Regnkläder i djungeln

Jag reser till sydamerika i mars och det vore trevligt att få lite tips om lämpliga regnkläder; gore-tex, poncho, traditionellt regnställ mm. Kommer att vistas djungeln, men också i mer höglänta delar.
 
Nyss hemkommen från resa i Mexico-Guatemala-Belize med en hel del djungeltrekk. Kan VARM rekommendera Patagonia Velocity Shell. Yttepytteliten lättviktsjacka som man lätt trycker ned i fickan när det blir varmt. Godkänt vindtätt och funktionell även när kylan kryper på (som skal över en fleece)

Att släpa runt på GT-ställ är nog att ta i om du inte tänker ge dig riktigt högt upp (snö +4000) En Vindstopper är ju aldrig fel, mycket användbar.
 
Sydamerika & regn

Till att börja med, kolla VAR du skall åka. Om du inte har bestämt exakt resrutt än, så är det lämpligt att kolla var det regnar mest just i mars. Det är naturligtvis så vist ordnat att när det är regntid i en del kan det vara normalväder i ett annan del av landet.

Djungeln är ju varm och fuktig, så det är skönast med så litet på sig som möjligt (men helst ändå heltäckande pga insekter och vassa växter). Därtill kommer att regnen ofta är korta och intensiva, dvs inget småpissande hela dagen. Därför trivdes jag bäst med en poncho, som ju ger maximal ventilation. Goretex skulle jag undvika då du kan få högre ångtryck på utsidan än insidan (dvs fukten går inåt mot kroppen!!!).

Väljer du rätt tid att gå i bergen kommer du inte att få en regndroppe på dig! Det blir dock kallt när du kommer upp på högre höjd, så du kan inte räkna med snabb och behaglig självtorkning. Här kan du alltså fundera på om du vill släpa runt på ett vind och vattentätt Goretex.

Viktigare att tänka på är de effekter som hög höjd innebär. Jag antar att du kollat allt om höjdsjuka? Något som är lätt att underskatta är att blodet blir tjockare och har svårt att nå ut i fingrar och tår, dvs det blir mycket kallare än vad temperaturen i sig låter påskina. Nollgradigt låter inte så mycket, men på hög höjd behöver du ordentligt varma vantar och sockar.

P.S. Jag valde naturligtvis att inte åka till de områden där det skulle regna just då, men vad hjälpte det? Det räkade vara en orkan på besök några dagar innan, så den flata terrängen i södra Mexico stod under vatten!

Förresten, jag antar att du övat spanskan??!

Buen viaje
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13
Snigelen Vilse i djungeln av kängor Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.