Skaljacka 2 eller 3 lagers?

Hallå som en del förstått så håller jag på att välja skaljacka och har nu två kandidater!

1 haglöfs SPITZ II JACKET en 3 lagers gore-tex

2 haglöfs RIOT II JACKET EN 2 lager gre-tex

Enligt Haglöfs hemsida blir man inte mer klok än att dom lovprisar dom båda två, alt2 är dock en aning billigare vilket lockar, men då är frågan om det är värt att lägga till för att få alt1.

Någon som har kunskap inom området?
 
3-lagers betyder att Gore-Tex membranet är laminerat mellan två textiler, det gör att membranet skyddas bättre, jackan blir lite tåligare än 2-lagers.

I en 2-lagers jacka är membranet endast laminerat mot en textil, ofta finns ett tunt löst foder innanför membranet. 2-lagers "andas" lite bättre än 3-lagers men är inte lika stryktåligt.

Dock kommer du inte märka skillnaden i praktiken utan du blir lika svettig oavsett om du väljer två- eller trelagers membran.
 
Jag väljer tvålagers för att det är mindre volym och mer lättpackat. Ingen poäng att köpa dyra prylar om man ändå inte tar med dom.
 
Jag valde en riot II för jag ville ha en bra vatten- och vindtät jacka som andades bra och var lättpackad utan att ruinera mig. Köpte den för 2000:-, hade aldrig köpt den för fullt pris!

Välj den som har dom egenskaperna du vill ha. Tror inte det kan gå fel vilken jacka du än väljer. Alt1 är säkert lite bättre men tror inte den är värd 1300 extra!
 
Du som har en riot II, Är jackan riktig bra, eller ser du det som en skaplig jacka som får tjänstgöra några år. Är nämligen ute efter en jacka som kommer att användas året om. Allt från fiske, fjället, plocka svamp till jobbet. Känns Riot "fladdrig" i tyget som en regnjacka eller har den lite styrsel!!
 
Min erfarenhet är att jag skaver sönder membranet på en tvålagersjacka inom ett till två år. Membranet skavs alltså bort där tyget veckas. Mina trelagersjackor har hållit tätt i sex till tio år vid likadan användning som tvålagersjackorna.

För min del är valet alltså solklart en trelagersjacka.

Mvh, Klas
 
Då jag vekligen avskyr lösa foder i skaljackor är 3-lagers material alltid mitt val.

Jag har haft en Spitz i flera år och är mycket nöjd. Avskalad ren design med de detaljer jag uppskattar (2 bröstfickor i napoleonmodell, förstyvad skärm i huvan, ventilation under armarna, enhandsreglerad snörning). Jackan är rejäl men samtidgt med en rimlig vikt och volym.

Man ska dock vara medveten om att det är en ganska kort och tight jacka - jag får under 1-2 underställ och en tunn tröja - och att blixtlåsen är moderiktigt sköljsäkra utan skyddsklaffar.

En sak till om skalplaggs"andning": om goretex vore så värdelöst som man får intrycket av på utsidan skulle det inte användningen vara så stor som den faktiskt är.

Ufe
 
Du som har en riot II, Är jackan riktig bra, eller ser du det som en skaplig jacka som får tjänstgöra några år. Är nämligen ute efter en jacka som kommer att användas året om. Allt från fiske, fjället, plocka svamp till jobbet. Känns Riot "fladdrig" i tyget som en regnjacka eller har den lite styrsel!!

Jackan har allt som jag vill ha av en skal-jacka och hoppas den håller länge. Jag är hur nöjd som helst. Den är lite fladdrig då den är tunn men ser inte det som ett problem. Det bästa skulle ju vara om du åker till en affär och testar. Något jag tycker är riktigt bra är att nästan vad som helst får plats i fickorna
 
Senast ändrad:
Skillnaden är väldigt stor mellan icke-membran och membran tycker vad gäller andning. Var igår och förrgår på tre dagars tur med ripjakt i norra Jämtland. Min bomullsanorak från Klättermusen är precis lagom tät även om jag såklart blev blöt om ryggen (hade ryggsäck) då det var djup snö att skida i. Hade varit totalt sjöblöt om jag haft min Tierra GTex på samma tur. Ska dock av modeskäl ha den när jag åker slalom imorgon här i Vemdalen men jag blir normalt väldigt snabbt blöt inne i den jackan. Det kan ibland klara sig om det är rejält kallt men jag kör personligen mest GTex som "packbar regnjacka" nuförtiden vid svettasaktiviteter. Jag tycker att andasegenskaperna i GTex-kläder är överdriven. Dragkedjor i armhålor och front som gör att man kan vädra ut men nog är de ganska täta.

...En sak till om skalplaggs"andning": om goretex vore så värdelöst som man får intrycket av på utsidan skulle det inte användningen vara så stor som den faktiskt är.

Ufe
 
Skulle säga att 3-lagers "känns" betydligt bättre. Både kvalitetsmässigt och komfort. De 2-lagers jackor jag testat har haft ett "löst" meshfoder på insidan för ökad andning. Detta foder känns nästan som ett isolerande lager och hela jackan förvandlas till något som inte känns som något jag skulle vilja ha på mig varma dagar.

Detta är utifrån de jackor jag provat (alla från haglöfs)
 
helt klart tre-lagers.
anvander du mycket ryggssack sa kommer du ar slita hal pa tva-lagersjackan innefran, da det losa fodret kommer att skava sonder membran fran insidan. detta framfor allt vid axelpartierna.
 
Jacka från haglöfs

Jag skulle säga tre lager, jag köpte en Haglöfs SPINX Q JACKET till min fru och hon är hur nöjd som helst. 3 lager är mycket skönare än 2 lager beroende på vad man har på sig under, men jag tror att det är en fråga som bara du vet svaret på. Man får tänka på vilka förhållanden och vad man har för kläder på sig under. Jag hittade massor av bra information från Haglöfs hemsida och på många forum som det här. Jag gillar att läsa på innan jag köper något. Det här är en bra sida som recenserar Haglöfs jackor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
Ellabellakoskälla Skaljacka eller soft-shelljacka? Kläder 27
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.