Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran

Jag är intresserad av feed-back från er som äger regnjacka eller -byxor i detta material. Men håll hårt i dem, om ni känner er nöjda med funktionen.

För sin otrevliga vana trogna har Haglöfs i all tysthet lagt ner all nytillverkning av plagg med detta egenutvecklade membran, trots (enligt egna hävdanden) ett stort utvecklingsarbete och - åtminstone på papperet - helt imponerande prestanda. Detta ska alltså vara ett trelagersmembran med ytvikter som de tunnaste 2,5-lagersplaggen, 20 000 mm VP och 60 000 g/m2/24 h. Man undrar såklart vad som är priset för den gratislunchen, och man kan misstänka hållbarheten - men jag har ju ingen aning.

För några år sedan intervjuade Jörgen Johansson/Fjäderlätt produktutvecklaren Paul Cosgrove om bl a detta membran; då var det mycket "bells and whistles" och det skulle sättas i produktion 2021-22 - men blev alltså extremt kortlivat:

https://www.fjaderlatt.se/.../interview-and-musings-on...

Jag har nu haft en längre mailvaxling med Haglöfs, som först "glömde" svara på mina frågor om varför membranet tagits ur produktionen, men efter några turer skrev att det INTE varit p g a någon besvikelse med dess prestanda. Citat:
"Hej igen Joanna,
Har inte hört om att det ska vara några problem med denna, men vi sålde för dåligt utav denna modell, så vi valde att ta bort den ur sortimentet."


Hmm. Modellen kan man ju ändra på, men varför inte använda membranet i andra/nya, om det nu var så framstående.

Jag är alltså nyfiken på hur denna jacka (eller byxor) hållit för er som använt den ett tag, helst under långvandring med ryggsäck. Det dyker fortfarande upp enstaka exemplar på diverse reor, jag är på jakt efter ny regnjacka, och beroende på vad ni skriver är jag kanske beredd att testa.
 
Senast ändrad:
Jag har en Spate Jacket med 2,5-lager PROOF, vet inte hur lika materialen är. Har använt den dagligen till-och-från jobbet sedan i höstas. Har inte blivit så mycket regn, upplever att den andas väl (iaf om man har dragkedjan lite öppen). Än så länge inget synligt slitage från ryggsäck eller så, men den väger ju inte så mycket dagligdags.

Bråkar lite med dragkedjan ibland, den är ganska mjuk och kräver båda händerna för att använda: Är väl priset för att ha en så pass lätt och packbar jacka.
 
Jag har en Spate Jacket med 2,5-lager PROOF, vet inte hur lika materialen är. Har använt den dagligen till-och-från jobbet sedan i höstas. Har inte blivit så mycket regn, upplever att den andas väl (iaf om man har dragkedjan lite öppen). Än så länge inget synligt slitage från ryggsäck eller så, men den väger ju inte så mycket dagligdags.

Bråkar lite med dragkedjan ibland, den är ganska mjuk och kräver båda händerna för att använda: Är väl priset för att ha en så pass lätt och packbar jacka.
Tack! men har förstått att det ska vara stora skillnader på resp. tyg.
Det som sticker ut med Crown-jackan är att den trots trelagerskonstruktionen väger 47 g/m² och ska "andas" tre gånger bättre än din 2,5-lagers, som väger 76 g/m². Åtminstone om man ska tro på vad Haglöfs påstår :devilish:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
Grollen Haglöfs Astral Kläder 3
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
jens_ Haglöfs Grym Jacket Kläder 0
andreas.lindholm.5 Haglöfs Granit HI GT Kläder 1
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
SvEmelia Haglöfs Eclipse GT Kläder 7
Almgren Haglöfs L.I.M Proof Pant , nått att ha? Kläder 15
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
oloeve Haglöfs Ares pant Kläder 0
AnK Haglöfs L.I.M Low/Mid? Kläder 6
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
snowdog Salomon cosmic el haglöfs observe mid? Kläder 0
markusbacka Smärta av att gå in Haglöfs-kängor, någon fler? Kläder 19
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Lasse Be Haglöfs stroll GT Kläder 0
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
hannnah Haglöfs LIM-jacka gröna prickar Kläder 2
100826 Haglöfs ruggad mountain pant. Kläder 5
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
anders_b Haglöfs Barrier + väst? Kläder 3
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
Odi et Amo Haglöfs Bara Jacket Kläder 1
Schneeberger Arcteryx Alpha SV / Haglöfs Cirque Kläder 6
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Tangentbord Haglöfs Rugged Mountain Pant, benlängd osv. Kläder 0
PilotOne Haglöfs Mid Flex Pants Kläder 10
G.S Haglöfs Vassi Parka & Pant 2012/2013 Kläder 3
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
FreddeSkåning Erfarenhet av Haglöfs Verte Pants? Kläder 2
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
Jerker86 Haglöfs Glade Q Kläder 0
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
Saye Haglöfs Glade Jacket Kläder 2
forslund Haglöfs barrier Kläder 4
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.