Regnkläder för jobb-cykling

Säkert kärt gammalt ämne. Men - jag hittar inget.
Jag har (tidigare -!) cyklat mycket Audax, har allt, har sett allt.
Men nu har jag skaffat mig vanan att cykla till jobbet. Svårt tidigare med 400 kilo verktyg och annat gott som måste vara med dagligen.
Men jag hittar banne mig inga regnkläder som ska vara överdragskläder över vanligt enkel inneklädsel.
Jag hade tidigare en uppsättning Tenson-regnkläder som skulle andas. Man blev våtare inuti än utanpå. Jag kör också gärna motorcykel, och där är det inget problem att hitta bra kläder för alla vädertyper.
Jag begriper att man inte kan ligga i som en hund utan att bli svettig, men jag vill gärna hitta nåt ändamålsenligt - för cykling är det självklart att ryggen ska vara bra luftat, gärna gore-tex-aktigt, och ännu mer gärna i varsel-lime-skrik-gult. Halvarsson tillverkar sånt för MC-bruk.
Är det någon som handlat nånting som kan uppfylla kriterierna, svara gärna med erfarenhet, märke och inköpsställe. De allmänna råden kan vi ha i en annan tråd... ;-)
[Ändrat av Holt 2007-03-15 kl 20:51]
 
Det finns regnställ specifikt för cykling, det brukar ha bättre ventilation. Det finns inga membran som både är vattentäta och samtidigt släpper ut så mycket vattenånga att man kan cykla i dem. Man måste ha bra ventialtion. En variant är ju poncho.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26448
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=38069
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36103
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29908
 
Jag i varje fall måste duscha och byta om när jag kommer till arbetet, lite över två miil. Jag har syntetunderställ, cykelkläder och när det regnar cykelregnställ, skoöverdrag är den viktigaste vinterdelen strax före bra regnvantar.
När det "bara" är Skånsk blåst rekommenderar jag en cykelvind jacka. Riktiga cykelhandlare har.
Men att tro att du kan cykla milen rejält, och speciellt iförd regnställ, utan att byta om och duscha är nog en väl naiv och teoretisk rådgivare.
Jag kan cykla 3-4 km så makligt att jag inte behöver duscha och byta när jag kommer fram. Men är det längre så känns det bäst att pinna på.

go tur
 
johankse; sa:
Jag i varje fall måste duscha och byta om när jag kommer till arbetet, lite över två miil. Jag har syntetunderställ, cykelkläder och när det regnar cykelregnställ, skoöverdrag är den viktigaste vinterdelen strax före bra regnvantar.
När det "bara" är Skånsk blåst rekommenderar jag en cykelvind jacka. Riktiga cykelhandlare har.
Men att tro att du kan cykla milen rejält, och speciellt iförd regnställ, utan att byta om och duscha är nog en väl naiv och teoretisk rådgivare.
Jag kan cykla 3-4 km så makligt att jag inte behöver duscha och byta när jag kommer fram. Men är det längre så känns det bäst att pinna på.

go tur

Det blir ju en ekvation mellan tid på cykeln och tid i duschen. Jag har 1 mil att cykla, och gör det på en halvtimme, men slipper duscha. Pinna på kan jag göra på hemvägen eller på fritiden. Duscha på jobbet är förvisso möjligt men inget att längta efter.

När det inte vräker ner cyklar jag i en Brooks-jacka som är ämnat för de som kutar omkring. Den fungerar bra, är välventilerat i ryggen men hyggligt tät fram. Tål även lite lätt regn.
Vad jag söker är nånting som även finns som överdragsbyxa. Med tanke på hur illa trafiken fungerar i Malmö vill jag gärna ha en jacka i varselfärg - men jag ska titta hos en välsorterat affär för arbetskläder; det börjar komma kläder som går att arbeta i även under odrägliga förhållanden. Att det blir varmare begriper jag, men då får jag ta mer tid - jag cyklar inte för att tävla utan för att hålla min kropp i hygglig form åren fram till pensionen.
 
Hittade en signalgul Nike Storm Fit Jacket på flEa-bay från Tyskland, €80, verkar vettig. Såg & povade en sådan i den lokala cykelhandeln, men då den verkade för dyr - ca 2.000:- drog jag öronen åt mig. Tyska priset verkar vettigare. Nu får jag se om jackan också är det, när den väl kommer.
Tack för hjälpen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13
kultingen Behöver en skaljacka för cykling och "promenader" Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.