Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
m90 som vandrings byxa
- Trådstartare daddster
- Start datum
Bara för att militären använder det betyder det inte att det inte kan vara skräp 
Använt M90-byxorna själv en hel del, framförallt i lumpen. Har inte använt just viddabyxorna men har provat en del andra friluftsbyxor och jag tycker 90-byxorna är helt ok. Rymliga fickor, hyfsat slitstarka, står emot en del regn när de är impregnerade, förstärkningar längst ner. Givetvis får man oftast vad man betalar för, men 90-byxan får nog anses riktigt prisvärd.
Använt M90-byxorna själv en hel del, framförallt i lumpen. Har inte använt just viddabyxorna men har provat en del andra friluftsbyxor och jag tycker 90-byxorna är helt ok. Rymliga fickor, hyfsat slitstarka, står emot en del regn när de är impregnerade, förstärkningar längst ner. Givetvis får man oftast vad man betalar för, men 90-byxan får nog anses riktigt prisvärd.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
De har både för och nackdelar men definitivt är de välbeprövade och pålitliga. Största fördelen är att du kan få dem i mycket bättre storlekar. Vilkt och längd går dem på och jag fattar inte varför detta inte används på civila kläder. Nåväl, så länge du inte förväntar dig några mirakel utan bara funkisbrallor så är de en fullträff med tanke på priset.
M90-byxan är väl helt ok, åtminstone en seriösare friluftsbralla än Fjällräven Vidda, som saknar självklarheter som bla förböjda knän och förstärkningar på insidan av bensluten! Fjällräven har för länge sen gett upp sin ambition att producera funktionella och genomtänkta friluftsprylar. Nu för tiden är det masskonfektion som gäller.
/Per
/Per
Fjällrävens niche heter väl ute-mode. En del som i min värld är helt ute.
Snittet på M90 byxorna är helt Ok men färgerna lämnar väl en hel del att önska. Tyget är inte illa men blixtlåsen till fickorna är styva och sömnaden till dem har i flera fall vållat blodvite vid längre marscher. Det finns bättre och lättare utebyxor än de från första början omtalade.
Snittet på M90 byxorna är helt Ok men färgerna lämnar väl en hel del att önska. Tyget är inte illa men blixtlåsen till fickorna är styva och sömnaden till dem har i flera fall vållat blodvite vid längre marscher. Det finns bättre och lättare utebyxor än de från första början omtalade.
M90
M90 är de perfekta byxorna vid strandfiske om man som jag gillar materialet i övrigt,de enda som har benfickor värda namnet.Sväljer en lagom stor ask.
peter
M90 är de perfekta byxorna vid strandfiske om man som jag gillar materialet i övrigt,de enda som har benfickor värda namnet.Sväljer en lagom stor ask.
peter
Gjorde lumpen med m59 systemet, har idag (HV) m90 systemet. Privat har jag ett par Fjällräven som jag inte börjat använda än.
Några korta (stressade) kommentarer:
- m90, bra för i militära sammanhang. Obra i det civila, finns klart bättre och billigare alternativ. Framför allt tycker jag att m90-byxan saknar Gällivarehäng, hade vunnit på mer gh.
- m59, Pösiga och hängiga för att passa som friluftsbyxor. Föredrar knappar framför dragkedja. 100% bomull ger bedrövligt regnskydd.
- Fjällräven. Bra passform i butiken och hemma i vardagsrummet. Har inte hunnit testa i ute i skogen.
- 5.11-byxor (bomull). Himla bra i medelahavsvärme! Bra fickor men definitvt inget Gällivarehäng = obra!
mvh
/joakim
- m90, bra för i militära sammanhang. Obra i det civila, finns klart bättre och billigare alternativ. Framför allt tycker jag att m90-byxan saknar Gällivarehäng, hade vunnit på mer gh.
- m59, Pösiga och hängiga för att passa som friluftsbyxor. Föredrar knappar framför dragkedja. 100% bomull ger bedrövligt regnskydd.
