Regnkläder - Lätt eller tungt?

Min Marmot Precip jacka läcker in vid axlarna, dags att köpa nytt! Vill ha något som är mer slitstarkt. Funderar på ett nytt lätt ställ eller en skaljacka med tillhörande byxa. Har hittat en variant hos RAB som är riktigt intressant:
http://rab.uk.com/products/mens-clothing/shell/stretch-neo-jacket.html
http://rab.uk.com/products/mens-clothing/shell/stretch-neo-pants.html
Vikten på ett kilo gör att jag tänker att då blir det detta som jag går i även vid bra väder, frågan är om det verkligen ventilerar så bra så att det kommer fungerar?
Har gillat att ha ett lätt och packbart set men då är frågan i så fall vad jag skall välja. Har ni några förslag som även är slitstarka? Jacka med kort eller lång dragkedja? Byxorna vill jag gärna ha med långa dragkedjor så det är lätt att få på utan att ta av sig kängorna.
 
Mina erfarenheter av regnkläder är att andasfunktion i största möjliga mån är ett försäljningsknep. Ventilationen man kan få är ut från naturliga öppningar som runt hals/huvud, handleder och i många dyrare fall när de sätter in öppningsbara ventilationshål under armarna.

Själv föredrar jag slitstarkare regnkläder då jag vistas mycket i skogen och där får kläder utstå mycket grenar, vassa kvistar och liknande men om man bara är ute på ängspromenader i regnet kan man ju välja lättare grejjer. Regnkläder använder jag aldrig vid fint väder.. Vad är vitsen med det ?

Så vart ska du vistas och under vilka omständigheter ?

Mvh // Johannes
 
Slitstarkast har visat sig vara galon, PU, men de måste ha ventilation.

Eftersom jag bara bär regnkläder när det regnar så brukar ett lätt ställ från ITAB följa med, det håller några år, kostar inte en herrgård och byts ut utan tårar, Pacaway kallas det.
 
Vill man ha det tyngre artelleriet så är det Grundéns som gäller. Under decennier har detta varit förstahandsvalet bland yrkesfolk - t.ex. yrkesfiskare - inte bara i Sverige utan även utomlands. Deras hemsida har varit hälsosamt befriad från allt vad "Gilla oss på Facebook" och snitsig webdesign heter - men ingenting varar ju för evigt... :( Nu är det nya ägare, läcker webdesign och till och med en Gilla-knapp. Ryktet säger dock att de nya ägarna satsar hårt på produktionen, så förhoppningsvis har märket inte hamnat i händerna på några kortsiktiga riskkapitalister...

http://grundens.se/

/Mats
 
Förhoppningen var att få lite input av några som idag använder lätta regnställ som håller bättre än Marmot Precip med förslag på vad jag kan titta på.
Skalplagg har jag inga problem med att använda om det är tillräckligt svalt ute för att man skall kunna klä sig under för att undvika svetttning vid aktivitet.
Att det inte finns några kläder som kan hantera regn och hög aktivitetsnivå som genererar svettning är jag införstådd med. Men att andasfunktionen skulle vara ren marknadsföring håller jag inte med om.
Ett lätt regnställ är min tanke att använda under sommarstid under vandringar, bla fjället, men även i stan. Sommarstid så är det för varmt att gå i skalkläder. Men jag vill ändå undvika att dra in genomvåta kläder i tältet. Det blir med andra ord minimalt med kläder under regnstället och lägre tempo.
Galon är inte aktuellt! Det behöver inte vara så slitstarkt:)
 
Tjena. Vad jag förstått det som så läcker de flesta regnplagg in vid axlarna efter ett tag, eller efter långa långa regn. Problemet med lättviktsplagg är om du ska ha en rygga på, tyget är inte särskilt slitstarkt. Däremot brukar lättviktsplagg inte ha sömmar i axlarna.
Jag själv har blivit en gramjägare, mest för att vi är tvungna till det då hela familjen ska med (4 barn), och när jag jagade lätta regnkläder blev det faktiskt ett billigt från Everest, på Stadium. Jackan kostar 399 kr och setet kostar 599. Jag valde det som har mesh hela vägen på insidan, med hela vägen menar jag även ärmarna. Detta stället var det enda jag dessutom hittade som hade mesh i ärmarna. Jackan har även ventilationsflikar på ryggen som hjälper om man inte har en rygga som täpper för. Vikten på jackan är 400 g, men då får jag även mer isolering (meshen är ju grym isolering pga luftfickorna). Byxan, med mesh hamnar på 250 g, och då går meshen hela vägen ner till byxkanten. Jag är väldigt nöjd med jackan (dom är lite små i storlekarna)
Det du kan göra annars, om du köper en jacka utan mesh, är att köpa en myggjacka, 159 kr på friluftsvaror.se, och ha innanför - funktionen borde bli samma. Vikten ligger på 100 g för en myggjacka. Men kanske inte lika praktiskt
Lycka till.
 
Just det. Tänk på att de allra lättaste regnplaggen inte brukar vara av vattentät textil utan belagda textiler, med t ex DWR, och dessa beläggningar regnar bort efter ett tag. Därför valde jag bort de allra lättaste och Marmot Essence ville jag inte ha råd med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13
vandrafjäll Lätt och varmt, dunkläder för extrem kyla. Kläder 0
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
Arvidsjaur Lätt vadarsko/sandal Kläder 9
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
periskop Lätt jacka för MTB och vardag Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
sir Toby Lätt fleecetröja Kläder 5
Elinoor Tipsa mig om en lätt och smidig jacka Kläder 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.