Köpa en skaljacka

Hej!
Jag funderar på att köpa en skaljacka att ha som vår, höst och skidjacka.
Bara variera klädlagret under, efter temperaturen ute.
Målet med jackan är att den ska vara vattentät, vindtålig och snygg att man kan ha den även när man går på stan. Den ska även vara lite mer "robust" och inte skrynklar ihop sig som en vanlig regnjacka.
Har kikat på:
HAGLÖFS - P3 Zenith
TIERRA - Pac Jacket
NORRÖNA - Falketind dri3
BERGANS OF NORWAY - Luste

Är det någon som äger/har hört någonting om dessa jackor som kan säga vilken som skulle vara ett bra val? Eller någon helt annan som ni tycker är bättre?
 
Jag är själv på jakt efter en liknande jacka, men då jag tvingas sikta i en lite lägre prisklass så har jag kollat på märket Swedemount. De har en skaljacka som heter M.Everest Shell jacket och går på ca 1400SEK på Sportshopen.

http://swedemount.se/produkter/product/shell/m-everest-shell-jacket


Upplevs som ett prisvärt alternativ (och ja, jag har haft den i händerna så jag vet hur den känns. och den känns bra.)

Lycka till!
(",)

Swedmount Everest jacka och byxor fick jag som sponsring för en månad sen. Har inte blivit något omfattande test än men jackan används dagligen och känns riktigt bra.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jag har köpt en Tierra Gorni i svart. Den tycker jag är snygg och skön. Dock är den en aning dyrare än de andra jackorna du har med.
 
Jag sitter oxå i samma tankar, dvs att köpa en skaljacka. Jag har dock en budget som ligger klart lägre, kanske upp till 1000 kr...

Om man bortser från det subjektiva i att den ska vara snygg, så är det lite mer åt det vattentäta och vindtåliga som jag är intresserad av. Var går gränsen för att en jacka ska klassas som vattentät? Det finns ju upp till 28 m vattenpelare, men vissa klassar sina som vattentäta redan vid 6 m. Hur ska man tolka det? Är 6 m ett lättare regn och 20-28 m hällregn under en dag?

Jag är ute efter en jacka som jag kan använda under vår, sommar och höst genom att anpassa lagren under, precis som trådskaparen. Därför är det ju lämpligt om den andas en del för att slippa att det skapas kondens på insidan och bli fuktig av den anledningen. Då finns det ju ett mått för det, ex 20,000 g/m/24 h, men det säger mig inte så mycket. Finns det några riktlinjer att gå på här?
 
Swedemount Everest jackan

Är det någon som vet om det går att handla online från sportshopen eller Swedemount eller går det bar via butikerna?
Verkar ju intressant till ett nästan rimligt pris den där jackan
 
Jag svarar mig själv om det skulle vara fler som är intresserade :)

Hittade följande text på InterSport
Vattenpelare
Måttet “vattenpelare” anger hur vattentät en textil väv är. Mätningen är standardiserad (ISO 811:1981/EN 20811 Hydrostatic pressure test ) och går till så att en textil väv på 10 cm² spänns fast under ett rör med samma dimension. Röret fylls med vatten och när vatten läcker genom tyget (droppar med regelbundenhet) mäter man höjden på vattnet i röret. Ett tyg anses vara vattentätt först när det klarar en vattenpelare på 2 000 mm. Om barn ska hålla sig torra, även om de sitter i vattenpölar och leker, bör plaggen tåla åtminstone 5 000 mm; som t ex galonplagg. Vissa GORE-TEX®-plagg har en mycket hög vattentäthet och klarar vattenpelare på upp till 45 000 mm

Andningsförmåga (breathability)
En vävs andningsförmåga (MVT – Moisture Vapor Transmission) mäts i gram/m2/24 tim. Ju högre värde desto bättre förmåga har väven att släppa ut överskottsvärme och vattenånga. Ett tygs andningsförmåga anges i hur många gram eller ml vatten tyget släpper igenom på ett dygn.
Det säger fortfarande inte om 5000 g/m2/24 tim är mycket eller man ska upp till 20000 för att klara en normal dagsvandring med ryggsäck utan att bli allt för svettig pga bristande andningsförmåga i plagget. Men det beror ju givetvis även på hur mycket du svettas som person, såklart...
 