- Fjällräven. Bra passform i butiken och hemma i vardagsrummet. Har inte hunnit testa i ute i skogen.
- 5.11-byxor (bomull). Himla bra i medelahavsvärme! Bra fickor men definitvt inget Gällivarehäng = obra!
mvh
/joakim
M90 vs Fjällräven
Hej
Jag tycker M90 fungerar väl att ha och leva uteliv i. Visst torktiden är inte den kortaste om de bllir blöta och sådant men för den prislappen så må det vara hänt.
Däremot skulle jag inte vilja ha dem på mig på vandring. Där är ett par Fjällräven, Haglöfs eller andra civila friluftsbyxor bättre.
Kort sagt. Uteliv => M90 , Vandring => Fjällräven
Hej
Jag tycker M90 fungerar väl att ha och leva uteliv i. Visst torktiden är inte den kortaste om de bllir blöta och sådant men för den prislappen så må det vara hänt.
Däremot skulle jag inte vilja ha dem på mig på vandring. Där är ett par Fjällräven, Haglöfs eller andra civila friluftsbyxor bättre.
Kort sagt. Uteliv => M90 , Vandring => Fjällräven
Enda fördelen M90 byxorna har mot fjällräven vidda är halvdamaskerna och det faktum att man med dragkedjan kan ventilera mycket bättre än med ett par vidda. Gick med 90 byxan i Nijmegen i somras och trots 40 graders värme så var det inga större obehag att gå med 90 byxan.
Men det finns finns gott om billiga och bra byxor på den civila marknanden...
Men det finns finns gott om billiga och bra byxor på den civila marknanden...
Mina M/59-byxor, och jag har ett gäng allt sedan tiden i armén under 80-talet, är i 50/50 bomull/polyester. Finns tjockare och tunnare varianter, med knäppning eller dragkedja i gylf. Vill man ha en billig tålig byxa med bra fickor är det en bra, dock tung byxa. Under senare år har jag använt en lättare byxa från Taiga (Trader), som också är i 50/50 bomull/polyester. Med modifaktioner nertill så bensluten går att stänga är det en bra friluftsbyxa, i synnerhet för vandring, inte så dyr heller. Blir en väldigt bra friluftsbyxa när jag ordnat så framfickorna går att stänga. Lårfickorna rymmer sittunderlag och draglåda.stoppenbach; sa:Gjorde lumpen med m59 systemet, har idag (HV) m90 systemet. Privat har jag ett par Fjällräven som jag inte börjat använda än.
mvh
/joakim
Raskesven
M90
Efter att ha knallat runt i Arméns kläder under 12år och ett par länder så anser jag följande:
M90 byxans enda nackdel är att den är varm och att torktiden är lång vid sommarvandringar.
Passormen är kanon!
Men vintertid är den perfekt..kunde man få den utan camo så skulle jag slå till direkt!
Funktionellt är den betydligt bättre än fjällräven, har själv Barents!
Nu finns den ute i ett lättare tyg, framtaget för utlansstyrkorna, hade ett par uniformer på prov i Liberia 05. Har nog inte ännu kommit ut på regementerna änn minder i handeln.
//Anders
Efter att ha knallat runt i Arméns kläder under 12år och ett par länder så anser jag följande:
M90 byxans enda nackdel är att den är varm och att torktiden är lång vid sommarvandringar.
Passormen är kanon!
Men vintertid är den perfekt..kunde man få den utan camo så skulle jag slå till direkt!
Funktionellt är den betydligt bättre än fjällräven, har själv Barents!
Nu finns den ute i ett lättare tyg, framtaget för utlansstyrkorna, hade ett par uniformer på prov i Liberia 05. Har nog inte ännu kommit ut på regementerna änn minder i handeln.
//Anders
Liknande trådar
- Svar
- 22
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 14
- Visningar
- 4 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips