ITAB's Traveller byxa

Jag tänkte skaffa nya zipoff-byxor inför sommaren och funderar på att beställa ett par "Traveller" från ITAB.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=15956&plats_id=1380

Har dock hört att vissa har haft problem med storlekarna tidigare.
Så jag undrar om någon har erfarenhet av dessa.
Är de någonting att ha och i så fall, vilken storlek kan passa mig?

Normalt sett har jag 33"(midja) i jeans, alternativt C48-C50.
Jag är 173cm och har ganska så "grova" lår.

//Peter

PS Någon som vet vad de väger?
 
Byxorna är ganska snävt skurna (särskilt i jämförelse vissa andra Itab-grejer), men midjemåttet och längden är ju densamma ändå. Har man kralliga lår bör man nog prova först.

Mina väger 449 g med ben och 367 g utan, i storlek C152 (eller möjligen C154).
Jag har vanligtvis 34 midjan på jeans.
 
Byxorna är ganska snävt skurna (särskilt i jämförelse vissa andra Itab-grejer), men midjemåttet och längden är ju densamma ändå. Har man kralliga lår bör man nog prova först.

Mina väger 449 g med ben och 367 g utan, i storlek C152 (eller möjligen C154).
Jag har vanligtvis 34 midjan på jeans.

Midja och längd stämmer alltså bra överens med normal storlek, bara att dom är något tajta över låren?

//Peter
 
Midja och längd stämmer alltså bra överens med normal storlek, bara att dom är något tajta över låren?

//Peter

Ja, enligt vad jag kan märka. Mina är inte tajta, men klart smalare skurna i benen än den Itab Fjällbyxa som jag också har (som å andra sidan är lika luftiga som ett par M90). I och för sig är jag rätt avlång av mig.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har använt mina till ett antal vandringar och det är inget som helst problem. En liten nackdel med dem är att de är ljusa (funderar på att köpa ett par och färga dem mörgråa) vilket gör att de blir fortare smutsiga. Eller rättare sagt syns smutsen snabbare på dem. Den andra lilla nackdelen är att zippningen är under knäna men det går att leva med. Angående storleken så är de snävare skurna än andra byxor från ITAB men de är på inget sätt för snäva att vandra med och jag anser mig nog ha rätt grova lår. Så kan du leva med att inte vandra med ett statusmärke så tycker jag att de är ett hyfsat köp. Har tidigare klagat på att grensömmen ger upp relativt snart men det är rätt fort och enkelt fixat med en symaskin och numer har jag slutat tro att statusmärkena har bättre grensömmar. Är inne på mitt fjärde år med mina och det har blivit ungefär 10 fjällveckor och fortfarande är det bara grensömmen som jag fått laga. Dessutom är de flitigt använda både på jobbet och i skogarna hemmavid.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har använt mina till ett antal vandringar och det är inget som helst problem. En liten nackdel med dem är att de är ljusa (funderar på att köpa ett par och färga dem mörgråa) vilket gör att de blir fortare smutsiga. Eller rättare sagt syns smutsen snabbare på dem. Den andra lilla nackdelen är att zippningen är under knäna men det går att leva med. Angående storleken så är de snävare skurna än andra byxor från ITAB men de är på inget sätt för snäva att vandra med och jag anser mig nog ha rätt grova lår. Så kan du leva med att inte vandra med ett statusmärke så tycker jag att de är ett hyfsat köp. Har tidigare klagat på att grensömmen ger upp relativt snart men det är rätt fort och enkelt fixat med en symaskin och numer har jag slutat tro att statusmärkena har bättre grensömmar. Är inne på mitt fjärde år med mina och det har blivit ungefär 10 fjällveckor och fortfarande är det bara grensömmen som jag fått laga. Dessutom är de flitigt använda både på jobbet och i skogarna hemmavid.

Fast å andra sidan slipper jag färga dem för de finns i grafitgrå numer :)
 
Den andra lilla nackdelen är att zippningen är under knäna men det går att leva med.

Faktiskt enda anledningen till att jag köpte dom.

Jag har ett par grafitgrå.... ;)

Kanske skall ta och förstärka dom i grenen innan jag sticker iväg. Har nämligen funderat på om det inte finns en viss risk för att de kommer släppa där.

//Peter
 
Och å tredje sidan är de gjorda av polyamid, jag tror inte det är så lätt att färga heller?

Det håller jag med om!
Det får nog krävas ett ganska stark (giftigt!!!) färgningmedel för att dom skall ta åt sig. Alla mina färgningserfarenheter av syntet har resulterat i "ganska" misslyckade resultat.
//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
MarkusF Itab Kläder 38
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
Gråbuse ITAB vandringsbyxa Kläder 12
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
xblp Typ ITAB - fast för barn? Kläder 6
Aleks_T ITAB-byx ersättare! Kläder 17
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
axeman99 Itab fjeld eller fjeld light Kläder 4
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
melon ITAB Explorer? Kläder 1
mörtkungen Itab: Väst Thermal och regnrock Kläder 1
magnusma Itab Fjeld Kläder 14
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
joask202 ITAB nyheter Kläder 6
avslutatmedlemskap160620 Itab Kläder 7
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
periskop Byxor: Fjällräven eller Itab Kläder 8
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
metrotiger ITAB, Skaljacka T&P Lazer Kläder 3
magnusma Itab`s eskimo Kläder 1
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
xtrem REA på Itab Kläder 0
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
brigas ITAB packaway damstolekar Kläder 2
Martin Fjäderlätt Itab Packaway - kass efter 2 år? Kläder 25
janåkes Kvaliteten på ITAB-produkter? Kläder 50
xyzxyz Passform ITAB Kläder 4
GJMC ITAB Packaway regnbyxor - fotöppning Kläder 9
ollefisk ITAB T&P All-Season Kläder 2
Viberg Rea på ITAB Windbreaker väst Kläder 0
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
dennis_h ITAB och storlekar Kläder 11
sajberjohan ITAB´s kläder Kläder 76
ceciliaw ITAB? Kläder 5
action2 Skjorta Traveller Kläder 1
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
speedy Byxa för skog Kläder 11
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
dadoni Bergans Budor byxa Kläder 0
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
Gunnar81 Byxa för fjällvandring? Kläder 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.