Jag skulle nog påstå att du klarar en dagsvandring utan att bli för fuktig genom att öppna upp jackan/ta av för varma plagg. Jag är lätt skeptisk till tyger som är täta, men "andas". Andra kan ha andra uppfattningar :).
 
Tålig jacka

jag är också ute efter en ny jacka eftersom att min snart kommer att vara sönderriven. Den behöver framförallt vara tålig då jag kommer att bära och arbeta mycket ute i fält. Den måste vara minst vattenavvisande då allt arbetet kommer att sker vid vatten. Det räcker med 3—säsongs, jag tar i annat fall på mig ett extra lager bara. Budgeten ligger på 2000kr tänkte jag.

Någon som har ett bra förslag på en sådan jacka? det viktigaste är att den är tålig.
 
Har hittills använt Evereststället under både vinter och vår och är jävligt nöjd. Rundade Tjurpannan i en Linder 400 på långfredagen och höll mig torr.

Får se hur det står sig i sommar. Har en känsla av att min tvålagers Marmotjacka andas bättre men vad ska man säga? Gratis är gott och det finns ju ventilationsdragkedjor på både jackan och byxorna.
 
Jag köpte Jackan Milo Otay, en trelagets jacka med riktigt bra vattentäthet och andningsförmåga via northstar.se för 1600. Gissar att det är riktigt hög prestanda per krona.

Northstar har den inte i sitt ordinarie sortiment så du måste mejla. Milo har många fina jackor.

Skickat från min mobil
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
Huggehug Var köpa tjocka ullbyxor/långkalsonger Kläder 2
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
Banankontakt Var köpa skoterkängor Kläder 12
ViLa Var/hur köpa Jörnkängan? Kläder 14
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
basti Köpa kängor till flickvännen! Tips? Kläder 12
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Tumvantar i bäver eller räv, vart köpa ? Kläder 4
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
hkn Vill köpa Lundhags Forester Kläder 7
Eckepecke Jaktbyxor - Härkila extreme, köpa eller inte? Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
Rookien Var köpa g1000-tyg ? Kläder 6
pelka Måste köpa Kängor! Kläder 18
Bob123 Aclima Light Wool - var köpa? Kläder 15
såg kommer nog köpa M/59 kängor Kläder 2
såg kommer nog köpa kronans gammla kängor. Kläder 5
såg köpa m/90 vinterkängan Kläder 16
sweden_faltboot Var köpa Northface Mountain Pant Kläder 0
helper Var köpa Mont-bell U.L. Down Inner Half Sleeve Jacket Kläder 0
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
peter1959 Vad köpa för skor ? Kläder 8
KrilleÅ Köpa ny ryggsäck! Haglöfs Matrix 60, reflektioner & tips Kläder 0
niklaz Snödräkt (var köpa i Stockholm?) Kläder 6
estetdrägg Lifewear/Viafil...VAR köpa?!? Kläder 2
ninni1 Var köpa Teva? Kläder 3
niklaz Köpa kängor i Frankrike (Serre med omnejd) Kläder 0
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
mashimaro Var köpa tunna ullstrumpor till rimligt pris? Kläder 28
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
realdoll köpa ny jacka, hjälp!?!? Kläder 3
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
Vandrare Köpa Kavu byxor? Kläder 5
torols NÅGON ATT KÖPA SKOR IHOP MED Kläder 8
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
SFB Köpa northface Mcmurdo från USA Kläder 1
bergh köpa norröna arch wall - var??? Kläder 0
epix köpa smartwool på www? Kläder 2
eobet Var finns Salomon XA Pro GTX att köpa (stl 44)? Kläder 13
Mathew Vart köpa linser till Rudy Project? Kläder 11
Mandalay Var köpa Mountainhardwear Kläder 9
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
avslutad120814 Militärkängor, köpa militär utrustning - var? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.