Skaljacka för fjäll och Stockholm

Har sedan ett par år insett skaljackans otroliga fördelar. Vind/vattentät, lager på lager under kalla dagar. Har sedan tre år använt en Haglöfs Performance shell (2L skulle jag tro) och den har varit kanon i både höst/vår samt sträng kyla. (Med underställ). Jag har inte svettats ihjäl på tunnelbanan exvis. Men nu håller den på att falla sönder inifrån då fodret slitits.

Nu vill jag hitta en skaljacka jag både kan använda till slalom som på busshållplatsen i Stockholm då det blåser småspik.

För mig är fickor viktigt. Bröstfickor, handvärmarfickor, liftkortsficka, innerfickor. Och ventilationsdragkedjor under armarna. Och hjälmanpassad luva.
När inte vantar/mössa/halsduk behövs vill jag ha en ficka att lägga dem i. När jag sprungit gatlopp efter bussen eller tagit en nedförsbacke i full och aktiv fart vill jag kunna släppa ut lite ånga.
Egentligen är Norrönas Narvik den perfekta jackan som har alla dessa egenskaper. Men färgerna är inte så kul. I skidbacken helt OK, men kanske inte på T-centralen.

Tips någon?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tipsar (som alltid) om Tensons jackor. De brukar vara prisvärda och stryktåliga med massor av fickor. Använder min på stan och i skogen och har tagit med den i vinteralperna någon gång också, men där brukar jag oftast köra softshell.

Haglöfs Vassi?

Haglöfs Vassi kanske är något? Har själv inte ägt den men provat eftersom den har många fickor (viktigt för oss män! :) ) och är lite expeditions-parka-modell.

Norröna gör bra (men dyra) skaljackor också men oftast inte lika välgödslade med fickor. Har du funderat på en fodrad skaljacka som Norrönas Lofoten Gore-Tex Primaloft? Den har OK fickor (både bröst och handvärmar, två innefickor och liftkort) för att vara en midjekort skaljacka. Enligt mig är det ett skönare alternativ om du inte behöver den på sommaren. Jag har både den och vanliga skaljackor men föredrar den fodrade höst/vinter/vår.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips