Klättermusen Allgrön eller Skidbladner

Jag står i val mellan Allgrön och Skidbladner. Båda är likvärdiga förutom vissa detaljer som vikt och tjockleken på tyger.
Vilket är att rekommendera av dessa två?
Nackdelen med Skidbladner att den har kortare livslängd pga det tunna materialet?
 
Jag anser att Skidbladner är bättre på i princip alla punkter -tyget, ansiktsmasken, vikten, huvan. Är nog bara fickorna och såklart priset som är bättre med Allgrön.
Skulle nog aldrig köpa en Skidbladner till fullpris.
 
Det blev Allgrön pga Skidbladners kortare livslängd. Har inte direkt behov av så lätt jacka. Jag skulle heller inte köpa till det priset om det vore reklamationen jag fick igenom och fick erbjudande om att byta upp mig.
 
Citerat från Peter Askulv:

"Noatun som idag utvecklats till Allgrön. Tajt skuren polyesterstretchjacka . Ger inte lika bra vinterskydd som Froste och Brede men lika bra som alla andra jackor på marknaden.
Helt i mekaniskt stretch dvs inte lika bra som Brede och Froste och Skidbladner. Lätt och Jätteskön jacka som dessutom och det är vi väldigt stolta över är fullständigt återvinningsbar. När vi får igen jackan i vårt återvinningssystem så skickar vi den till fabriken som smälter ned den och gör nytt tyg av den.
Dock är polyester ca 30 % mindre slitstark än samma dukvikt Polyamid vilket är anledningen att vi fortfarande gör jackor i polyamid.

Skidbladner. tight skuren lång superstretchjacka. ger bra vinterskydd trots frånvaron av vindstrut genom att den har en inbygd ansiktsmask. (samma skydd men mindre sikt vid hårt väder vilket kan vara avgörande för orienteringen) tunnare lättare och smidigare än Froste Brede och med minde fickor en minimalistisk jacka som ger mkt bra skydd till liten vikt. Samma dukvikt som Allgrön men polyamiden ger bättre stretrch och slitstyrka."

Var har du hört att Skidbladner skulle vara mindre slitstark?
 
Ska till alperna om några dagar och märkte förra veckan att min gamla gore-tex softshell inte står emot vatten mer än någon timme eller två längre. Behöver skaffa mig någon ny jacka och fått för mig att jag ska ha någon Pro Shell jacka men såg sedan en Klättermusen Allgrön i butik. Hur står den sig mot Pro Shell jackorna? Lite tyngre verkar det ju vara men å andra sidan är den stretchig o najs?
 
Ska till alperna om några dagar och märkte förra veckan att min gamla gore-tex softshell inte står emot vatten mer än någon timme eller två längre. Behöver skaffa mig någon ny jacka och fått för mig att jag ska ha någon Pro Shell jacka men såg sedan en Klättermusen Allgrön i butik. Hur står den sig mot Pro Shell jackorna? Lite tyngre verkar det ju vara men å andra sidan är den stretchig o najs?

Gore-Tex är fint som väderskydd men det är då inte smidigt. Som du säger, Cutan-tyg är betydligt behagligare att bära iom att det inte är stelt som papp.

För just alperna dock vettetusan hur viktigt ett ihållande vattenskydd är? Antar att du ska åka skidor, klättra eller något i den stilen?

Jag har iaf flera jackor i Cutan-tyg av olika slag och föredrar dem framför GT-jackor :)
 
Erfarenheter av Skidbladner?

Beställde en Skidbladner från fyndlistan och funderar över några saker.

- Huvan. Den verkar rätt stor och oformlig. "kepsen" hänger ner över pannan.
När jag drar åt den "öppnas" huvan sig utåt och blottar membranet. Den verkar likna huvan på min Einride men sämre... Någon som har liknande erfarenheter,lösningar?

-Kantbanden på huva och ärmslut. Har någon användare märkt av att detta leder in väta i jackan?

- Sömmen i nederkant av jackan är inte tejpad, utan genomsydd. Någon som märkt av läckage?

- Vindslån över frontdragkedjan. Saknar kardborre eller liknande möjlighet på mitten. Verkar öppna upp för att det ska regna in vid dåliga förhållanden?

Som sagt, erfarenheter och kommentarer mottages.
 
Efter regnet...

Efter gårdagens härliga höstregn känner jag att ett par kommentarer ang. Skidbladner är på sin plats:

Kantbanden i textil leder faktiskt in vattnet i ärmsluten. Plaskvåt t, kunde pressa vatten ur ärmsluten. Kan vara läckage i någon av de många tejpningarna, men tror mest på kantbanden.

Bubblorna. Bubblorna. Bubblorna i tyget. Någon som haft liknande utseende på sin jacka?
 

Bilagor

  • 20130916_143413.jpg
    20130916_143413.jpg
    32.1 KB · Visningar: 2,224
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.