Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT?

Hejsan svejsan!

Jag ska köpa ett par nya byxor som främst ska användas till vandring vår-sommar-höst (främst skandinaviska fjäll) och till viss del utomhusklättring (samt andra blandade aktiviteter). Jag väljer mellan Klättermusen Misty 2.0 och Arc'teryx Gamma LT. Jag vill att de ska vara stretchiga, vindtäta, snabbtorkande, och till viss del vattenavvisande. Det verkar stämma för båda två, och båda känns bekväma när jag testat dem.

Sen vill jag gärna att de ska vara tåliga och lätta, två egenskaper som inte alltid går hand i hand. Arc'teryxen är lättare än Klättermusen, vilket beror på att Arc'teryxen är klart tunnare. Kanske för tunna för att vara hållbara?

Har någon erfarenhet av någon av dessa två byxor? Tips? Hur är hållbarheten, framför allt vad gäller Arc'teryx Gamma LT?

Jag har klättermusenbyxorna och tycker de är väldigt sköna. De verkar också ha två fickor fler än arcteryxen, benficka + bakficka. Har inte använt dem på sommaren, men misstänker att de är varma. Kan vara värt att tänka på.

Kan inte säga något om gamma annat än att de också ser fina ut. Misty ska köpas på rea, annars dyra.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har gamla modellen av Misty (inte 2.0) och om tyget är detsamma (tror det) så tycker inte jag att de är överdrivet varma sommartid. Dessutom är de enkla att dra upp till under knät och funka som 3/4-byxor. Dragskon nedtill håller dem uppe.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips