Regnkläder

  • Trådstartare kajsa.hogfeldt@malmo.se (Kajsa Högfeldt)
  • Start datum

kajsa.hogfeldt@malmo.se (Kajsa Högfeldt)

Gäst
Jag skulle vilja ha tips om inte alltför dyra regnkläder som håller för en dag i ösregn utan att ge alltför mycket kondens. De får gärna vara lätta och inte ta alltför mycket plats i packningen.
 

Björn

Gäst
jag också.....

Såna skulle jag också vilja veta var man får tag i....
Björn
 

Jono

Gäst
Untitled

Hej !
Jag tillhör dem som går Nijmegen och andra marcher anordnade av IVV eler IML och Nu ihelgen gickjag Lax marschen. Under nämnda maersch regnade det på lördagen från ca 0900 till sent på kvällen majoriteten av den tiden var jag ut och rörde på mig i tämligen snabb takt med packning. Jag hölls torr och hade inga nämvärda problem med kondens med mitt M90 regnställ.
Ett annat alternativ är en fjällräven poncho (nästan omöjligt med ryggsäck) och byxholkar. Ingen kondens och man förblir lika torr som man var när man drog på sig ponchon.
Lycka till !
 

nian2981@student.uu.se (Niklas Andersson)

Gäst
Haglöfs Foss ?

Hej, jag har precis impulsköpt en nedsatt Foss-jacka (regn) på öppet köp, undrar så smått så här i efterhand om den är värd de extra hundralapparna, de hade Helly-Hansens Helly-Tech ställ (med byxa alltså) till samma pris som för jackan.. Nån som vet nåt om Tensons MPC ?


Den generella frågan är alltså, kan nån reda ut dessa matrial/fabrikat m a p för- nackdelar, pris, m.m ?


/Niklas
 
Tenson Mpc

Mina föräldrar hade Mpc ställ från Tenson som jag använt några gånger. De andas hyfsat bra( dock ej som gore-tex etc )och höll tätt. Däremot läckte det in lite vatten genom fickorna. Huvan var usel, utan ens droppskärm och snörlåsen gick sönder. Ett hyfsat regnställ med godkänd andning och detaljmissar.
 
Foss

Efter vad jag har hört så ska Foss vara en alldeles utmärkt jacka.
Du kan nog vara nöjd med ditt köp.
 
Paclite / Windstopper shell

Hejsan !


Jag använder själv Haglöfs activentanorak (kallas numera windstopper shell) och är helnöjd med den. Funkar utmärkt ett tag även i hällande regn. Andningsförmågan är väldigt bra.Jag använder den ofta som regnplagg på dagsturer. Ska jag vara ute flera dagar utan tillgång till torkmöjligheter så använder jag en jacka / byxa i 3-lagers Goretex.


Jag har ej testat det nya Goretex Paclite-materialet men det är ju ett enormt lätt och smidigt material. Enda frågetecknet kanske är slitstyrkan enligt min åsikt.


Vet man med sig att man kommer att regelbundet ägna sig åt friluftsaktiviteter så ska man satsa på nåt bra.Jag skulle inte välja Haglöfs Foss eller Tensom MPc ellerl liknande. Windstopper shell är ju ganska billigt, man kan få en jacka för strax över tusenlappen.


Hälsar, Mats Frank, Umeå
 

dael (David Elmfeldt)

Gäst
MPC

MPC var väl det första laminatet, rätta mig om jag har fel, och som var en riktig revolution jmf med de regnställ som fanns då. Jag skulle tippa att MPC kom för ca 15 år sedan.


Jmf med G-tex så ligger MPC i lä. MPC har aldrig varit känt för att andas särskilt bra däremot skall det hålla tätt bra.


MPC är, enligt min uppfattning, ett gammalt material som fortfarande är konkurrenskraftigt jmf med andra laminat framför allt när man jmf funktion kontra pris.
 

Björn

Gäst
Regatta!!

Regatta allvädersjacka kostar just nu 269 för jacka och 149 för byxa på Itab i Surahammar. Det andas, är lätt och regntätt. Dom har postorder. Det har inte gjorts någon reklam för stället i Utemagasinet, och ingen har haft på sig det på Mount Everest, men det funkar bättre som regnjacka än min Goretexjacka, torkar fortare, tar mindre plats, och väger mindre.


För alla som inte viste så är blött Goretex uselt. Andningen går åt fel håll, speciellt om man sitter still och vädret är varmt. Ångtrycket blir då högre på utsidan än på insidan. (Som man kan förstå m.hj av fysikalkemi). Ska du iallafall ha en gortexjacka som regnplagg, ta en med tunt yttertyg, så torkar den fortare.
 

Lotta

Gäst
MPC

Jag köpte i höstas ett par Tenson regnbyxor. Trodde inte så mycket på dem då men blev positivt överraskad att de höll mej torra i två dygns ösregn. De andades alldeles tillräckligt för att gå på fjällvandring med.
Hur dom sen fungerar under hårdare fysiska aktiviteter vet jag inte.
 
Mountain equipment drylite Plus

Hej


Köpte ett Mountain equipment drylite ställ för några månader sedan. Och det har fungerat alldeles utmärkt även då man varit ute en hel dag i riktigt busväder.


Jacka har en bra huva med bra skärm.
Byxorna har dragkedjor utefter hela byxbenen så det är lätt att ta på dom utan att plocka av sig kängorna.
Materialet som används är Dry lite plus. Som jag tror dom också använder till sina sovsäckar.
Det har fungerat mycket bra utan att läcka och andningsförmågan är också helt OK.


Innan har har jag använt Tensons MPC skagway ställ. Vilket fungera helt OK.
En av nackdelarna har dock varit huvan som är skitkass.


Båda ställen kostar runt 2000 kr. Så jag skulle välja Mountain Equipments Drylite Plus ställ framför Tensons Skagway MPC.


Lycka till och ha en skön Sommar / Calle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.