Allt om regnkläder?

Snubblade över den här sidan, en utförlig redogörelse för hur regnkläder bör fungera (och varför en del inte verkar göra det).

http://www.bushwalking.org.au/FAQ/FAQ_Rainwear.htm

Historien om GoreTex var intressant läsning, har inte sett de detaljerna tidigare.

Och att det är impregneringen av yttertyget som är viktigast även på membranplagg är nog nåt som många borde ta till sig.
 
Kul och närmare sanningen än reklam

Kan rekommendera länken ovan. Bör kunna inspirera till egna okonventionella lösningar. Det är hur man använder plaggen som skiljer vad som är bra respektive dåligt i en given situation.

Thure
 
GT-paradox

Väldigt intressant det där med Gore-tex i tropiska klimat med hög luftfuktighet.

Enligt snubben i USA:s försvar som labbtestade membran (har inte länken framför mig) så "andas" GT som bäst när det är som fuktigast (medan Entrant och Event är oberoende av luftfuktigheten) vilket innebär att det alltså släpper genom mest ånga just när risken är som störst för att ånga istället tränger IN i plagget.
 
nermander; sa:
Snubblade över den här sidan, en utförlig redogörelse för hur regnkläder bör fungera (och varför en del inte verkar göra det).
Tackar! Det blir perfekt kvällslektyr, min gamla Klättermusen börjar äntligen delaminera. Alltså måste jag leta efter en alternativ fjälljacka. Då kan ju lite olika synvinklar komma till pass.

/Håkan
 
Vad ska man köpa då??

Om man är urusel på att läsa Engelska då?? Var kan man hitta info om bästa köp på regnställ??
Behöver ett ställ som funkar i fjällvärlden då man är på fisketur med tält som basstation...
Det förra stället jag hade är helt slut och jag söker något som även värmer lite i fjällen då det kan vara kallt, men man ändå vill ut och flugfiska...

Mvh Henka..
 
tja, ett regnställ ska väl inte värma utan endast hålla vätan borta. Marmot Precip är ett bra och inte allt för dyrt regnställ.

/Martin
 
Regnställ...

Jo jag vet, men jag vill ha den jackan också här vid Gävlekusten då Havsöringen går till och lite grövre vill jag att jackan ska vara...
 
Försvarets regnställ

Försvarets regnställ tål tuffa tag och håller regnet borta. Men det andas inget vidare dock...
 
Re: Försvarets regnställ

sajberjohan; sa:
Försvarets regnställ tål tuffa tag och håller regnet borta. Men det andas inget vidare dock...
Jag haver letat efter försvarets andningslösa men ej funnit den. Någon som känner till var man kan köpa en dylik? // RJ
 
..."So there is a trend today towards rainwear which is not 100% waterproof, but does have this insulation layer under it. You probably won't see it in Australia yet, but the Europeans knew about it long ago and the Americans are thinking they invented it recently."... :) Den var kul den ..
..."In real terms, this means we need either a temperature gradient or a vapour concentration gradient across a fabric to get vapour transmission, or both. So most fabrics work well when the outside air is a very cold and very dry - high alpine conditions in America or Europe maybe. But when the outside air is warm and humid, like we get so often around Sydney or Queensland, you are dead out of luck.".... :))) Mera kul och precis vad jag predikat i åratal men ingen vill tro mig :-( // RJ
[Ändrat av walk_alone 2004-03-07 kl 20:59]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.