Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande?

Undrar i fall det är någon som har erfarenheter av ITAB, Wolfwear dunparkas, eller liknande i samma prisklass? Everest etc

Läste i tidigare inlägg att det var några personer som just köpt eller beställt dylika och hoppas de har några erfarenheter att dela med sig

saker av intresse är hållbarhet, värme, tålighet mot väder o vind och passform.

Är alltså bara intresserad av billiga lite "tyngre" dunjackor

/Joakim
 
Everest

En polare har en everest dunjacka modell vansinnigt tjock. Den är jättevarm och otroligt klumpig. Ett annat billighets-alternativ är att hitta en begagnad jacka, Fjällräven Expedition brukar säljas både här och där.
 
ITAB Dunparkas

Hej,

Jag har haft min Dunparkas från ITAB i någon vecka och är mkt. nöjd. Den är varm och inte alltför klumpig. Priset var runt 750 kr inkl. frakt så det kan man inte klaga på!

//Eva
 
Som jag skrivit i andra trådar har jag en Itab-dunparka, som nu har kommit fram för andra säsongen.

Jag är fortfarande nöjd och tycker fortfarande att den är prisvärd som "civil" jättevarm jacka.
Inget att ta med ut på turen eftersom den är alldeles för stor och tung, men det har den ju gemensamt med alla liknande jackor.

Jag är 193 cm, 86 kg, och den sitter helt ok på mig i stl L. Yttertyget är belagt på insidan och impregnerat på utsidan, så vädertåligheten är nog bra (och andningen dålig).

Sömnadsarbetet är väl egentligen enda nackdelen - nedersömmen i min ena bröstficka gick upp ganska snabbt (tunn enkelsöm), så om jag stoppar ner nåt litet i den riskerar det att trilla ner innanför fodret. Men ett sånt fel kan man ju lätt reklamera om man tycker att det är värt det. Själv struntar jag i det.
 
Generell kommentar

När det gäller dunjackor så anser jag att det finns ett avgörande vägskäl vid val och det är givetvis användningsområde.

Som vinterjacka i största allmänhet och som bivackplagg på vintertur.

För vinterjackan i största allmänhet så borde värme, pris och slitstyrka vara de viktigaste parametrarna. Som exempel, en varm jacka för 400 SEK är mer prisvärd än en för 4000 SEK om den håller längre än en tiondel av den dyrare jackans livslängd och dess värmande förmåga är med säkerhet avsevärt mer än en tiondel av den dyrare.

För ett bivackplagg gäller, tycker jag, också resonemanget ovan även om jag här också vill ha med hur lätt plagget är att stuva ihop.

Min erfarenhet av billigare plagg är att de i allmänhet är mer prisvärda än dyra märkesplagg, undantag är vissa membran jag stött på vilka andas avgjort uselt, Fintex är ett sådant. Dock duger andningsförmågan mer än väl till bruk i största allmänhet och plagget har då ett stort värde i att jag kan inskränka slitaget på mina få riktigt dyra funktionsplagg till turer där de kan vara "säkerhetsavgjörande". Detta förutsätter i.o.f.s. att jag inte behöver avisera mitt förmenta frluftskunnande för alla och envar genom att bära s.a.s. överkvalificerade kläder till vardagslag.

Dessutom är det mycket förvånande att i Mälardalen så är regeln sådan att ju dyrare dunjacka ju mindre mössa och är den riktigt svindyr (jackan alltså) så tenderar jackans ägare att uppträda med bar rakad hjässa. Och då har man fattat noll vad gäller avkylning av kroppen vintertid.

[Ändrat av klippen 2004-11-23 kl 12:36]
 
Re: Generell kommentar

klippen; sa:
ju dyrare dunjacka ju mindre mössa och är den riktigt svindyr (jackan alltså) så tenderar jackans ägare att uppträda med bar rakad hjässa. Och då har man fattat noll vad gäller avkylning av kroppen vintertid.

Äsh - nu har du nog sett fel. I förorten pryds Canada-Goof-bäraren av baseballkeps, och i de rikare kvarteren av rikligt med välimpregnerat hår som kammats bakåt. :)
 
Nu var det så att jag endast var ute efter praktiska erfarenheter av dylika jackor

Åsikter och synpunkter om när, var och vilka som bär dem finns redan ett flertal trådar som behandlar, vill helst inte att denna skall bli en sådan

Tack!

/Joakim


[Ändrat av joask202 2004-11-23 kl 15:49]
 
joask202; sa:
Nu var det så att jag endast var ute efter praktiska erfarenheter av dylika jackor

Åsikter och synpunkter om när, var och vilka som bär dem finns redan ett flertal trådar...

Fast praktiska erfarenheter av dylika jackor finns ju också i ett flertal trådar, så dubbeltrådsskadan är redan skedd ;)

Ok, jag skärper mig:
En nackdel med jackan är att muddarna är elastiska och ganska snäva. Det finns kardborrereglering, men det är ju i princip meningslöst när man ändå har muddar.
Å andra sidan är kanske inte ventilation prioriterat på en jacka som är gjord för stillastående i -30.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Alsander Erfarenheter av Mammut Taiss Kläder 0
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Eärendil Paramo, erfarenheter från vinterturer? Kläder 2
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
branfeldt Houdini Wooler Houdi, erfarenheter??? Kläder 14
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Niludde Erfarenheter av dessa regnbyxor? Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Rellmeister ERFARENHETER av Paclite Kläder 1
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
avslutad150402 Erfarenheter kring Mammut Kläder 11
Surjamten Erfarenheter Mammut Kläder 0
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
Jamte Marmot Essence - erfarenheter? Kläder 1
hundhår Ecco Rugged Terrain, erfarenheter? Kläder 1
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
Bluesbrother Erfarenheter av Lowa? Kläder 3
MartinBoa Erfarenheter från polska Roberts? Kläder 24
kaggen Erfarenheter av Haglöfs LIM Barrier? Kläder 15
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
plingon Erfarenheter av Marmot W Chelsea Coat? Kläder 0
DrJ Mont-bell kläder, erfarenheter? Kläder 6
Info Cutan-Stretch (KM) - erfarenheter? Kläder 4
Info Erfarenheter av Mountain Hardwear - Mesa Convertible Pant? Kläder 0
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Mountain Hardwears Malticore? Kläder 1
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
joask202 Erfarenheter av kläder i bambu? Kläder 5
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
Zebaztian Erfarenheter av militära kläder? Kläder 14
langby Gamma MX erfarenheter? Kläder 2
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
highlandpark Erfarenheter av underställ? Kläder 5
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
MacLarsson HellyTech erfarenheter. Kläder 0
marot729 Erfarenheter av Helly Hansens HellyTech? Kläder 4
erax erfarenheter Gore-tex sockor ? Kläder 5
bopa Erfarenheter av powerstretch Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.