Hög eller låg känga?

Hej!

Ny på forumet och kollar hur kunniga ni är där ute. :)

Jag fjällvandrade i min ungdom på Kungsleden från Abisko in i Norge samt vid Helags/Sylarna, en vecka i tält och stuga vid bägge tillfällena.

Då hade jag ett par välanvända Lundhags med högt skaft. Stadiga runt foten samt vattentäta upp på hela skaftet som hjälpte mig oerhört när jag skulle vada över bäckar!

Nu undrar jag: Vad är fördelarna/nackdelarna med respektive högt och lågt skaft?

Tänker på låga som tex Lundhags Ranger Mid, och höga som Lundhags Syncro Boot High eller gummistövlar. (Har i USA hittat jaktkängor med Gore-Tex som går över vaderna!)

Påverkas stabiliteten? Värme/svettning? Annat?
ALLA inlägg mottages med glädje!

MVH: Tomas
 
Personligen så får terrängen avgöra vilken typ av skodon jag väljer.

Oledat med risk för "träskmarker", blötmyr etc: Lite högre känga

Ledat eller torr terräng som t ex runt Keb: Låg trekkingsko. Att gå en vandring längs kungsleden med höga Lundhags skulle jag tycka kännas väldigt klumpigt.

Högalpin terräng, glaciärturer: Halvhög kontinental stabil känga med kant för stegjärn

Jag föredrar fodrade kängor med gore-tex och upplever i praktiken inga problem med att de skulle vara så svåra att få torra. För mig är de bekväma och behöver ej underhållas för att hålla tätt. Andra tycker dock annat så det är väldigt personligt.
 
Hög!

Alla mina kängor har haft höga skaft och alla har varit av märket Lundhags.
Senast jag köpte nya hade jag tänkt mej ett par med lägre skaft och kanske texmexmembran. Men inga lågskaftade kängor kändes sköna, alla var som att ha en hård kant mot skenbenet, det var inte skönt. Så butiksrundan slutade med inköp av ännu ett par högskaftade Lundhagare, Proffesional high, något annat ville inte mina fötter och ben finna sej i att på sej...

De är och har varit mycket bekväma ända sen första turen. Trots att jag bara hade gått några få kilometer med dem hemma före en veckolång fjälltur, fick jag inga skavsår eller andra obehag i fötterna.

Höga skaft gör ju att man klarar något djupare passager genom vatten innan man måste ta av sej om fötterna. För stabiliteten runt vristen tror jag inte det spelar någon roll om skaften är höga eller låga. Jag snörar aldrig mina kängor ända upp... Men det viktigaste är nog ändå att välja det som känns bekvämast på ens egna fötter.

Hälsningar BrittMarie
 
En nackdel med höga kängor är att det kan ge problem med benhinnan (enligt egna uppfattningar).
Men stabilare blir det, helt klart.

Annars kan man faktiskt köpa höga kängor och skippa snörning ända upp.
 
Höga

Föredrar höga kängor då jag tycker de blir stabilare. Samtidigt kan jag dra ned goretexbyxorna över kängorna och knäppa igen ordentligt runt vristen och snabbt som tusan sätta ned foten i vatten som är betydligt djupare än kängan och klara mig fint.
 
Halvhöga...

Jag kör med halvhögt, dvs kängor med GTX som går upp över vristen, ivarjefall vid fjäll/skogsvandring.
Detta på grund av att dels på grund av att man kan gå genom grundare vattensamlingar utan att bli blöt och att de hjälper och stödjer vristen i terrängen.

För något år sedan vandrade jag runt norra delen av Gotland, det gjorde jag i ett par Merrel sandaler som enda skodon, men då var det väg och lätt terräng.

Båtluff två veckor från Arholma till Utö med ny ö varje dag gjordes i ett par låga Salomon trekking skor.

Således, olika vandringar, olika på fötterna.
Sedan när det kommer till vad i fjällen, så är jag fiskare med vadarstövlar, så det fixar de flesta vaden (dock inte i sommras tyvärr...)
 
För något år sedan vandrade jag runt norra delen av Gotland, det gjorde jag i ett par Merrel sandaler som enda skodon, men då var det väg och lätt terräng.

Gotland är en fantastisk ö, den är bara så flack att den högsta punkten över havet är någon kulle hög.
Enda som har hållit mig från att bara ha sandaler på Gotland är att jag lätt vrickar fötterna.
 
Fotboll, innebandy och fensimning har gjort att mina vader inte passar i ett par för höga kängor (för att inte tala om gummistövlar!) eftersom de blir så tighta. Känns som om vaden inte kan expandera som den vill då. Så jag är hänvisad till lägre kängor men hittills så känner jag inte att jag har behövt så höga kängor. När jag ska vada tar jag ändå av mig kängorna och på mig gympaskorn/sandalerna...
 
Gotland är en fantastisk ö, den är bara så flack att den högsta punkten över havet är någon kulle hög.
Enda som har hållit mig från att bara ha sandaler på Gotland är att jag lätt vrickar fötterna.

Japp och att den var flack och jag inte tänkt klättra i några kalkstensformationer samt att 80% av vandringen var på vägar så valde jag sandaler. Hade inte en regndag under 14 dagar, hade det regnat så hade sandalerna snabbt torkat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plp Lundhags Professional hög eller låg? Fördel, nackdelar Kläder 2
Danmanjaur Köpråd : Hög vandringskänga Kläder 8
Niak65 pinewood jaktkänga hög Kläder 1
Styr-Bernt Tyg meg hög UV-genomsläpplighet? Kläder 6
Puttri Hög skaft på vandrarkäng Kläder 7
Emmma hög lundhags, st 39?? Kläder 2
Peter Elmlund Scarpa Alpha - en sko för kyla och hög höjd??? Kläder 1
tde01047 Köp av Lundhags prof hög Kläder 8
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.