Byxfunderingar

Jag tänkte åt andra hållet när jag köpte byxor sist. För höstvandringar struntar jag i den vanliga byxan, kör med skalbyxa från Lundhags av kraftig modell.
Blir det för varmt blir det shorts, annars ventilerar jag ut värmen via dragkedjor.
En annan fördel med det är att regnbyxan är på redan...
/P
Vi är nog olika där. Jag vill inte vandra med regnbyxor när inte vädret absolut kräver det oavsett fabrikat och typ av membran. Blir alltför tätt och klabbigt.
 
Vi är nog olika där. Jag vill inte vandra med regnbyxor när inte vädret absolut kräver det oavsett fabrikat och typ av membran. Blir alltför tätt och klabbigt.
Förstår det, dock upplever jag inte att det blir lika klabbigt på underkroppen som överkroppen.
På överkroppen åker skaljackan av nästan innan det slutat regna....
Tur att alla kan välja sin egen väg :)
/P
 
Någon som kan hjälpa mig hitta ett par vandringsbyxor som inte är alltför långa? Jag är 180 CM storlek L, har testat både Fjällräven, Haglofs och Klättermusens byxor, de är alla alldeles för långa i storlek L..
 
Kolla på Engelsons och Pinewood. De brukar ha byxor som passar oss med taxben. Till ok kurs dessutom.
Eller m90. Storlekar efter längd och vikt. Men tydligen är det tabu med camokläder i en del vandringskretsar....
 
Eller m90. Storlekar efter längd och vikt.
Det där med M90... :rolleyes: Byxorna finns ju i princip inte. Eller snarare - de finns, i en massa same-same-but-different versioner från olika leverantörer och olika tillverkare med olika tygkvalitet, olika vattenavvisning, olika mönster, olika passform, olika dragkedjor, olika allt. Jag har letat länge efter en vettig leverantör av samma M90-byxor som försvarets, men gått bet hittills och tar gärna emot tips.
 
Marmot PreClips jacka fungar jättebra och har hållt mig torr i flera år! Så byxorna är nog också bra tror jag.
Revolution Race har en väldigt plastig känsla jämfört med de vanliga kvalitetsmärkena som Lundhags och Fjällräven. Så de går bort för mig.

Men för att göra det jobbigare för dig tänkte jag erbjuda en helt annan vinkel..

Däremot så går jag aldrig i regnbyxor numer. Sååå svettigt och äckligt tycker jag. Jag går i polycottonbyxor (Just nu underbart sköna Lundhags Makke) med förstärkningar och så underställ under. Regnar det blir de ändå blöta tillslut så de får bli blöta. De torkar snabbt ändå.

Jag har med ett par väldigt lätta regnbyxor utan dragkedjor och andra obekväma detaljer. När jag slår läger byter jag till torrt underställ (sovunderstället) och har regnbyxorna över för att hålla mig varm samt hålla understället torrt ifall jag går ut en snabbis i regn eller blött gräs. Passar bäst med lätta sköna regnbyxor.

Gaiters är f.ö. super!! Har du knähöga gaiters och regnjacka så blir vandringsbyxorna bara blöta på låren och de blir de i princip oavsett om du har regnbyxa över eller ej.
Jag rekommenderar också gaiters starkt!
 
Har jag missat något uppenbart alternativ?

Japp:


Har haft många olika vandringsbyxor genom åren och aldrig varit helt nöjd - förrän jag hittade dessa. Rymliga i storlekarna, benfickor värda namnet och insticksfickor för knäskydd. Köpte ett par för att hitta min storlek - och direkt därefter fyra stycken till. Uppfyller alla mina krav (men kanske inte andras). Senast använda i Sarek för några veckor sedan.

/Mats

IMG_1208.JPG
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.