Riktiga regnkläder?

Under riktigt djävliga förhållanden, med flera dagar oavbrutet dygnsregn, finns det inga GTX eller diffutionsplagg i världen som håller tätt. Oavsett hur välimpregnerade dom är. Då är det bara RIKTIGA regnkläder som står pall. Men dom har ju som all vet sina nackdelar.

Så det jag söker är alltså slitstarka, lätta regnkläder (ej diffutionstyp) men med goda ventilationsmöjligheter, som är enkla att dra utanpå alla andra kläder när regnet kommer. Finns det några sådana plagg?

Har tittat lite på kombinationen 3/4-lång rock och byxholkar. Men det enda jag har hittat är gjorda av galonliknade material, och det är allt för tungt.

Är det någon som har några förslag på de klädersplagg jag söker, eller önskar jag mig för mycket?

Tack/ Kalle
 
Jag har goda erfarenheter av ett ställ från Abeko, tror det heter "Sarek special". Det är gjort i pu material som väger lite men är helt tätt. Det finns ventilationsnät i ryggen och i midjan på byxan. Har fjällvandrat med detta och tyckt det har funkat helt ok.

Hälsningar

Andreas
 
Jag använder försvarets regnställ 90. Det andas inte bättre än några andra regnställ men det väger lite, tar liten plats, är slitstarkt och vattentätt. En av de få bra saker som försvaret har...
 
Om du är intresserad av att lägga upp lite mer pengar än vad ett vanligt galonregnställ kostar så föreslår jag regnställ av samma typ som skogsarbetare använder.

Det regnstället jag har stiftat bekantskap med är av märket Jonsered (samma som motorsågarna). Kan ínte säga exakt pris, men för 8-10 år sedan kostade det omkring 600:-. Detta säger dessutom en hel del om hållbarheten, mig veterligen klarar det av mycket hårt slitage med undantag av när man slinter med motorsågen...

Den modellen jag använt har ventilationsnät under armarna samt en ventilationsöppning i ryggen.
Byxorna har nät upptill, ca 10cm, så själva det regntäta materialet börjar någonstans på halva skinkan.

Regnstället är betydligt lättare än ett galonställ och faktiskt riktigt trevligt att använda.

Kolla i järnaffärer, Cykel & Mopedhandlare eller likande där motorsågar och tillbehör säljs.

/martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.