Hjälp med köp av skaljacka

Hej!
Är helt ny här och har suttit och bläddrat igenom lite trådar i jakt på ny skaljacka.
Jag är ute efter en jacka som jag kan ha när jag flugfiskar, men som också kan fungera som allmän friluftsjacka.
Jag har kollat på Mountain Hardware's Seraction Jacket som verkar riktigt intressant men som egentligen är lite för dyr för plånboken. Därför undrar jag vad ni har för förslag på andra jackor som kan passa, och som kanske är lite lindrigare för plånboken.

Kravet jag ställer på jackan är att den är vattentät (måste klara av att fiska när regnet öser ner utan att nli våt), vindtät, har rymliga bröstfickor och en luva som inte är ivägen.

Vore guld om ni kunde komma med lite tips!

Mvh
Jonathan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mountain Hardwear gör grymma saker, du kommer säkert att bli nöjd.
http://www.epictv.com/media/podcast...p-threaten-expedition-|-katabatic-ep-2/600501

I den prisklassen finns många bra jackor ( Arcteryx, NorthFace, Marmot, Norröna..). Prova jackan och känns den rätt så gör du säkert ett bra val. Gratis frakt och returer på webshop'ar gör ju att man lugnt kan prova hemma och ångra sig om det behövs.

Kul att höra! Har du någon idé om hur länge jag kan förvänta mig att den skall hålla? Är 3-5 år rimligt? Kommer antagligen använda den ganska snällt om man jämför med is-klättring.

Håller den inte 3-5 år blir jag mycket förvånad :)
Men nu har jag inte haft just den jackan, men flera andra MH jackor/plagg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips