Softshell erfarenheter (Lundhags)

Tjena grabbar och tjejer,

Jag har lite ågren angående mitt senaste jack-köp och vill gärna ha lite åsikter från lite mer erfarna :)

Förra säsongen tittade jag på en del softshell jackor men kom aldrig riktigt fram till varför jag behövde en. Häromdagan kliade det dock tillräckligt i fingrarna för att jag skulle slå till på en Lundhags softshell, endast 1200pix så jag tyckte att det var värt en chansning.

Jag vill ha en jacka som jag kan gå omkring i mest hela tiden, cykla till jobbet, turer i skogen, kanske fjället. Behöver inte vara 100% vattentät och skall andas ok.

Huvudproblemet med denna jacka är att den inte ens är nära att vara vindtät. Om man gör 'sätt-munnen-mot-och-blås-testet' så blåser man genom tyget med marginellt motstånd. Detta gör då att man måste ha med sig ett skalplagg om det är blåsigt.

Till detta kommer att jag är lång och inte tillräckligt tjock, så med bra armlängd så blir passformen inte särskillt tight dvs stretchen utnyttjas väldigt lite. Gör iofs att man får plats med en del under om man vill.

Hur är andra softshells, ska de inte vara vindtäta?

Tacksam för kommentarer..Har tio dagars öppet köp och funderar på att byta mot något annat.
 
Powershield

jkma; sa:
Hur är andra softshells, ska de inte vara vindtäta?

Tacksam för kommentarer..Har tio dagars öppet köp och funderar på att byta mot något annat.

De ska vara vindtäta, åtminstone såpass att man inte känner vinden genom tyget. Vad är den gjord i för material? Om du kan och vill byta så skulle jag rekommendera någonting gjort i Powershield Light, det materialet tycker jag är kanonbra. Vindtätt, vattenresistent, tåligt, stretchigt och jätteskönt mot kroppen (andas mycket, mycket bättre än t.ex. Windstopper). Det är fem önskningar på samma gång, dvs. bättre än ett Kinderägg. :)

Jag har min PS Light-jacka varje dag, till allt. Kommer kanske att passa mig för att använda den vid glödsprättande fiskebrasor i sommar, men det får man leva med.

/P
 
En tanke som kan hjälpa i beslutsångesten: Om vindtätheten är sämre än en jeansjacka tycker jag att du ska byta.
 
Re: Powershield

Tinydoh; sa:
De ska vara vindtäta, åtminstone såpass att man inte känner vinden genom tyget. Vad är den gjord i för material? Om du kan och vill byta så skulle jag rekommendera någonting gjort i Powershield Light, det materialet tycker jag är kanonbra. Vindtätt, vattenresistent, tåligt, stretchigt och jätteskönt mot kroppen (andas mycket, mycket bättre än t.ex. Windstopper). Det är fem önskningar på samma gång, dvs. bättre än ett Kinderägg. :)

Jag har min PS Light-jacka varje dag, till allt. Kommer kanske att passa mig för att använda den vid glödsprättande fiskebrasor i sommar, men det får man leva med.

/P

Om Powershield Light vet jag inget.

Däremot kan jag upplysa om att windstopper inte är något enhetligt begrepp. Jag har haft windstopperjackor som varit alltför täta för kraftigare fysisk aktivitet men har ett par softshell windstopperjackor från Mammut vid namn Ultimate och Ultimate Pro som har en kombination av väv och Windstopper Taifun membran som passar mig perfekt för intensiva aktiviteter som cykel mm i allt från snålblåst, hällregn blötsnö till skidåkning i många minusgrader.

http://www.globetrotter.de/de/shop/...+%28M%E4nner%29&u_kat=Winddicht+%26+Softshell

Har ungefär samma egenskaper som du beskriver ovan.

Thure
 
Det windstoppermembran som satt (sitter?) i WS-skaljackor upplevde jag som tätare än det som idag sitter i min haglöfs N2S-tröja med WS-membran. Produktutveckling?
 
Re: Re: Powershield

thureb; sa:
Däremot kan jag upplysa om att windstopper inte är något enhetligt begrepp. Jag har haft windstopperjackor som varit alltför täta för kraftigare fysisk aktivitet men har ett par softshell windstopperjackor från Mammut vid namn Ultimate och Ultimate Pro som har en kombination av väv och Windstopper Taifun membran som passar mig perfekt för intensiva aktiviteter som cykel mm i allt från snålblåst, hällregn blötsnö till skidåkning i många minusgrader.

http://www.globetrotter.de/de/shop/...+%28M%E4nner%29&u_kat=Winddicht+%26+Softshell

Har ungefär samma egenskaper som du beskriver ovan.

