likadana, och har efter det använt dem till en lika lång resa i Brasiliens djungler, och han använder dem även nästan alltid till vardags. Samt en del vandringar hemma i Svenska fjällen så klart. Rejält använda med andra ord men de ser ut att hålla många år till.

Rekommenderas varmt till din beskrivning, jag funderar på att testa den nysläppta varianten med rålängd på benen.
 
Tack för svar. Byxorna från Bergans heter Imingen (ej zipoff). Tror ni att de är tåliga nog? De är ganska rymliga och stretchiga. Supersköna! Har vandrar ett par gånger i lågland men ej i fjällen.
http://www.alewalds.se/imingen-lady-zipoff-pnt-std-59456.html

Efter att ha läst lite mera om dom så.....där har du den självklara vinnaren tycker jag, lätta, vindtäta och stretchiga :)!

Dom kommer absolut att hålla även på högre höjd så det är inget problem som jag ser det.
 
Brukar ha tunna vindbyxor. I år tänker jag ha mina 85g lätta Patagonia Houdinibrallor. Tål lätt regn och vind, luftiga och sköna. Går lätt att dra rejälare regnbyxor över.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.