Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort?

Braveheart std och LV

Hur stor skillnad är det mellan standardmodellen och LV? Vid vilken storlek/vikt bör man välja den ena eller den andra?
 
Braveheart VS Braveheart LV

Braveheart har ett angivet viktspann på 60-90 kg, Braveheart LV fungerar från 50-80 kg. Braveheart LV är 2 cm lägre och har något mer rocker. Skott och pedaler sitter närmare än på Braveheart. Det är tveksamt om man kan vara längre än 175 cm i Braveheart LV.

Braveheart fungerar bra upp till en längd på ungefär 190 cm är du längre så prova ordentligt.

Beufort är lite klurigare men mitt uppskattat viktspan är 80-110 kg. jag kan ha fel på några kg hit eller dit.

Ligger du på max rekomenderad vikt passar kajaken endast för dagsturer eller möjligtvis för enstaka övernattningar.

Valet beror på hur mycket packning du ska ta också. Väger du 80 kg i Braveheart LV finns det inte plats för mycket packning. Då väljer du hellre Braveheart. Väger du upp till 75 kg fungerar Braveheart LV bra.
 
Braveheart std och LV

Jag provsatt en Braveheart på Tjäröfestivalen 2011. Är 1,75/75 med korta ben. Både jag och han från Connos kajak tyckte att std såg stor ut då. Ganska vanligt för mig. Tror det beror på mina korta ben.

Minns att det på något sätt kändes befriande när jag kände skottet med tåspetsarna i en pilgrim exp :)
 
Premiär!

Tog en härlig första tur utanför Nynäshamn igår. Hittills mycket nöjd!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    52.9 KB · Visningar: 811

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips