Regnkläder - en evig diskussion

Jag tillhör de personer som blir sjöblöt under regnkläder - även aldrig så dyra membranvarianter. Jag har därför en fråga:
Är det någon där ute som har praktisk erfarenhet av poncho och byxholkar i busväder på fjället?

Ni som skulle avråda mig från sådan utrustning: Vad är alternativen? Jag har för mig att jag läst i någon tråd om membranplaggens storlek. Jag tror att någon hävdade att andningsförmågan ökar om plagget sitter tight. Stämmer detta?

undrar

HåkanF
 
MAJJEN; sa:
Jag tror att någon hävdade att andningsförmågan ökar om plagget sitter tight. Stämmer detta?
Chansen för att vattenångan kondenserar innanför membranet minskar om plagget sitter tajt så man blir m.a.o. inte lika blöt inifrån.
Jag har själv goda erfarenheter av att springa i ett ganska tajt KIMMLite Kamleikaställ, http://www.kimmlite.com/ , men jag har bara testat en gång än så länge. Om 2,5 veckor har jag mer erfarenheter... ;)

Se även http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33682
 
Ja, i tajta plagg ligger membranet så nära huden att den svettfuktiga luften inte hinner kondenseras (som sker på ett membran långt från huden = kallt membran). Sommartid vet jag inte om detta är riktigt avgörande, är du en svettis så är du, och då kan inga membran i världen hjälpa dig. Jag sällar mig till samma skara, och varje regn sommartid blir en avvägningsfråga mellan att gå i underställ (=bli blöt utifrån), eller att ta på regnkläder (=bli blöt och stinkande svettklibbig inifrån).

Har också funderat på poncho + byxholkar. En poncho som dras över ryggsäcken har dessutom den fördelen att man slipper ett membran mellan sig själv och ryggsäcken. En som jag gick med denna sommar körde denna lösning, och den fungerade fint för honom. Samtidigt är ponchon mindre bra om man lägger ned ryggsäcken och t ex gör en dagstur eller bara lullar runt i lägret. Där är en regnjacka bättre. Således skulle man kanske välja en poncho vid ren vandring, och en regnjacka vid t ex kombinerat fiske-vandring, eller likn.

Min lösning so far, som funkar hyfsat i "alla" väder är att ta en regnjacka med rejäla ventilationsdragkedjor under armarna, i mitt fall Marmot Precip (skulle aldrig köpa en regnjacka utan dessa öppningar). Idealet vore en jacka med upprullningsbar rygg, som Klättermusen Grim, men jag skulle aldrig släpa en så tung och dyr jacka som regnplagg sommartid.

Regnbyxorna hanterar jag så att jag tar på dem så sent och sällan som möjligt, eftersom de blir grymt svettiga. Jag har funderat på att kombinera byxholkar med vanlig regnjacka, för att minimera svettblötheten. Ett intressant alternativ (som ska prövas när jag slitit ut mina nuv regnbyxor) är att gå i regnbyxor med dragkedjor längs hela benen, som kan öppnas efter behag för att ventilera. I nuläget går jag med regnbyxorna rejält nedhasade (Gällivarehäng till grenen) och öppen gylf på vandringsbyxorna. Om det är snyggt? Nej.

Att gå utan regnbyxor testade jag i flera år, men har nu insett att det är riktigt, riktigt dåligt. Om det blir kallt (snöblandat regn) så fryser man, och om det regnar rejält så rinner regnet ned i kängorna.

De dagar man väntar regn kan man starta i enbart underställsbyxorna, och sedan dra på regnbyxorna utanpå när det börjar ösa ned. Jag tycker detta underlättar svettransporten, men man ser ut som Fantomen när man kommer traskande i sina långkallingar.

Förhoppningsvis kan ovanstående funderingar hjälpa dig på traven. Holka eller inte holka?
 
Teori och praktik

Om du har ett tight skalplagg så kanske ångan inte kondenseras mot plagget, men du har mindre mängd luft att fylla med ånga och om du svettas mycket en längre tid så kommer förmodligen inte skalplagget hinna med att "andas" ut fukten.

Ett vidare skalplagg med bra ventilations möjligheter skulle kunna byta den fuktiga luften, som byxholkar och regnrock, i (icke andande) galon, gjorde förr...

