Regnkläder? Vad rekomenderar ni?

Var rekomenderar ni för regnkäder för fjllvandring? och var kan man hitta dom billigt? finns de någon bra affär på nätet? eller ska man köpa något annat än rena regnkäder, något som fungerar som vanlig jacka oxå?
 
Alternativen är ett vindplagg och ett regnplagg, eller ett kombinerat vind och regnplagg.

Vindplagget kan vara kraftigt vattenavvisande, så fungerar det bra även under de frekvent förekommande korta skurar fjällvärlden ofta uppvisar. Regnplagget kan vara av traditionell helt tät typ, eller ett membranplagg som släpper ut vattenånga.

Ett kombinerat vind och regnplagg med membran är en kompromiss. Du går skönast i bara ett vindplagg när det inte är kraftig nederbörd. Och, tycker jag, du går skönast i ett regntätt membranplagg när det ösregnar. Vid lägret när din fysiska aktivitet är relativt låg funkar ett traditionellt regnplagg bra.

Själv använde jag länge dels en vattanavvisande vindjacka, dels ett traditionellt regnplagg. Sedan bytte jag ut det traditionella regnplagget mot ett membranplagg och använde membranplagget som regnplagg. Med tiden lämnade jag vindjackan hemma och tog bara membranplagget. Som vindplagg när det inte är nederbörd kör jag med en vindtät skjorta.

Nu har jag kompletterat membranplagget med en lätt fuktavvisande windbreaker i pertex, som är bra att gå i när det bara kommer skurar som inte är ihållande.

Här finns nästan lika många skolor som vandrare:)

Kolla Taiga och Itab (använd sökfunktionen och kolla gamla trådar) för lägre priser än de vanliga friluftsbutikerna. Lite försiktighet med Itab, som har både bra och billiga grejer, och mindre bra och billiga grejer. Taiga håller högre klass.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2005-06-04 kl 21:51]
 
Jag har helt övergett tanken på ett separat vindplagg, eftersom jag sällan behöver ett. På fjället blåser det gärna, men där rör man sig oftast och blir varm, så vinden kyler skönt. I skogslandet blåser det sällan så att ett vindplagg är motiverat. Om det blåser kallt när jag stannar så drar jag på mig regnjackan, eftersom jag inte svettas särskilt mycket när jag sitter still. Dessutom kan jag öppna dragkedjor i fickor och under armarna för att ventilera om det blir för varmt. Om det blåser riktigt kyligt när jag vandrar så fungerar regnjackan också hyfsat som vindplagg, och jag behöver inte byta om det kommer en skur (vilket det nästan alltid gör).
Min regnjacka är en Marmot Precip, som har ett membran som släpper igenom lite ånga, men inget mirakel direkt. Tricket är att jackan är lätt och inte tar någon plats hopknölad, kostar dessutom inte så mycket. Ett billigare alternativ som dock saknar ventilation under armarna (ett måste för ett svettdjur som jag) är väl någon av ITABs regnjackor, minns inte vad deras heter, men de har ett komplett regnställ för 600:-
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.