Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter

Tänkte höra här bland er hur era erfarenheter är med Norrönas kläder, specielt Lofoten-serien.
De hade för några år sedan "väldiga" problem främst med deras skidbyxor.
Jag är själv på jakt efter ett par skidbyxor från Norröna, och innan jag slänger ut närmare 5000kr så vill jag gärna höra vad ni säger om deras kvalité. Om de tex har blivit bättre än vad de var för några år sedan.
 
Varför skidbyxor från just Norröna, om din info är att de haft "väldiga problem"? Du måste väl ha någon bra info också, när du är ute efter just Norrönas?

Känner inte till skidbyxorna. Men mina Norröna Dovre byxor som jag anvä'nder som regnbyxa under vandringar har hållit många år och varit skitbra. De nya verkar ännu bättre med sina förbättrade luftningsmöjligheter. Har testat ryggsäckar från Norröna, balaclava och en del andra grejer. Tycker att Norröna generellt verkar hålla bra kvalitet.

Raskesven
 
Jag har ett par gamla Trollväggen byxor från 2000, med det gamla GTX-membranet, som jag mer eller mindre levde i under de 1,5 år jag bodde på Svalbard. Utmärkt kvalité, slitna nu men fortfarande funkis för vinterbruk.

Sedan 5 år har jag även ett par Fjellbyxe i GTX XCR, inget att klaga på där heller vad gäller kvalitén, riktigt bra och smidiga trots ganska tjockt material.

Jag har inte använt några av Norrönas nyare modeller, inte haft behov eftersom de gamla plaggen fortfarande håller. När jag köpte de första byxorna hörde jag om problem med tejpningen men det är inget jag märkt av på några av mina byxor.
 
Jag kör med Lofoten-ställ, både jacka och byxor och har gjort det i flera år. Det stället jag har nu har jag haft sen säsongen 06/07 och varje gång jag använder jackan i stan så frågar alla om den är ny, hände senast i dag, trots att jag både åkt mycket skidor, klättrat och cyklat i Göteborgsväder med den i tre år =) Det enda jag kan säga är kör, Norrøna är riktigt bra.
 
I de fall jag hört Norröna plagg gå sönder har deras reklamations avdelning varit tillmötesgående och erbjudit motsvarande produkt om det reklamerade plagget utgått ur sortimentet.

Har själv en Recon jacka och hade utan tvekan skaffat en ny, likadan om jag skulle mista den på något sätt.
 
Tack för de bra svaren jag fick.
Det lutar allt mer och mer åt Norröna så nu ska jag bege mig ut och leta affärer som säljer märket..Jag får hoppas de har storlekar som passar mig.

Vet någon om Naturkompaniet säljer deras Lofoten byxor? Ser dåligt ut på deras hemsida.
(Enligt norrönas egna hemsida så säljer naturkompaniet deras grejer :p)
 
Jag har haft mycket dålig erfarenhet av Norröna på sista tiden. Provat ut 3 st Svalbard säckar. Alla hade något produktionsfel. På ett ex lossade hela dragkedjan från yttertyget. Fick lämna tillbaka 3st Narvik fleecar efter varandra pga sömmar som gick sönder efter en veckas användning. Nu väntar Jag på att få tillbaka min 2 veckor gamla Trollveggen jacka pga delaminering i huvan. Jag har nu väntat i 3 veckor utan svar... 2 veckors användning och 3 veckors väntan... Allt detta under loppet av ca 6 mån. Riktigt dålig från Norröna tycker Jag!

Kan också tillägga att Trollveggen Proshell jackan bla. används av NARG (Norwegian alpine rescue groups) vilket kan låta som en kvalitetssäkring, men icke!

Att viktiga yrkesgrupper, expeditionsgrupper, militär mm använder sig av ett speciellt klädesplagg eller tillverkare behöver absolut inte menas med en hög kvalitetssäkring ut till slutkund. Många gånger handlar det om ren sponsring eller att tillverkaren har lagt det lägsta budet på ett speciellt specat plagg eller kollektion.

Har hört mig för i några butiker nu och fått klart för mig att Norröna inte riktigt håller den nivån som de borde för tillfället. Hoppas verkligen att de skärper till sig då deras kläder är väldigt smart formgivna och med väldigt bra materialval på de flesta produkter.
 

har svenska elitförband slutat med taiga?

jag valde själv mellan norrörna recon och taigas fjs ställ, jag kunde inte hitta en enda anledning att välja norröna framför taiga, sedan är taiga nästan halva priset.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erpan Mountain works, har dom tummat på kvaliten? Kläder 4
Är kvaliten på sömmar i byxor sämre nuförtiden Kläder 4
Gidenstam Någon som vet något om kvaliten på Taigas Kläder. Kläder 10
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
gost Norrönas Vengetind och Falketind pants Kläder 1
Holmlund Norrönas militära kläder! Kläder 2
Isildur Norrönas kläder Kläder 9
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.