Det finns flera teorier, men det hela brukar avgöras på hur mycket personen svettas. Personligen är det knappt jag håller mig torr en solig dag i shorts och T-shirt, om jag vandrar i ett hyffsat tempo. I somras hade jag min vatten avvisande vindjacka (Klättermusen Ask) när det regnade och drog bara på mig skaljackan när jag rastade.

Om det inte regnar ihållande i flera dagar aktar jag mig hellre från svett än regn. Är dock lite nyfiken på Klättermusens kilt och byxholkar...
 
Re: Teori och praktik

mattias353; sa:
Om du har ett tight skalplagg så kanske ångan inte kondenseras mot plagget, men du har mindre mängd luft att fylla med ånga och om du svettas mycket en längre tid så kommer förmodligen inte skalplagget hinna med att "andas" ut fukten.

Ett vidare skalplagg med bra ventilations möjligheter skulle kunna byta den fuktiga luften, som byxholkar och regnrock, i (icke andande) galon, gjorde förr...
Men tack för att någon upplevt samma som jag! Jag hävdade tidigare med en dåres envishet samma som ovan, dvs att ett luftigt sittande skalplagg är väl så bra när yttertemperaturen inte är så låg, och man har bra möjligheter att ventilera. Sedan blev jag upplyst om poängen (som jag skrev i mitt inlägg) med tighta skalplagg, men jag tror att denna visar sig ffa vintertid. Men det verkar som att du dragit samma slutsats som jag, att det inte finns några genvägar fram till den perfekta regnjackan, varför man får gå småfuktig i duggregnet iförd något plagg utan membran...
 
Alltså, inget membran i världen hjälper när man SVETTAS. Membranplaggen hjälper för den fukt som huden ger ifrån sig även när man inte svettas. Men börjar man svettas så blir det för mycket fukt för att hinna ventileras bort. Man kan ju inte räkna med att bli mindre svettig i ett membranplagg än man hade varit utan plagget. Däremot blir man mindre svettig i ett membranplagg än i ett helt tätt plagg.
 
Poncho rular

Jag har vandrat i stormande regnoväder flera gånger och haft på mig poncho. Jag är rekommederar det!

Jag började med poncho av två anledningar:
1. Jag svettas som en gris i vanliga regnkläder
2. Membrankläder är dyra och vattentätheten har ändå svikit många gånger

Med poncho har jag svettats mindre och hållit mig och ryggsäcken snustorra.

Nackdelarna med ponho:
-kan vara lite krånglig att ta på själv
-smalbenen blir blöta (men har man på sig damasker så löser det sig)
-knapparna går lätt sönder om man har köpt en dålig poncho
-man ser ut som en dromedar

Köp en poncho av ren plast, som är garanterat vattentätt. En som är lite tjockare och har bättre kvalitet på knäppanordningen. Testa!
 
Re: Poncho rular

matslandgren; sa:
...
-smalbenen blir blöta (men har man på sig damasker så löser det sig)...
Det där var ingen dum idé. Att köra med en lång poncho (jag funderar antingen på att sy en själv av något gammalt tält, eller att köpa en Hillberg Bivanorak) och damasker måste ju vara det bästa någonsin. Kunde man bara få en absolut vattentät övergång från damaskerna till kängorna så kunde man vada rätt bra med den lösningen. Splendid!
 
Jag provade damasker en dag under min Sarek-vandring i augusti. Jag tyckte det blev alltför varmt. Byxholkar kanske är en bättre lösning. För vadning använder jag
"vadar-boots", ibland i kombiation med ITAB´s Packaway regnbyxa, när vattendjupet så kräver.
Regnjacka har jag ITAB´s Packaway. Vid regn blir jag "dyngsur" av svett, men jackan är lätt och stoppar bra mot blåst. Poncho låter som ett alternativ värt att prova.
/ Bertil
 
Fjällräven har lagt av med det helt täta materialet i deras poncho och byxholkar och istället börjat använda "Hydratic", som ska släppa igenom ånga. Någon som testat om detta gör någon märkbar skillnad vid användningen av poncho? Fjällrävens poncho är förresten för liten att använda med 100-literssäckar och liggunderlaget fastspänt vertikalt baktill.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.