AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga?

Någon som använt någon av rubricerade kängor i mer högalpin miljö?
Passformen måste jag ju komma fram till själv, men åsikter om
- hållbarhet/slitstyrka
- vattentäthet
- torkningsförmåga
- etc...

...mottages tacksamt!

Ser ni bättre alternativ som jag missat, så tipsa gärna. Skorna skall användas till scrambling och enklare klättring under inte alltid snöfria förhållanden, men samtidigt tåla att flerdagsvandra i. Mina minimivillkor är närhet till marken (alltså ingen högt uppbyggd sula), sula med "klätterzon" under tån, gummirand runtom och (helst) "hel" ovandel i läder, utan en massa trams och ränder.
Sulan får inte vara jättestel annat än lateralt. Vriststöd och "stegdämpning" är inte prioriterat.

Att kängorna dessutom skall vara lätta, breda om tårna, smala om hälen/vristen och opolstrade/snabbtorkande vågar jag ju inte hoppas på...
 
Bumpar tråden, för Stockholmstrippen närmar sig med stormsteg.
Någon som har erfarenhet av rubricerade eller motsvarande skodon?
Med mina barfotaideal skulle jag egentligen helst vilja ha ännu nättare skor, typ Haglöfs Roc Legend Mid, men de ser lite väl ömtåliga ut för mina syften (t ex ingen hel gummirand) och håller väl knappt heller att sparka runt i snö med någon längre stund utan att bli genomsura - eller?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.