Thure

Ok det visste jag inte, jag trodde produkten Windstopper(c) från Gore, med det välkända stoppmärket som logga, var en enda sak. Tack för upplysningen. http://www.gore.com/en_xx/products/consumer/windstopper/index.html

/P
 
Reklam

Gore är som bekant bra på marknadsföring se t ex http://www.windstopper.com/softshell/se/ och här finns förstås inga som helst nackdelar beskrivna.

Jag tycker att softshellutbudet är rätt svåröverskådligt. Det finns en del tester som kanske kan vägleda t ex fanns någon i Utemagasinet för ett år sedan.

Sök i forum i vänsterspalten så kanske du blir lite klokare.

Thure
 
Lundhags

Lundhagsjackan är gjord i nått ospec polyester material:
http://www.lundhags.se/asptest/articleprint.asp?ID=00863

Enda infon är att det är polyester och att den ska tvättas med olika NIKWAX grejer för att vara vattentät. Den har mao inget membran utan bara ett lager. Den är som sagt inte så vindtät men den andas ordentligt.. Om det är kallt och blåser, typ 8-9 grader som det varit nu på mornarna, blir man kall av vinden och man får trampa på för att få upp värmen på cykeln. Det lutar åt att jag byter mot en vindtätare jacka, softshell eller nått annat.

Tack för era kommentarer!
 
Baloo?

Är det en Baloo du har? Jag har använt min sen i höstas nu, och är i stort sett nöjd. Jag har inte märkt av att den inte skulle vara nog vindtät. 100% vindtät behöver den ju heller inte vara. Jackan har använts till allt från skidåkning på fjället till promenad med hunden. Andas mycket bra och står emot väta ett tag. Jag saknar en huva ibland, men då får man väl krypa in i skalet. Och priset är bra!

// Lars
 
Re: Baloo?

kasper99; sa:
Är det en Baloo du har? Jag har använt min sen i höstas nu, och är i stort sett nöjd. Jag har inte märkt av att den inte skulle vara nog vindtät. 100% vindtät behöver den ju heller inte vara. Jackan har använts till allt från skidåkning på fjället till promenad med hunden. Andas mycket bra och står emot väta ett tag. Jag saknar en huva ibland, men då får man väl krypa in i skalet. Och priset är bra!

// Lars

Hur har du gjort när du haft den på fjället, har du tagit med en extra skaljacka då? Det jag är rädd för är att man inta kan hålla värmen i blåsigt/kallt väder på samma sätt som i ett vindtätt skal.

Men å andra sidan kan det vara smidigt att den andas så bra.. Än så länge har jag bara cyklat med den ett par gånger, ska prova den lite till innan jag bestämmer mig.

/Joakim
 
Re: Re: Baloo?

jkma; sa:
[
Hur har du gjort när du haft den på fjället, har du tagit med en extra skaljacka då?
/Joakim

En vanlig hard-skal kommer man inte ifràn om man ska ut pà lángre turer där risk för skitváder föreligger.

Fördelen med softshell är ju visserligen att den ska ha en sâ pass bra balans mellan vinddtät/vattenavvisande/andandes att man kan ha den som jacka vid de flesta aktiviteter och váderförhâllanden, men blir det riktigt överjävligt sà funkar den inte lángre, utan dà màste hardshellen fram ur ryggan.

Detta är ju dock att föredra framför att behöva ha pà sig en hardshell vid de mânga tillfállen dâ en sâdan är overkill och bara gör en svettig och eländig.


En softshell ska dock enligt mig klara en hel del vind innan hardshellen ska behöva bli aktuell, samt även viss nederbörd.
 
Jag brukar resonera som så att en Softshell inte ska vara heltät utan endast tillräckligt tät för att få bästa komfort, sedan beror det ju på vilken typ av aktivitet och årstid man ska ha den till.

När jag skulle skaffa en softshell tittade jag oxå på Baloo men tycker inte att den gav tillräckligt motstånd vid 'sätt-munnen-mot-och-blås-testet'
Samma gällde även GammaLT, ingen av dem är speciellt vintät och jag upplevde dem mest som ett par välldigt hållbara och smidiga tröjor

Jag valde i stället en jacka av Powershield som jag tycker har en utmärkt kombination av värme och vindtäthet för höst och vinter bruk. Vilket lett till att min heltäta skaljacka fått spendera större delen av turerna nedpackad i ryggsäcken.
Jag är nu på jakt efter ett liknande material utan fleece på insidan för sommar bruk. Efter att ha tittat runt lite verkar det som en vindjacka i microfiber ligger närmast tillhands.

[Ändrat av joask202 2005-06-02 kl 17:28]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
PJE Softshell Kläder 25
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
PJE Tierra softshell Kläder 12
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
fujii Varför Softshell??? Kläder 71
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
mankan83 Softshell Kläder 14
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3
Alsander Erfarenheter av Mammut Taiss Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.